Yunus Emre
Van Damstraat 7
2512 PG Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
36.25
Spreiding
6.3

De schoolweging van Basisschool Yunus Emre is 36,25 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,3% scoren de leerlingen ver boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Deze prestatie benadrukt de effectiviteit van het taal- en rekenonderwijs, zelfs in een omgeving met hoge diversiteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32%. Dit laat zien dat de school in staat is om, ondanks de complexe leerlingenpopulatie, een aanzienlijke groep naar hogere leerdoelen te tillen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een brede differentiatie: 45% van de leerlingen krijgt een advies voor theoretische leerwegen (havo/vwo), waarvan 7,9% direct vwo-advies. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische richtingen met 10,5% vmbo-basis. De verhouding tussen theoretische en praktische adviezen sluit aan bij landelijke trends, met een lichte ondervertegenwoordiging in vwo t.o.v. vergelijkbare scholen (7,9% vs. 18,6%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBasisschool Yunus EmreGemeente AmsterdamNederland
LIB171.83174.96175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school stemt het onderwijs die we aanbieden af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Elke groepsleerkracht observeert de leerlingen naar verschillende aspecten. Het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht wordt tevens ook geobserveerd, omdat deze een effect levert op de ontwikkeling van de leerling. De observaties worden gedaan aan de hand van klassenconsultaties en audits. Na elk thema/blok worden er methodegebonden toetsen afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en er wordt een groepsplan opgesteld. De ontwikkeling van het kind wordt in kaart gebracht en er wordt aangesloten bij de onderwijsbehoeften van de leerling. Daarnaast worden twee keer per jaar Leerling in beeld afgenomen. Leerling in beeld. Leerling in beeld geeft nieuwe adaptieve toetsen voor de kernvakken, mogelijkheden voor het volgen van sociaal-emotioneel en executief, nieuwe rapportages met focus op groei en verdiepende instrumenten. Leerling in beeld geeft een landelijke normering en een objectief beeld van iedere leerling weer. De onderwijsinspectie beoordeelt de school aan de hand van de resultaten van deze toets en de kwaliteit van het onderwijs wordt in kaart gebracht. Hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar worden er per fase de trendanalyses en de dwarsdoorsnedes besproken met de groepsleerkrachten. De groeps- en leerlinganalyses worden per groep besproken. De leerkrachten stellen een plan van aanpak op om het groepsgemiddelde te behalen. Deze wordt weergegeven in de vorm van een groepsplan en groepsoverzicht. De directeur en intern begeleider voert twee keer per jaar een groepsbespreking. Hierin worden opvallende leerlingen besproken en een plan van aanpak opgesteld. Na deze besprekingen voert de directeur een gesprek met het team omtrent de ontwikkeling van de school en de schoolresultaten aan de hand van Leerling in beeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 33,3% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,3% bij vergelijkbare scholen), terwijl slechts 9,5% onder advies scoort. Dit wijst op zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het intensieve monitoring systeem van de school.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De school is er verantwoordelijk voor dat iedere kind die zorg krijgt die nodig is. Primair zorgt de leerkracht voor haar/zijn groep en is verantwoordelijk voor het leerproces binnen de groep en het nauwkeurig volgen en stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht staat hierin niet alleen: zij/hij kan een beroep doen op de kennis en vaardigheden van collega’s, zowel van andere leerkrachten, remedial teachers, intern begeleider als ook van de directie. Gezamenlijk draagt het hele team bij aan het systeem van zorg voor alle kinderen van de school. Voor alle duidelijkheid: onze zorg betreft alle kinderen van de school en niet alleen de kinderen die extra zorg nodig hebben. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Ontplooing

Respect

Wat is de werkwijze van Yunus Emre voor sociale ontwikkeling?

Gedurende de periode dat een kind op Yunus Emre zit, wordt de ontwikkeling gevolgd, zowel op het gebied van de leervakken als op het gebied van sociale en emotionele ontwikkeling. In elke groep houdt de leerkracht regelmatig de vorderingen bij door middel van observaties en in de hogere groepen ook door methodegebonden toetsen. Daarnaast worden twee keer per jaar over de hele school toetsen afgenomen die in de vergadering uitgebreid besproken worden onder leiding van de intern begeleider, onder andere lijsten met betrekking tot de motorische en sociaal emotionele ontwikkeling én de landelijk genormeerde Leerling in beeld toetsen vanaf groep 3. Wij kijken naar de ontwikkeling van de leerlingen, maar ook naar de ontwikkeling van de school om de begeleiding van de leerlingen in hun ontwikkeling te optimaliseren. Wij gebruiken Leerling in beeld voor het in kaart brengen van het sociaal-emotioneel functioneren van kinderen van groep 1 t/m groep 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Yunus Emre om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Yunus Emre gebruikt Leerling in beeld en PIVA om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Yunus Emre?

Yunus Emre gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.