School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank
Pachtersdreef 3
2542 XH Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus zien op praktijkonderwijs (44.8% vs. 40.6% regio) en vmbo-b (41.4% vs. 27.7% regio). Opvallend is het beperkte aandeel leerlingen met een vmbo-(g)t-advies (3.45%), wat onder het regionale gemiddelde (3.51%) blijft. Dit past bij het profiel van speciaal onderwijs waar leerroutegericht werken centraal staat.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Springplank Den HaagGemeente AmsterdamNederland
LIB155.05155.05175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Convergent of divergent?De leerlingen in een basisarrangement en verdiept arrangement krijgen tot en met groep 6 op de convergente manier les. Dit betekent dat ze min of meer dezelfde lesstof aangeboden krijgen. Er wordt gedifferentieerd in de mate waarin de leerlingen de stof moeten beheersen. Voor de groep in het intensief arrangement wordt vanaf midden groep 4 divergent gewerkt. Dit betekent dat zij lesstof krijgen aangeboden die aansluit bij de doelen in hun leerlijn, dat zij stof op een praktischer niveau krijgen aangeboden en vaker stof herhalen. Ze doen wel mee met instructielessen die aansluiten bij de doelen uit hun leerlijn. Na een DL van 40 worden kinderen indien mogelijk verdeeld in homogene groepen die aansluiten bij hun leerroute. Is dit niet mogelijk dan zal er in de groep divergent worden gewerkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

83.3% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (62.9%). Geen enkele leerling zit onder advies, tegenover 11.8% nationaal. De 16.7% die boven advies presteert, onderstreept de effectiviteit van het ontwikkelingsperspectiefplan. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en nazorg.

Sociale ontwikkeling

Kernvoorwaarden:Pedagogisch klimaat,professionele cultuur en ouders als partner Sociaalemotionele ontwikkeling: het vergroten van het welbevinden van de leerlingen. De school werkt met Trefwoord (dekkend voor de doelen van het godsdienstonderwijs),heeft een pestprotocol en een protocol kindermishandeling. Deze staan beschreven in kwaliteitshandboek van de school. De school wil een nieuwe methode sociaal emotionele vorming gaan implementeren. Leerkrachten zien zichzelf als onderdeel van het team en realiseren zich dat resultaten een teamprestatie zijn. Zij realiseren zich dat ze zich als professionals moeten gedragen. Om de kwaliteit van het onderwijs te borgen en opbrengstgericht te kunnen werken is het van groot belang dat men met elkaar over het werk in gesprek is, doelen stelt, reflecteert op eigen handelen, feedback geeft aan elkaar en loyaal de genomen beslissingen uitvoert. Op deze wijze kan er gericht gewerkt worden aan het realiseren van goede resultaten.Ouders spelen een belangrijke rol bij het verhogen vande leeropbrengsten. Enerzijds als de deskundige van hun kind en anderzijds alspartner van de school bij het ondersteunen en begeleiden van het lerende kind. Ouders werken als gelijkwaardige partner samen met de school aan het realiseren van hogere leeropbrengsten voor hun kind, waarbij de verschillende expertises worden gebundeld en ingezet LEES MINDER

welbevinden leerlingen

veilige plek bieden

vertrouwen opbouwen

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank voor sociale ontwikkeling?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank hecht veel waarde aan een goed pedagogisch klimaat. Er wordt door ouders en gasten een prettige en veilige sfeer ervaren waarin kinderen tot leren kunnen komen. De school gebruikt data van Viseon, ouder-, leerling- en personeels tevredenheidspeilingen om verbeteringen door te voeren. 'Voorbeeldgedrag' wordt als essentieel gezien.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank gebruikt Viseon en het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Springplank gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Kanjer trainingen en de Vreedzame school als methoden voor sociaal-emotioneel leren.