
Schoolweging
De schoolweging van De Fontein Den Haag is 33,96 , met een spreiding van 6,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96% behaalde het fundamenteel niveau overtreft De Fontein zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (93,9%). Deze score reflecteert een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 61,7% een ruim bovenmodaal streefniveau, aanzienlijk hoger dan de signaleringswaarde (38,7) en het regionaal gemiddelde (50,2%). Dit onderstreept de effectiviteit van hun adaptieve lesmethoden, vooral bij rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Ruim 63% van de leerlingen ontvangt een havo-/vwo-advies (24,5% vwo alleen), ver boven het regionaal gemiddelde (45,6%). Tegelijk is het percentage praktijkonderwijs-adviezen (1%) lager dan vergelijkbare scholen (1,01%), wat past bij de academische focus. De brede spreiding naar vmbo-k/-(g)t (5,9%) laat zien dat differentiatie centraal staat.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fontein Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Dagelijks volgt de leraar de ontwikkeling van de leerlingen. Twee maal per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats. Naast deze groepsbesprekingen vinden er ook nog diverse besprekingen op school- en leerlingniveau plaats. Bij deze besprekingen zijn de groepsleerkracht en de intern begeleider aanwezig. Op basis van deze besprekingen wordt bekeken of aanvullende maatregelen noodzakelijk of wenselijk zijn. Aan de hand van ons leerlingvolgsysteem wordt gekeken naar de werkhouding, concentratie, de sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling van het kind. De leerkracht heeft hierover altijd contact met de intern begeleider. Zorg op groepsniveau (cyclus van minimaal 2 tot 3 keer per jaar): Groepsbesprekingen en leerlingbespreking Analyseren van toetsen Observeren van leerlingen Praten met kinderen Praten met ouders
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering (10% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 22,3% presteert boven advies, mogelijk dankzij de nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs. De ‘doorstroomtoets-check’ in februari lijkt hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Onze visie Gewenst gedrag Een veilig en stimulerend pedagogisch klimaat is noodzakelijk voor de ontwikkeling van uw kind. Alleen als kinderen graag naar school gaan, komen ze tot goede leerprestaties. Op De Fontein streven wij daarom naar een open en veilig klimaat door samen te werken met kinderen, ouders en leerkrachten. Hierbij spelen wederzijds respect, vertrouwen en medeverantwoordelijkheid een belangrijke rol binnen en buiten de school. LEES MINDER
Oog voor elkaar
Ruimte en verbinding
Wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Fontein op het gebied van sociale ontwikkeling?
De sociale opbrengsten zijn verwerkt in het schoolplan en zichtbaar gemaakt op een poster die door de hele school hangt. Het gedragsplan 'Op weg naar gewenst gedrag' legt de kernwaarden van de school vast en streeft deze na.
Welke registratievormen gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Fontein gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, IEP LVS hart en handen, Sociaal Emotionele Vragenlijst.