
Schoolweging
De schoolweging van De Vlieger Den Haag is 30,19 , met een spreiding van 7,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, waarmee de school ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% scoort. Dit laat zien dat de basiskwaliteit van onderwijs goed gewaarborgd blijft, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 50,6% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit onderstreept dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 57,8%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 20,9% vwo-advies (regio 18,6%) en 14,9% havo. Praktijkonderwijs komt met 1,5% iets vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1,0%). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals 'vmbo-(g)t/havo' (16,4%), wat past bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlieger Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.06 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende hun gehele basisschooltijd worden kinderen gevolgd in hun ontwikkeling. In groep 1/2 wordt het systeem KIJK! gebruikt om de ontwikkeling van kinderen te observeren, te registreren en te stimuleren. In groep 2 ontvangt u gedurende het schooljaar twee keer een overzicht van de ontwikkeling van uw kind. In groep 3 t/m 8 gebruiken wij Cito Leerling in Beeld (CLIB) om de ontwikkeling van uw kind te volgen. Tweemaal per jaar worden toetsen afgenomen op het gebied van begrijpend lezen, rekenen, spelling en technisch lezen. We volgen de leerlingen ook op het gebied van sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. Hiervoor wordt twee maal per jaar de SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) ingevuld. Een andere toets, die in groep 8 wordt afgenomen, is de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau). In de groepen 3 t/m 8 maken de kinderen, naast hun oefenwerk, ook regelmatig toetsen die bij de methodes horen. Voor alle groepen maken wij gebruik van Esis, dit is het digitale dossier van de leerling, waarin alle gegevens zijn opgenomen. De resultaten van toetsen worden ook opgenomen in het dossier en digitaal vastgelegd. Door grafische weergave is de vordering van de leerling vast te leggen en te vergelijken met bijv. een landelijk gemiddelde score. Hiermee wordt ook het effect van het eigen onderwijs getoetst. Regelmatig bespreken de leerkrachten de resultaten van de groep met de intern begeleider. Er wordt extra aandacht besteed aan de kinderen met zwakke of zeer goede resultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
69,1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%) ligt. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (12,7%) is iets hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk door de complexere populatie. De school benadrukt in haar beleid het monitoren van doorstroomresultaten, wat terug te zien is in deze cijfers.
Sociale ontwikkeling
De school sluit aan bij de onderwijsbehoeften van de individuele leerling. Door in gesprek te gaan met het kind, bouwen de leerkrachten aan de relatie en weten zij wat er leeft. Het welbevinden van elk kind staat centraal. Naast een sociaal veilig klimaat in de klas, biedt de leerkracht handvatten waarmee sociale vaardigheden geoefend worden. Dit kan door bijvoorbeeld een rollenspel of andere coöperatieve werkvorm waarin kinderen kunnen samenwerken. Daarnaast worden er door school sociale vaardigheidstrainingen aangeboden. LEES MINDER
veiligheid en vertrouwen
respect voor elkaar
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Prot Chr Basisschool De Vlieger voor sociale ontwikkeling?
Prot Chr Basisschool De Vlieger gebruikt de methode Kwink van groep 1 tot en met 8 voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink is een online methode die kinderen helpt belangrijke levenslessen te leren en sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen in een veilige omgeving preventief tegen bijvoorbeeld pesten. Daarnaast worden sociale vaardigheidstrainingen (SOVA) aangeboden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Prot Chr Basisschool De Vlieger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Prot Chr Basisschool De Vlieger gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Prot Chr Basisschool De Vlieger?
Prot Chr Basisschool De Vlieger gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.