
Schoolweging
De schoolweging van Prinses Catharina-Amaliaschool is 30,05 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingspercentage (95,7%). Dit onderstreept een stabiele basiskwaliteit in kernvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 61,8% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 45,5% en het vergelijkingspercentage van 57,3%. Dit wijst op een sterk vermogen om leerlingen naar hogere leerdoelen te tillen, mede dankzij doelgerichte differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een duidelijke voorkeur aan theoretische leerwegen: 23,9% havo en 21,7% vwo-advies (tegenover 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal op 1,01% ligt. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief hoge spreiding in leerlingpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prinses Catharina-Amaliaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 176.15 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij vinden het belangrijk om de ontwikkeling van kinderen objectief te kunnen volgen. Dit doen we met summatieve (formele) en formatieve (informele) gegevens. Om kinderen actief te kunnen volgen, bekijken we samen met de kinderen en hun ouders hun resultaten. De school hanteert het summatieve leerlingvolgsysteem van CITO, namelijk Leerling in Beeld (hierna: LiB). Twee keer per jaar worden er in groep 3 t/m 8 (methode-onafhankelijke) toetsen afgenomen. De toetsen zijn voor ons een middel om af te kunnen stemmen op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Bij de groepen 1/2 wordt Kijk! ingevuld, dit is een registratiesysteem waarin wij als school onze observaties verwerken. Voor de ontwikkeling van uw kind zijn naast deze toets- en observatiegegevens ook de methodetoetsen (groep 3 t/m 8), de werkhouding, de thuissituatie en de observaties van de leerkracht van even groot belang. In groep 8 wordt naast de LiB ook het Drempelonderzoek en natuurlijk de doorstroomtoets (in februari) afgenomen. Al deze toetsen en registraties dragen eraan bij om zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van uw kind. Kinderen leren dat ze grip hebben op hun eigen leren en kunnen hierin verantwoordelijkheid nemen en zich eigenaar voelen van hun eigen leerproces. Daarnaast dragen al deze gegevens bij aan het vormen van een duidelijk beeld voor de uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs. Op maat Leren en rapportage van het leren wordt meer gepersonaliseerd, adaptief, gedifferentieerd; we willen meer kijken naar proces en product, in plaats van alleen naar het product. Gepersonaliseerd leren gaat over het bieden van unieke, op individuele kinderen toegespitste leerprocessen. Technologische hulpmiddelen zoals tablets en laptops, maken gepersonaliseerd leren mogelijk voor grote groepen kinderen. De basis van gepersonaliseerd leren is een persoonlijk profiel waarin het leertempo, het niveau en de sterke en ontwikkelpunten van het kind worden vastgelegd. Op basis daarvan kunnen de instructies en opdrachten aangepast worden voor dat kind. Dit gebeurt in samenspraak. Analytische leergegevens brengen, in combinatie met statistische modellen, de ontwikkeling van ieder kind in kaart en voorspellen de kans op een succesvolle leerervaring. Gepersonaliseerd leren is nog in ontwikkeling op de PCA. Uiteindelijk zullen inzichten uit het leersysteem ervoor zorgen dat het onderwijs effectiever en efficiënter kan worden ingedeeld. Docenten kunnen meer tijd besteden aan individuele kinderen en ouders. Kinderen en leerkrachten hebben meer inzicht in het leerproces. Zo kan er sneller worden ingegrepen of bijgestuurd wanneer iemand een leerdoelen nog niet kan te halen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 46% boven het advies uitkomt. Deze cijfers reflecteren nauwkeurige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Een veilig pedagogisch klimaat is een voorwaarde om tot leren te komen. Respect en waardering voor elkaar en werken vanuit kwaliteiten en positiviteit zijn hierbij essentieel. Binnen de PCA werken we met het programma De Vreedzame School. Dit is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. In de groepen 7 en 8 trainen wij in het najaar kinderen als leerlingenmediator. Dit betekent, dat zij getraind zijn om ook samen met andere kinderen hun conflicten op te lossen. Tijdens de 'kleine' pauze in de ochtend draaien zij hun 'dienst' in tweetallen. Wanneer zich een conflict voordoet dat nog klein gehouden kan worden, kunnen kinderen of de leerkrachten hun hulp inschakelen. Samen met de kinderen die het conflict hebben, wordt er naar een win-win-situatie gezocht. Dit doen zij via een stappenplan dat zij hebben getraind. Wij merken dat het proactief ingrijpen bij conflicten leidt tot vermindering van ruzies of zelfs erger. Een gezellig, fijn en veilig schoolklimaat is voor ons hierbij de meest belangrijke opbrengst! LEES MINDER
sociale competentie
democratisch burgerschap
leefgemeenschap
Wat is de werkwijze van de Prinses Catharina-Amaliaschool voor sociale ontwikkeling?
De Prinses Catharina-Amaliaschool heeft een implementatietraject gevolgd om een Vreedzame School te worden. Er wordt expertise van binnen en buiten de school ingezet, zoals een interne kindercoach en het expertisecentrum van de Haagse Scholen. Preventieve sturing op gedrag en reactie op gedrag zijn belangrijk. Afspraken worden aan het begin van het jaar in iedere groep samen gemaakt en de algemene schoolafspraken zijn helder via de 'kroonpunten'.