
Schoolweging
De schoolweging van De Voorsprong is 39,63 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,51% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke benchmark (91,83%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 38,58% behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 30,3%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op praktische en gemengde leerwegen: 10,81% praktijkonderwijs en 27,03% vmbo-b. Toch is er ook ruimte voor theoretische richtingen: 13,51% vmbo-(g)t en 5,41% vwo. Vergeleken met vergelijkbare scholen (18,61% vwo regionaal) valt het aandeel hogere adviezen lager uit, wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Voorsprong | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten fungeren als meetmoment van de HGW-cyclus. Op basis van de tussenresultaten, worden er groepsbesprekingen en daarna leerlingbesprekingen gehouden met de diverse IB'ers. De ReCo en de TaCo analyseren de resultaten en bespreken deze met de diverse IB'ers. Ook geven zij een schoolbrede terugkoppeling aan het team. Tijdens een studiedag waarin dit wordt gedaan, gaat het team ook in groepen uiteen om met elkaar te evalueren en reflecteren waardoor de behaalde resultaten zijn behaald, waar men tegen aanloopt en wat men anders gaat doen. Kennis delen en leren van elkaar is hierbij de basis van deze gesprekken. De gesprekken zullen geleid worden door de IB'ers, ReCo en TaCo. Ook zullen aan de hand van de groeps- en leerlingbesprekingen nieuwe indelingen worden gemaakt voor de verlengde, basis en verkorte instructiegroepen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,57% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 40% boven het advies uitsteeg. Dit reflecteert een zorgvuldige advisering, mogelijk door de integrale benadering van cognitieve en executieve vaardigheden zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Kinderen begeleiden naar zelfredzame, sociaal goed- en positief in het leven staande burgers. Waarbij ze respectvol met elkaar omgaan en elkaars achtergronden, meningen en manieren van zijn, respecteren. De school viert jaarlijks 2 extra feesten van een andere religie of cultuur dan in het NL curriculum staat. Vooraf wordt er een maand lessen gegeven, waarbij het feest wordt uitgelegd, overeenkomsten tussen andere feesten worden bekeken en uiteindelijk het feest ook wordt gevierd. In 2023-2024 wordt tussen januari en februari 2024 de 'Weken van Respect' gevierd, waarbij o.a. racisme, discriminatie, gelijkwaardigheid, omgaan met elkaar, omgaan met conflicten, slavernij en gevolgen in de huidige maatschappij, de revue passeren. Kennis krijgen over diverse culturen en geloven en hierbij overeenkomsten zoeken, geeft een basis om elkaars achtergronden te leren kennen en daarna te respecteren. De school moet hier blijvend aandacht aan blijven schenken. Een nieuw onderdeel, wat met regelmaat op negatieve wijze de klas binnenkomt tegenwoordig, is het fenomeen cyberpesten. Een fenomeen dat op elke school een grotere rol is gaan spelen. Doordat dit zich voor een groot gedeelte na schooltijd afspeelt, is het voor school een onmogelijke taak om hier grip op te krijgen. Ouders kunnen hier een grote rol inspelen. De school heeft in haar programma opgenomen om vanaf schooljaar 2023-2024 vanaf groep 5 jaarlijks lessen door een externe organisatie te laten geven over hoe social media goed gebruikt dient te worden en wat de gevaren hierbij zijn. Ouders zullen hierbij ook betrokken worden, zodat de Gouden Driehoek ook hier een positieve rol zal spelen. Ook zal komend schooljaar tijdens de KOEL-lessen groep 7&8 handvatten krijgen hoe ze sociaal maatschappelijk kunnen overleven in de 3 culturen waar ze leven (school, thuis en straat). LEES MINDER
Zelfredzaamheid
Respectvol
Sociaal-emotionele balans
Wat is de werkwijze van OBS De Voorsprong voor sociale ontwikkeling?
Sociaal-emotionele ontwikkeling is belangrijk voor OBS De Voorsprong. Sinds 2021 wordt er gewerkt met de CICO-methode om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben te begeleiden, waarbij ouders dagelijks betrokken worden. Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt Advisory ingevoerd, een lichtere vorm van CICO die klassikaal wordt uitgevoerd, met dagelijkse gesprekken over gevoelens, doelen en reflectie. Er wordt extra gelet op pestgedrag en gewerkt aan preventie met een niet-pesten-protocol. Vanaf groep 5 worden jaarlijks lessen gegeven over goed gebruik van sociale media om cyberpesten bespreekbaar te maken.
Welke registratievormen gebruikt OBS De Voorsprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Voorsprong gebruikt Kijk!, Scholen met Succes en Cito in Beeld (vanaf 2023-2024) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Voorsprong?
OBS De Voorsprong gebruikt de Gelukskoffer, het Voorsprong Taalplan en Advisory als methodes voor sociaal-emotioneel leren.