
Schoolweging
De schoolweging van Nutsschool Morgenstond is 34,61 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 100% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93%). Dit benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft de inspectienorm ruimschoots: 71,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een signaleringswaarde van 34,3%. Dit is 24% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47,6%), wat wijst op effectieve talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke theoretische focus: 30,4% vwo en 26,1% havo (samen 56,5%), significant hoger dan regionale percentages (18,6% vwo en 16,1% havo). Praktijkonderwijs blijft met 0% lager dan het landelijk gemiddelde (1,01%), ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nutsschool Morgenstond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 178.08 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf de eerste tot de laatste dag dat de leerling bij ons op school is, wordt niet alleen bijgehouden hoe de leerling zich ontwikkelt op cognitief (leer)gebied, maar ook de sociale en motorische ontwikkeling worden gevolgd, vastgelegd en bijgehouden. De leerkrachten en de intern begeleider bespreken de leerlinggegevens tijdens de groepsbesprekingen. De groepsbespreking vormt de basis van de onderwijsondersteuning van onze school. Tweemaal per jaar wordt op groepsniveau de voortgang van de klas en/of individuele leerlingen besproken met de intern begeleider en de betreffende leerkracht. Aan het einde van het schooljaar vindt er een overdracht plaats van de leerresultaten van de groep en de gedragsobservaties van de individuele leerling, zodat er in de volgende groep een juiste aansluiting kan worden bewerkstelligd. Zodra de leerkracht zich zorgen maakt over de ontwikkeling van een kind, betrekt de leerkracht de ouders bij het analyseren van het probleem en bij het zoeken naar eventuele oplossingen. Indien het probleem niet door de leerkracht kan worden opgelost, wordt de intern begeleider ingeschakeld. Samen met de ouders kunnen zij besluiten de interne zorgcommissie (bijvoorbeeld de intern begeleider, kindercoach of een vakspecialist) en/of externe hulp in te schakelen. Als besloten wordt deze in te schakelen, dan wordt aan ouders schriftelijke toestemming gevraagd. In het schoolondersteuningsprofiel kunt u nalezen met welke partijen we samenwerken. Zie hiervoor de toegevoegde bijlage. Het leerlingvolgsysteem Het leerlingvolgsysteem is een verzameling van gestandaardiseerde toetsen en observaties. De toetsen zijn ontwikkeld door het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling (CITO). Ons leerlingvolgsysteem is erop gericht om in iedere groep, door middel van observaties en toetsen, vroegtijdig eventuele opvallende leerlingen te signaleren. Na iedere toetsperiode bespreekt de groepsleerkracht de groepsresultaten met de intern begeleider. In de groepen 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen, maar wordt de ontwikkeling door observaties gevolgd en geregistreerd in het leerlingvolgsysteem MijnKleuterGroep. Van elke leerling ontstaat er middels deze toetsen en observaties in de loop der jaren een reeks gegevens, die wij kunnen meten aan landelijke normen. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school stuurt de resultaten van de taal- en rekentoetsen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat deze gebruikt kunnen worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten via e-mail: bezwaarnco@lucasonderwijs.nl (onder vermelding van: schoolnaam, leerlingnaam en groep). Het bestuur van de school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen laten weten als u bezwaar heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (33,3% vs. 25,3% landelijk). Slechts 9,5% zit onder advies, wat lager is dan de inspectienorm. Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Nutsschool Morgenstond besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. Op onze school vinden wij het belangrijk om op een prettige manier en respectvol met elkaar om te gaan. Een goed pedagogisch klimaat is de belangrijkste voorwaarde om tot leren te kunnen komen. LEES MINDER
Samen verder
Respect
Goede omgangsnormen
Wat is de aanpak van Nutsschool Morgenstond voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van de groepen en de individuele leerlingen wordt tijdens de groepsbespreking tweemaal per jaar besproken (leerkracht en intern begeleider). Op basis van deze gesprekken worden, indien nodig, handelingsplannen opgesteld. Daarnaast registreren we tweemaal per jaar de vorderingen in registratiesystemen (MijnKleuterGroep voor groep 1-2 en SCOL voor groep 3-8). De bevindingen na registratie worden opgenomen in het groepsoverzicht en het handelen van de leraar wordt eventueel bijgesteld.