
Schoolweging
De schoolweging van Vroondaal is 24,09 , met een spreiding van 5,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm (85%) en het landelijk gemiddelde (97,7%). De school garandeert hiermee een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de signaleringswaarde (58,9%) en het vergelijkingsgemiddelde (67,7%). Dit reflecteert effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch georiënteerd: 34,1% havo/vwo en 12,2% vwo (vs. 10,9% en 18,6% regio). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) tegenover 1,01% regionaal, wat aansluit bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vroondaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 180.42 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op elke school zitten leerlingen die zich de aangeboden stof van één of meerdere vakgebieden niet zonder meer eigen kunnen maken. Ook zijn er kinderen die gedragsmatig opvallen en/of op sociaal-emotioneel gebied achterblijven. De school draagt de verantwoordelijkheid deze kinderen optimaal te begeleiden. Op onze school werken de leerkrachten hieraan in nauwe samenwerking met de intern begeleider (ib’er). De individuele cognitieve mogelijkheden en beperkingen van leerlingen worden dagelijks duidelijk door observatie en toetsing door de leerkracht. Twee keer per jaar worden er toetsen (Cito) afgenomen. Deze toetsen zijn niet gekoppeld aan de gebruikte lesmethoden en geven op basis van landelijk vastgestelde normen een objectief beeld van het niveau van de leerling. Deze toetsen hebben voor groep 2 betrekking tot rekenen en taal. Voor de groepen 3 t/m 8 betreft het de vakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. Alle verkregen Cito-gegevens worden geregistreerd zodat er van elk kind een leerlingvolgsysteem ontstaat. Daarnaast trachten we in de groepen 1 t/m 8 zo vroeg mogelijk leesproblemen op te sporen en aan te pakken met behulp van het Protocol voor Leesproblemen en Dyslexie. Wij werken vanaf dit schooljaar met de methoden ‘Bouw’ en ‘Letterstad’ om kinderen met leesproblemen zo optimaal mogelijk te begeleiden. Voor meer informatie kunt u terecht bij de intern begeleider. Met behulp van de observatiemethoden KIJK! en ZIEN krijgen we zicht op onder andere de ontwikkeling van de sociaal-emotionele vaardigheden van de kinderen. We kunnen naar aanleiding hiervan bepalen welke vaardigheden op dit gebied nog versterkt moeten worden. In de structurele overlegsituaties tussen de leerkracht, pedagogisch medewerker en ib’er wordt aandacht besteed aan het gedrag, het welzijn van de kinderen en aan de resultaten van de toetsen en observaties. Op schoolniveau vindt er wekelijks overleg plaats tussen de directie en de ib’er. Onze school heeft de opdracht om passend onderwijs te bieden. De leerkrachten zijn getraind in het aanbieden van een passend onderwijsaanbod, afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We signaleren op groepsniveau alle leerlingen en stemmen ons aanbod daarop af. We brengen in kaart wat het individuele kind nodig heeft om goed te kunnen leren. Daar maken we een groepsplan voor waarbij we de leerlingen clusteren in drie instructieniveaus. Groeps- en leerlingbesprekingen maken het mogelijk om de lessen goed te laten aansluiten op de onderwijsbehoeften en geven zicht op de benodigde instructies. De groepsplannen worden geëvalueerd en bijgesteld op basis van de resultaten van de toetsen. De ib’er werkt in principe niet met leerlingen. In de meeste gevallen kan er binnen de school adequaat hulp geboden worden. Als de groepsplannen echter niet het door ons gewenste resultaat opleveren, kan het zijn dat we ons laten adviseren door het samenwerkingsverband Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH) of dat wij de leerling bespreken in ons zorgteam. Ook voor de begeleiding van meerbegaafde leerlingen hebben we een intern overleg en in samenspraak met de ib’er wordt het proces van signaleren gecoördineerd en worden de leer- krachten geadviseerd bij de wijze van aanpak. Uiteraard worden de desbetreffende leerlingen en hun ouders nauw betrokken bij de stappen die wij zetten. Wij gaan ervan uit dat een goede samenwerking tussen alle betrokkenen de beste kans van slagen heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
44,4% van de leerlingen presteert boven advies, bijna dubbel het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 11,1% zit onder advies, vergelijkbaar met de norm (11,8%). Dit onderstreept de nauwkeurige advisering en doorlopende begeleiding.