
Schoolweging
De schoolweging van Da Costa School is 24,86 , met een spreiding van 7,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,3% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 65%. Dit reflecteert de sterke focus op academische vaardigheden bij een relatief gunstige leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 48,3% van de leerlingen vwo (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen), een opvallend hoog percentage. Ook het gecombineerde havo/vwo-advies (10,3%) valt boven regionale trends. Praktijkonderwijs blijft beperkt (3,45%), wat past bij de lage schoolweging en hoge ouderbetrokkenheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Da Costa School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.57 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van onze kinderen nauwkeurig. Tijdens het schooljaar doen we dit met behulp van toetsen uit de methodes. Twee keer per jaar toetsen we de leerlingen van groep 3 t/m 7 met Cito leerling in Beeld. Groep 8 maakt in november de Cito-B8 en in februari de doorstroomtoets. Wij houden de ontwikkeling bij in het leerlingvolgsysteem en leggen een leerlingdossier aan, aangevuld met extra informatie van de leerkracht en ouders. Op sociaal-emotioneel gebied volgen we leerlingen vanaf groep 3 met behulp van Cito Leerling in Beeld Sociaal Emotionele Ontwikkeling. De leerlingen in groep 1 en 2 volgen we met de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van Mijn Leerlijn. Tweemaal per schooljaar maken de leerkrachten van groep 1 t/m 7 een analyse. Bij deze analyse horen de onderdelen: evalueren-analyseren-plannen. Het onderdeel plannen geeft per vakgebied aan wat het aanbod zal zijn voor de volgende periode. Dit gebeurt op groepsniveau en op leerlingniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,3%), tegen slechts 3,6% onder advies (landelijk: 11,8%). Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering bij hoogpresteerders. De 'doorlopende ontwikkellijn' en focus op Cito-resultaten dragen hieraan bij.
Sociale ontwikkeling
Missie (hier staan we voor Op de Da Costaschool staat een veilige leer- en leefomgeving voorop. Leren van en met elkaar en de brede ontwikkeling vinden wij belangrijk. Op deze manier groeien de leerlingen op tot sociale, zelfstandige en zelfbewuste jongeren die met veel plezier naar school gaan! Visie (hier gaan we voor) In de veilige leer- en leefomgeving van de Da Costaschool kan ieder kind zichzelf breed ontwikkelen. Naast het opdoen van kennis ontwikkelen de leerlingen benodigde vaardigheden om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Het vergroten van de zelfstandigheid en het eigen inzicht van de leerlingen staan hierbij centraal. Op de Da Costaschool leren we van en met elkaar. Wij gaan voor rust in de school en creëren op deze manier een kindvriendelijke en veilige leeromgeving. In de hele school maken wij gebruik van Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode richt zich vooral op preventie (van bijvoorbeeld pesten) en de kracht van een sociaal veilige groep. LEES MINDER
veilige leef- en leeromgeving
Leren van en met elkaar
Inzicht in de eigen ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Da Costa School Christelijke Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn door het team van Da Costa School Christelijke Basisonderwijs bepaald, rekening houdend met de leerlingpopulatie en de gewenste ontwikkeling van de leerlingen. Het schoolteam evalueert het proces regelmatig. De methode Kwink sluit goed aan bij de leerlingen en geeft tools om om te gaan met situaties zoals onzekerheid, vriendschap en conflicten. Het doel is een uniforme aanpak door het team. Ouders worden op de hoogte gebracht van de onderwerpen van Kwink en worden gestimuleerd bij te dragen. Posters in de school maken zichtbaar dat de school met Kwink werkt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Da Costa School Christelijke Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Da Costa School Christelijke Basisonderwijs gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Da Costa School Christelijke Basisonderwijs?
Da Costa School Christelijke Basisonderwijs gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.