
Schoolweging
De schoolweging van Carolusschool is 30,99 , met een spreiding van 7,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,62% van de leerlingen die het fundamenteel niveau behalen, presteert de school ruimschoots boven de signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, vooral in kernvakken zoals begrijpend lezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt ligt met 47,84% ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, met name bij rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische doorstroom: 22,73% vmbo-(g)t/havo en 15,91% vwo (tegenover 10,34% en 18,61% regionaal). Praktijkonderwijs (2,27%) ligt iets boven het vergelijkingsniveau (1,01%), passend bij de gemengde leerlingenpopulatie. De combinatieadviezen vormen een opvallend hoog aandeel van 38,64%, wat wijst op zorgvuldige, individuele advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Carolusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij benutten alle tussentijdse resultaten om kritisch naar ons onderwijs te kijken en zo nodig onze werkwijze aan te passen. De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd d.m.v. het observatiesysteem KIJK! Bij de oudste kleuters wordt het protocol dyslexie afgenomen. Vanaf groep 3 worden de resultaten van de leerlingen gemeten d.m.v. methode gebonden toetsen. Daarnaast wordt vanaf groep 3 twee keer per jaar een methode onafhankelijke DIA toets afgenomen. Aanvullend op de methode onafhankelijke toetsen wordt in groep 7 de NIO afgenomen. Deze toets geeft een indicatie van de capaciteiten van het kind. Naar aanleiding van deze toetsgegevens voert het team 2 keer per jaar een schoolbespreking, waarbij de resultaten van alle groepen worden vergeleken en geanalyseerd. Daarbij wordt ook gekeken naar het leergemak en het leerplezier dat kinderen ervaren. Aan de hand daarvan wordt voor elke groep het onderwijsplan geactualiseerd. In dit onderwijsplan is schoolbreed de aanpak per vakgebied beschreven. De leerkracht schrijft daarbij indien nodig de specifieke aanpak die nodig is voor de groep. Daarnaast wordt per groep 2 keer per jaar een groepsbespreking gevoerd met de intern begeleider en leerkracht. Daarbij staat het bespreken van de onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal. Wanneer resultaten aanleiding geven om doublure te overwegen, gaan wij in gesprek met ouders om gezamenlijk tot een goede beslissing te komen. Wanneer het niet lukt om in overeenstemming tot een besluit te komen, is het advies van school leidend en bindend. Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten via bezwaarnco@lucasonderwijs.nl. (o.v.v. schoolnaam, leerlingnaam en groep). Het bestuur van de school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen te laten weten als u bezwaar heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen (48,57%) presteert boven hun advies – bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 2,86% zit onder advies, wat aansluit bij het in het schoolplan genoemde ‘adaptieve groeimodel’ en intensieve mentorschapsprogramma’s.
Sociale ontwikkeling
De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. LEES MINDER
Wij hebben respect voor elkaar
Wij doen dingen samen
Wij nemen eigenaarschap
Wat is de werkwijze van de Carolusschool voor sociale ontwikkeling?
De Carolusschool creëert een veilige omgeving door heldere verwachtingen te stellen aan kinderen met betrekking tot omgang met elkaar en de omgeving. De school zorgt voor een heldere structuur van omgangsregels, leeft deze zelf voor en ziet zichzelf als voorbeeld voor de kinderen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten, observaties en gesprekken met kinderen en ouders. In de klas wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van sociale competenties met de methode KiVa, die ook een grondhouding van het team is en in het dagelijks handelen van leerkrachten verweven zit. Ouders en team zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de Carolusschool en de omgeving veilig en leefbaar zijn.
Welke registratievormen gebruikt de Carolusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Carolusschool gebruikt Kijk!, Viseon en de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Carolusschool?
De Carolusschool gebruikt de methode KiVa voor sociaal-emotioneel leren.