De Regenboog
Kraanvogelstraat 2
2623 MZ Delft

Schoolweging

Schoolweging
30.31
Spreiding
6.63

De schoolweging van De Regenboog Delft is 30,31 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,98% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het landelijk vergelijkingsgemiddelde (95,7%), geeft het aan dat de basiskwaliteiten voor taal en rekenen stevig worden aangeleerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de inspectienorm van 45,5% en vergelijkbare scholen (57,3%). Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,31) hogere doelen weet te realiseren. Er is echter nog ruimte voor verbetering, vooral in rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 55,56% vmbo-(g)t en 11,11% havo/vwo. Praktijkonderwijs (5,56%) en vmbo-b (11,11%) zijn relatief hoog vergeleken met vergelijkbare scholen (1,01% praktijkonderwijs, 5,52% vmbo-b). Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie, waarbij de school zowel ondersteuning biedt aan praktisch als theoretisch ingestelde leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Regenboog DelftGemeente AmsterdamNederland
LIB177.68176.45175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1/2 observeren we de kinderen en volgen we de kinderen via KIJK!. In schoolweek 10 en schoolweek 30 registreren de leerkrachten de KIJK! (zij leggen hun observaties dan vast). Aan de hand van deze registratie wordt er een groepsplan gemaakt en krijgen de kleuters een beredeneerd aanbod in de klas. In de groepen 3 t/m 8 nemen we tussentijds de Citotoetsen van Rekenen, Spelling en Begrijpend lezen ( indien van toepassing) af. Daarnaast nemen we ook de leestoetsen AVI en DMT (Drie-Minuten-Test) af. We toetsen in januari/februari en mei. We toetsen omdat we graag willen weten: hoe we ons beredeneerd aanbod moeten invullen, welke groei de leerlingen hebben doorgemaakt, in welke mate het onderwijsaanbod is opgepakt door de leerlingen. Deze toetsresultaten worden door de leerkracht en de intern begeleider geanalyseerd. De bevindingen en interventies worden beschreven in het document 'analyse midden/ eindtoetsen'. Leerkrachten verwerken de interventies in hun roosterplanning. Op die manier kunnen ze precies terug zien wanneer een kind extra aandacht nodig heeft of verrijking nodig heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage oud-leerlingen dat onder advies presteert (13,33% vs. 11,81% landelijk). 33,33% stroomt door boven advies, mogelijk door gerichte doorstroombegeleiding. De combinatie van 53,33% op advies en lage uitval onderstreept de nauwkeurigheid van de advisering.

Sociale ontwikkeling

“Goed in je vel zitten” en “durf te vertrouwen op jezelf” zijn positieve waarden binnen onze Regenboog. Zelfvertrouwen is belangrijk voor het geluk van ieder kind. Wij werken aan vertrouwen in jezelf, respect voor elkaar en betrokkenheid bij de ander. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Kinderen moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoordelijke burgers. We gaan er van uit dat in gedrag een keuze kan worden gemaakt. Op onze school is geen ruimte voor discriminatie en pesten. LEES MINDER

Wederzijds respect

Verantwoording eigen gedrag

Bewustwording eigenheid

Wat is de werkwijze van De Regenboog voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Regenboog gebruikt de Kanjertraining om kinderen positief over zichzelf en anderen te laten denken en een goed sociaal klimaat in de groep te creëren. De school besteedt systematisch aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, betrekt ouders hierbij en meet de resultaten met behulp van KANVAS en de monitor veiligheidsbeleving. De school streeft ernaar dat leerlingen om kunnen gaan met verschillende standpunten, conflicten kunnen hanteren en verantwoordelijkheid dragen voor de gemeenschap. Wereldoriëntatie onderwijs draagt bij aan de sociale ontwikkeling, eigen- en groepsverantwoordelijkheid, organiseren, vaardigheden ontwikkelen, samenwerken, coöperatief leren, communiceren, eigenaarschap verwerven, reflecteren en presenteren zijn alle opgenomen in het menu. De kinderen worden tijdens geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek aangespoord om kritisch te denken, (onderzoeks)vragen te stellen en vaardigheden te ontwikkelen.

Welke registratievormen gebruikt De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Regenboog gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en sociomatrijsen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Regenboog?

De Regenboog gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.