
Schoolweging
De schoolweging van De Waterhof is 31,61 , met een spreiding van 7,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief talent, mede gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief veel theoretische adviezen: 22,22% havo en 19,44% havo/vwo-advies (tegenover 16,07% en 10,93% regionaal). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-advies (25%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Praktijkonderwijs (2,78%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Waterhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.42 | 176.45 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten vormen de basis voor de PDCA-cyclus die we doorlopen om de kwaliteit te monitoren en te handhaven (PDCA staat voor Plan Do Check Act, een cyclus voor continu verbeteren en leren). Vanuit het schoolplan, het jaarplan en deze cyclus bepalen we grotendeels het onderwijsaanbod. De tussenresultaten vormen, samen met landelijke gegevens, de basis voor het vaststellen van de schooldoelen. Deze doelen stellen we jaarlijks bij, waardoor de doelen hoog en realistisch blijven. De tussenresultaten meten we met methodetoetsen, methode-onafhankelijke toetsen van CITO LEERLING IN BEELD, Kindbegrip (voorheen Zien), gesprekken met ouders en kinderen en observaties door leerkrachten, IB'er en directeur. In het jaarverslag leggen we hierover verantwoording af.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 16,13% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,81% landelijk. De school behaalt echter een bovengemiddeld percentage leerlingen op adviesniveau (74,19% vs. 62,93%). Dit sluit aan bij de gedetailleerde adviesprocedure met pre-adviesgesprekken en doorstroomtoetsen.
Sociale ontwikkeling
We verstaan onder een sociaal veilige school een school waar iedereen zich thuis voelt. De leerkrachten van CBS de Waterhof doen er alles aan om sociaal onveilig gedrag te voorkomen, dan wel tegen te gaan als het gedrag zich toch voordoet. Wij werken vanuit de visie 'voorkomen is beter dan genezen'. Daartoe geven we de kinderen handvatten mee vanuit de methode Kwink. Kinderen krijgen handvatten aangereikt en oefenen sociaal emotionele situaties, zodat ze in staat worden gesteld te leren en toe te passen. De sociale opbrengsten meten we met het volgsysteem Kindbegrip (voorheen Zien). Vanaf groep 5 vullen de leerlingen zelf ook een vragenlijst in. Zo ontstaat een mooi beeld van hoe leerkrachten een kind zien en hoe kinderen naar zichzelf kijken. Samen met de gedragsspecialist brengen we de data van deze onderzoeken in kaart en voeren we waar nodig gesprekken. Een onderdeel van ons veiligheidsbeleid zijn de afspraken gericht op het omgaan met mobiele telefoons. Leerlingen mogen niet ongevraagd hun mobiele telefoon in de school of op het plein tijdens de schooluren gebruiken. Dit heeft alles te maken met de wet op de privacy en onze eigen normen en waarden. De afspraken gericht op het omgaan met mobiele telefoons zijn voor leerlingen heel moeilijk om na te komen. De telefoon heeft ook bij basisschoolleerlingen een enorme aantrekkingskracht. De telefoon is in de tas op de gang. Mocht u uw kind om wat voor een reden dan ook tijdens schooluren willen bereiken dan kan dat altijd via het gewone telefoonnummer van de school: locatie Lepelaarstraat 015-2610372 en locatie Angolastraat 015-2617670. U geeft een mobiel mee aan uw kind op eigen verantwoording: in geen enkel geval is de school, dan wel de leerkracht, aansprakelijk voor de mobiele telefoon van de kinderen. Fysieke veiligheid wordt elders beschreven bij het onderdeel veiligheidsbeleid. LEES MINDER
Veiligheid en socialisatie
Voorkomen i.p.v. repareren
Kwalificatie-persoonsvorming
Wat is de werkwijze van CBS de Waterhof voor sociale ontwikkeling?
CBS de Waterhof creëert een sociaal veilige groep, gebaseerd op vertrouwen, verbinding, uniciteit en ontwikkeling. Groepsregels worden in samenspraak met de kinderen opgesteld en positief geformuleerd. De methoden Kwink (sociaal emotionele ontwikkeling) en Trefwoord (levensbeschouwing en burgerschapsvorming) ondersteunen de lessen gericht op de leerlijn IK, JIJ, WIJ, waarbij preventie van ongewenst gedrag centraal staat. Het anti-pestprotocol en het veiligheidsbeleid beschrijven de omgang met ongewenste situaties en de procedures voor schorsing en verwijdering. Deze documenten zijn te vinden op de websites van de school en SCO Delft. De werkwijze wordt regelmatig geëvalueerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Waterhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS de Waterhof gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Waterhof?
CBS de Waterhof maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.