
Schoolweging
De schoolweging van WSKO De Achtsprong is 29,47 , met een spreiding van 5,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt ook hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,9%) en onderstreept de solide basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47,1%. Ook overtreft de school hiermee het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 22,5% vwo (vs. 18,6% regio) en 15% havo. Praktijkonderwijs komt niet voor (vs. 1,01% regio), wat past bij het academische profiel. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de schoolweging met gemiddelde complexiteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | WSKO De Achtsprong | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Wij nemen hiervoor de DIA-toetsen af. Dit gebeurt bij kinderen in groep 3 t/m 8. Groep 1/2 gebruikt de SLO-doelen die nauw worden gevolgd in Mijn Kleutergroep d.m.v. observaties en CPS-toetsen. Naast de DIA-toetsen die met name de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen in beeld brengen, gebruiken we ook het leerlingvolgsysteem KANVAS dat een beeld geeft van het sociaal welbevinden van de leerlingen. Op basis van de toetsresultaten en KANVAS worden de plannen op school-, groeps- en leerlingniveau geëvalueerd, geanalyseerd en aangepast. Voor ouders zijn de resultaten van de methodegebonden toetsen op elk moment in te zien in het digitale rapport (MijnRapportfolio). De resultaten van DIA krijgen de kinderen twee keer per jaar mee op papier. In de toekomst hopen we deze ook met ouders te kunnen delen in het digitale rapport. Deze resultaten zijn ook te zien in het ouderportaal. De kinderen uit groep 2 hebben in het digitale rapport aan het eind van het schooljaar een rapportage van MijnKleutergroep.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de hogere schoolweging. Desondanks blijft 65% op het geadviseerde niveau, wat aansluit bij de zorgvuldige advisering en intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
De doelen waar wij met de kinderen aan werken zijn: Bevordering van vertrouwen en veiligheid in de klas; Versterking van sociale vaardigheden bij de leerlingen; Beheersing door leerlingen van verschillende oplossingsstrategieën in conflicten; Bewustwording van eigenheid bij de leerlingen: Ik doe mij niet anders voor dan ik werkelijk ben; Verantwoordelijkheid nemen; Bevordering actief burgerschap en sociale integratie. LEES MINDER
Vertrouwen
Respect
Zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van R.K. Basisschool WSKO De Achtsprong voor sociale ontwikkeling?
R.K. Basisschool WSKO De Achtsprong start het schooljaar met lessen uit 'De Goede Start', waarin school- en klassenafspraken worden gemaakt. Alle groepen krijgen sociale vaardigheidslessen uit de Kanjertraining, een methode om kinderen sterker te maken in hun sociale vaardigheden. Kinderen leren hoe ze met elkaar om moeten gaan, voor zichzelf op kunnen komen en verantwoordelijk zijn voor de sfeer binnen de groep en de school. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht met 'Mijn Kleutergroep' (groep 1/2) en 'KANVAS' (groep 3 t/m 8). Leerkrachten vullen twee keer per jaar een vragenlijst in, leerlingen (groep 5 t/m 8) doen dit ook, en vullen jaarlijks een Sociale Veiligheidslijst in. Resultaten worden op groeps- en kindniveau gevolgd. Bij opvallendheden gaan leerkrachten in gesprek met kinderen en ouders. Duidelijke regels en afspraken zijn belangrijk voor een veilig schoolklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt R.K. Basisschool WSKO De Achtsprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
R.K. Basisschool WSKO De Achtsprong gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.