Oranje Nassauschool Culemborg
Watermolenpad 1
4105 XA Culemborg

Schoolweging

Schoolweging
27.24
Spreiding
6.17

De schoolweging van Oranje Nassau Culemborg is 27,24 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 97,3% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen op orde hebben.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 52,8% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, scoort de school nét boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit laat zien dat de helft van de leerlingen hogere vaardigheden ontwikkelt, passend bij de nadruk op zelfsturing in het leerproces.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% havo en 10% vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage voor vmbo-(g)t (17,5%) in vergelijking met de regio (16,45%). Praktijkonderwijs blijft beperkt (2,5% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen), wat aansluit bij het cognitieve profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOranje Nassau CulemborgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Iedere school is vanuit de inspectie verplicht op structurele en systematische wijze de vorderingen van de kinderen in kaart te brengen. De inspectie geeft niet aan welke toetsen dit moeten zijn en in welke frequentie deze toetsen moeten worden afgenomen. De inspecteur wil wel zien dat de kinderen goed in beeld zijn (leerlingvolgsysteem). Hoe brengen we op de Oranje Nassauschool de leerling goed in beeld? In de groepen 1 en 2 gebruiken wij het observatiesysteem vanuit het Digikeuzebord om onze kleuters goed in kaart te brengen, aangevuld met de risicoscreening beginnende geletterdheid. Voor groep 3 t/m 8 maken wij onder andere gebruik van de toetsen van BOOM voor (werkwoord)spelling, technisch lezen tekst en woorden, begrijpend lezen en rekenen. Zo kunnen we zien of de leerling zich voldoende ontwikkelt of dat er een stilstand of achteruitgang plaatsvindt. We noemen dit een leerlingvolgsysteem (LVS). Daarnaast nemen we toetsen af die horen bij de methode om te meten of de aangeboden stof wordt beheerst. Om het sociaal functioneren van de kinderen in de klas te meten, laten we de kinderen van groep 5 t/m 8 tweemaal per jaar de vragenlijst van de Kanjertraining in vullen. De leerkrachten van groep 1 t/m 8 vullen deze lijsten ook in. Daarnaast maken we tweemaal per jaar een sociogram van de groep. N.a.v. deze gegevens maakt de leerkracht tweemaal per jaar een groepsplan ‘Gedrag’. Rapporten en kijkmiddag In september starten wij elk jaar met vertel-het-mij-gesprekken. De bedoeling is dat u samen met uw kind kennismaakt met de leerkrachten. In november vindt er een mondelinge rapportage plaats. In februari en juni krijgen de kinderen een schriftelijk rapport. Tegen die tijd wordt u via Social Schools uitgenodigd voor een toelichting van het rapport van uw zoon of dochter. Deze gesprekken worden ook wel de 10-min gesprekken genoemd. Er wordt gekeken om een pilot te starten om de leerling aan te laten sluiten bij de rapportgesprekken in de bovenbouw. Als u op een ander moment over uw kind wilt praten, kunt u natuurlijk altijd een afspraak maken met de groepsleerkracht. Naast de 10-minutengesprekken is er 1x per jaar een kijkmiddag. Tijdens deze kijkmiddag kunt u met uw kind naar school komen om in de klas te gaan kijken. U kunt dan samen het werk van het kind bekijken, maar evt. ook methodeboeken inzien die het kind wil laten zien. Dit moment draagt bij aan uw beeldvorming over het dagelijks leven van uw kind op school. Op school ontstaat een beeld van uw kind in de groep. Dat beeld kan aangevuld worden met het meemaken van het kind in zijn eigen omgeving. De overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs Ons advies over de aanmelding van uw kind bij één van de scholen voor voortgezet onderwijs is gebaseerd op het beeld dat we ons in de loop van de jaren van uw kind hebben gevormd. Dit beeld wordt m.n. gevormd door observaties, rapportages, methodische toets gegevens en leerlingvolgsysteemgegevens. In juni worden de ouders van de leerlingen uit groep 7 uitgenodigd voor een eerste adviesgesprek. U ontvangt dan een voorlopig advies. In november neemt een aantal leerlingen deel aan de NIO. In februari worden de definitieve adviesgesprekken gehouden. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Over de exacte procedure hoort u in de loop van het jaar meer. Als ouder meldt u uw kind aan op de school voor voortgezet onderwijs. De basisschool zorgt ervoor dat alle gegevens en leerresultaten bij het voortgezet onderwijs worden aangeleverd. Na aanmelding op de school voor voortgezet onderwijs, zal er een gesprek plaatsvinden tussen de leerkracht van groep 8 en de brugklascoördinator. In dit gesprek worden alle aangemelde leerlingen besproken. Dit noemen wij 'de warme overdracht'. Zie ook de informatie bij 5.3. Huiswerk Af en toe zullen we aan leerlingen werk voor thuis meegeven ter ondersteuning van extra hulp die een kind krijgt. In groep 7 en 8 geven we in voorbereiding op het voortgezet onderwijs structureel huiswerk mee. Via dit huiswerk wordt de werkhouding/-discipline extra bevorderd, net als het zelfstandig werken en leren. Ook trainen we het doorzettingsvermogen. Bovendien heeft het huiswerk in de groepen 7 en 8 een functie bij de verwerking van bepaalde leerstof. Aan het begin van het schooljaar krijgen alle leerlingen van groep 7 en 8 een agenda van school. Een eigen agenda is niet toegestaan. De leerkrachten besteden ook aandacht aan studietips. Als leerlingen hun agenda kwijtraken, zijn ze verplicht via school een nieuwe (zelfde) agenda aan te schaffen. In deze agenda worden dan ook de boekenbeurten, spreekbeurten, werkstukken, toetsen e.d. gepland. De leerkrachten geven mogelijkheden aan, waarop kinderen kunnen plannen en stimuleren dit ook; de kinderen kiezen zélf de manier die bij hen past. Blijkt dat kinderen het huiswerk niet op de juiste manier hebben gemaakt of zelfs zijn vergeten te maken, dan zal de leerkracht in overleg met de ouders een passende maatregel treffen. Spraak- en taalonderzoek voor kinderen van 4/5 jaar De spraak- en taalontwikkeling is belangrijk voor het leren lezen, het meedoen met de lessen op school en het contact maken met anderen. Daarom biedt de GGD-logopedist in de kleuterperiode voor ieder kind een spraak- en taalonderzoek aan. Zij let tijdens het gesprekje met je kind op de stem, de uitspraak, de taalontwikkeling, het mondgedrag en het gehoor. Je kind benoemt plaatjes, zegt woorden en zinnen na en voert opdrachten uit met speelgoed. Denk je dat er eerder onderzoek door de logopedist nodig is? Neem dan gerust contact met ons op. Meer informatie vind je op de logopedie pagina van onze website.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,89% van de leerlingen presteert onder advies tegen 11,81% landelijk. De hoge score van 76,32% op advies benadrukt de zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij de beschreven ‘warme overdracht’ naar het voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

De ONS is een school waar je gezien wordt. We zijn gedreven om goed doordacht, betekenisvol onderwijs te geven. Dit heeft tot doel de leerlingen voor te bereiden op de maatschappij, door hun rugzak rijk te vullen met kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen. Een veilige vertrouwde sfeer is voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. We geloven dat plezier, creativiteit, positiviteit, structuren en routines helpend zijn bij het leren. In ons handelen staan de waarden veiligheid, samen, betrokkenheid, kwaliteit en betekenisvol centraal. LEES MINDER

veiligheid

samen

betrokkenheid

Wat is de werkwijze van de Oranje Nassauschool Culemborg voor sociale ontwikkeling?

Meer informatie over de werkwijze van de Oranje Nassauschool Culemborg voor sociale ontwikkeling is te vinden in hoofdstuk 3.2.

Welke registratievormen gebruikt de Oranje Nassauschool Culemborg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Oranje Nassauschool Culemborg gebruikt Kanvas en Socio-Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Oranje Nassauschool Culemborg?

De Oranje Nassauschool Culemborg gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.