
Schoolweging
De schoolweging van West is 28,55 , met een spreiding van 6,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.6% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96.4%), blijft de school hiermee sterk presteren in basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48.6%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op het maximaliseren van leerpotentieel, ondanks een iets lagere score vergeleken met vergelijkbare scholen (60.5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een lage rapportage van vwo (1.2%), terwijl 98.8% onbekend is. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen, waar vwo-advies 18.6% bedraagt. Mogelijk speelt hier onderrapportage of een focus op brede advisering. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, wat past bij de hoge doorstroom naar theoretische leerwegen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | West | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten in het onderwijsleerproces worden gemeten met Cito-toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, woordenschat en rekenen en wiskunde. We gebruiken deze resultaten om tussentijds het onderwijsleerproces in de volle breedte te evalueren en het onderwijsaanbod bij te stellen. Waar nodig passen wij onze aanpak aan om het resultaat te verbeteren. Op OBS West worden de resultaten op verschillende niveaus geanalyseerd: Leerling: per leerling worden de resultaten gemonitord en daar waar nodig wordt het aanbod bijgesteld. Leerjaar/parallel/groep: voor ieder leerjaar wordt een analyse gemaakt per toets, teneinde te achterhalen of er bijstellingen nodig zijn in het onderwijs voor dat leerjaar. Indien nodig worden er aanpassingen gedaan. School: op schoolniveau houden we goed in de gaten of het onderwijs op niveau is. Indien de schoolresultaten op een vakgebied achterblijven dan volgt een opdracht aan het vak-leerteam om te onderzoeken wat er speelt en wat er nodig is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
58.7% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 2.17% zit onder advies (vs. 11.8% landelijk). Deze cijfers onderstrepen het effect van maatwerkbegeleiding en zorgvuldige advisering, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Kinderen mogen zichzelf zijn Kinderen mogen zichzelf zijn op OBS West. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor de ontwikkeling van elk individu en van de groep waarin wordt geleerd en gewerkt. Leraren stimuleren actief de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen. Hierbij zorgen zij voor afstemming op de leer- en ontwikkelbehoeften en talenten. De leraar is de leider en begeleider van leerlingen op school. Zo leren zij hoe ze hun eigen ontwikkeling vorm kunnen geven. De school beschouwt ouders als partner bij het vormgeven van de ontwikkeling van hun kind op school. Binnen de school vindt de ontwikkeling van elk kind plaats binnen voor iedereen bekende regels en kaders (beschreven in o.a. de schoolgids en het schoolondersteuningsprofiel). LEES MINDER
Respectvol met elkaar omgaan
Samenwerken - veilige sfeer
Bevorderen van zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum OBS West voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum OBS West gebruikt de methode Leefstijl bij het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De methode leefstijl heeft als uitgangspunt: Het bevorderen van een gezond, uitdagend en veilig schoolklimaat. Werken met een preventieve aanpak. Het uitgaan van leren door doen, ervaringsgericht leren. Uitgaan van het principe dat sociaal-emotionele vaardigheden trainbaar zijn. Werken met positieve communicatie. Uitgaan van oplossingsgericht werken. En werken met een schoolbrede aanpak waarbij iedereen - ook de ouders - deelnemer zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum OBS West om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum OBS West gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: LiB (Leerling in Beeld van CITO), Vensters tevredenheidspeiling leerlingen en Vensters tevredenheidspeiling ouders.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum OBS West?
Kindcentrum OBS West gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl.