Kindcentrum OBS West in Capelle aan den IJssel

Het team van Kindcentrum OBS West in Capelle aan den IJssel

Current section: team
Berliozstraat 11
2901 Capelle aan den IJssel

Zie hier hoe het team van Kindcentrum OBS West is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum OBS West. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum OBS West bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum OBS West bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum OBS West zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum OBS West. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (9.8%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (39%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum OBS West werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum OBS West gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van leerkrachten: Een betrouwbare oplossing bij Kindcentrum OBS West

Bij Kindcentrum OBS West zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Conform de richtlijnen van de Rijksoverheid en de Cao primair onderwijs, streven we naar een vlekkeloze vervanging. Onze eerste prioriteit is het vinden van een interne oplossing. Dit kan betekenen dat collega's die parttime werken, extra uren maken, of dat onze getalenteerde onderwijsassistenten tijdelijk voor de klas staan. Daarnaast maken we gebruik van een speciaal opgeleide invalpool, zodat er altijd gekwalificeerde vervangers beschikbaar zijn. In uitzonderlijke situaties waarin het toch niet lukt om directe vervanging te regelen, kunnen we klassen tijdelijk samenvoegen of informeren we u als leerlingen een dag niet naar school kunnen komen. In dergelijke gevallen verzekeren we u dat we u zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. Om het wettelijk vastgestelde aantal lesuren per jaar te garanderen, heeft OBS West twee calamiteitendagen in het jaarrooster opgenomen. Deze dagen worden ingezet om gemiste lesdagen, veroorzaakt door onvoorziene omstandigheden, te compenseren. Raadpleeg de schoolkalender voor specifieke data.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

OBS West is een grote school met twee vestigingen waardoor de leerjaren zijn verdeeld over de locaties. Op de hoofdvestiging krijgen de groepen 0 tot en met 4 les en op de tweede vestiging de groepen 5 tot en met 8.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op OBS West

7

Verbeteren Taal- en Rekenscores: Specialisten aan het Woord

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Dyslexiebegeleider
Ervaren Intern Begeleider
Gedreven Rekenspecialist
Deskundige Remedial Teacher
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gespecialiseerde Leesspecialist
Ambitieuze Taalspecialist in Opleiding

Toelichting van de school:

Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van taal of rekenen, kan Kindcentrum OBS West hiervoor specifieke zorg inkopen vanuit het budget voor Passend Onderwijs. Uw kind kan gedurende een half jaar intensieve begeleiding ontvangen in een kleine groep, buiten de reguliere lessen. Dit helpt om de aansluiting met de leerstof in de klas weer te vinden. De ondersteuning wordt afgestemd op de individuele behoeften van uw kind en kan plaatsvinden tijdens of na schooltijd. Na het eerste halfjaar kan de ondersteuning, indien nodig, met nog een halfjaar worden verlengd. Meer gedetailleerde informatie is te vinden in ons schoolondersteuningsprofiel. Specifiek voor dyslexie hanteren wij het Kwartetlezen programma, een essentieel onderdeel van ons dyslexieprotocol. Leerlingen die op de CITO-DMT een E-score behalen, worden opgenomen in dit protocol. Aanvankelijk bieden we extra ondersteuning binnen de klas, zoals verlengde instructie of het werken met het programma Bouw. Bij een herhaalde E-score op de volgende CITO-DMT wordt Kwartetlezen ingezet: een intensieve leesinterventie in een groepje van vier leerlingen. Na dit traject evalueren de intern begeleider en leesspecialist gezamenlijk of verder onderzoek noodzakelijk is. Als team blijven we ons continu ontwikkelen op het gebied van taal en rekenen. Via onze leerteams delen leerkrachten en specialisten actief kennis, wat leidt tot innovatieve benaderingen voor deze vakgebieden binnen onze school.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positief Klimaat

Beschikbare specialisten:

Specialistische Gedragsbegeleider
Betrokken Intern Begeleider
Deskundige voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Kindcentrum OBS West koestert een positief pedagogisch klimaat en een veilige leeromgeving voor elk kind. We besteden hier dagelijks veel aandacht aan, zowel in de klassikale momenten als in onze benadering van de school als een leergemeenschap. Met de methode KWINK bieden we gestructureerde handvatten voor sociaal-emotioneel leren, zodat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Deze methode zorgt voor een consistente communicatie over gevoelens en gedrag door de hele school. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet via de CITO Leerling in Beeld tool. De resultaten worden grondig besproken met de intern begeleider. Indien nodig, worden onze gespecialiseerde teamleden betrokken bij de analyse en ondersteuning.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakanpak: Samen Sterk

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum OBS West werken leerkrachten, intern begeleiders, ouders en, indien nodig, gedragsspecialisten nauw samen om de gebieden gedrag, werkhouding en taakaanpak van leerlingen te optimaliseren. Deze gezamenlijke aanpak zorgt voor een effectieve en ondersteunende omgeving.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Kinderoefentherapeut
Deskundige MRT Specialist (Motorische Remedial Teaching)

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum OBS West maken we gebruik van gespecialiseerde ondersteuning voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling. Een MRT specialist richt zich specifiek op kwetsbare kinderen en hun spel- en bewegingsvaardigheden. Dit kan extra ondersteuning bieden, vergelijkbaar met remedial teaching, wat essentieel is voor veel cognitieve leerprocessen, met name bij lezen en rekenen. Daarnaast staat een kinderoefentherapeut tot onze beschikking. Deze professional behandelt kinderen met motorische problemen die hun dagelijks functioneren beïnvloeden. Denk hierbij aan uitdagingen tijdens het buitenspelen of de gymles, maar ook aan specifieke vaardigheden zoals schrijven, knutselen of zelfstandig aankleden.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct verbonden aan dit ondersteuningsgebied binnen onze schoolstructuur.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Computerlokaal
Lego-studio
Gro-up - opvangorganisatie en wijkcentrum de Harp
Schooltuin
Grote aula met toneel
Abel de Avonturier (0-groep) voor peuters vanaf 3,

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Kindcentrum OBS West

Een Diepgaande Blik op Ons Educatieve Aanbod

Kindcentrum OBS West, een vooraanstaande basisschool in Capelle aan den IJssel, biedt een breed scala aan faciliteiten die het leerproces van onze 526 leerlingen optimaal ondersteunen. Onze omvangrijke school en doordachte indeling maken het mogelijk om diverse ondersteunende middelen in te zetten, perfect afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften. Wij geloven sterk in de ontwikkeling van taal en rekenen als fundament voor toekomstig succes op het voortgezet onderwijs en daarbuiten. De Doorstroomtoets meet nauwkeurig het referentieniveau van elke leerling op deze cruciale gebieden. Het behalen van referentieniveau 1F aan het einde van groep 8 garandeert een solide basis, terwijl niveaus als 1S en 2F blijk geven van bovengemiddelde taal- en rekenvaardigheden. Onze ambitie is om alle leerlingen aan het einde van groep 8 minimaal referentieniveau 1F te laten behalen. We werken continu aan het verhogen van dit niveau, met een focus op stabiele uitstroom naar 1S en 2F. Deze ambitie wordt al vanaf de kleuterklassen nagestreefd door middel van weloverwogen onderwijskeuzes die naadloos aansluiten bij de leerbehoeften en de startdoelen van groep 3.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS West: Richting voor Onderwijs

Wat zijn de doelstellingen van het schoolplan van OBS West?

Ons schoolplan, dat de doelen en ambities voor de periode 2025-2028 uiteenzet, vormt de leidraad voor ons onderwijs. Elk jaar vertalen we deze ambitieuze doelen naar een concreet jaarplan, waarin specifieke thema's verder worden uitgewerkt. Voor zowel Kindcentrum OBS West als OBS De Wonderwind hebben we vier overkoepelende thema's gekozen. Deze thema's fungeren als een kapstok die relevant is voor beide locaties, terwijl ze voldoende ruimte bieden voor een eigen, specifieke invulling. Dit principe van 'gezamenlijk waar mogelijk, locatie-specifiek waar nodig' garandeert een coherent en toch flexibel onderwijsbeleid. De gekozen thema's zijn nauw verbonden met de strategische beleidsplannen van BLICK. Hierdoor is de samenhang tussen het schoolplan en het overkoepelende BLICK strategisch beleidsplan duidelijk zichtbaar en wordt de continuïteit in onze onderwijsvisie gewaarborgd. Meer gedetailleerde informatie over de gekozen thema's, de bijbehorende ambities en speerpunten, evenals het volledige schoolplan 2025-2028, is te vinden op de officiële schoolwebsite. **Thema 1: Leren dat ons verbindt** Dit thema legt de fundering voor ons onderwijs, met een sterke focus op kernvakken zoals taal, rekenen en burgerschap. Onze onderwijskundige doelstellingen zijn geworteld in de kernwaarden van BLICK en onze eigen schoolwaarden. Door deze kernwaarden actief uit te dragen, versterken we niet alleen de onderwijskwaliteit, maar ook de band tussen leerlingen en ons onderwijspersoneel. Ons primaire doel is om leerlingen te begeleiden naar maximale leergroei, met een positieve instelling en hoge verwachtingen. Een focus op basisvaardigheden, in combinatie met een stimulerende omgeving voor reflectie en interactie, draagt bij aan hun algehele ontwikkeling. Door wetenschappelijke en didactische inzichten te delen, blijven we onze aanpak continu verbeteren en vergroten we de impact van onze kernwaarden op de leerlingontwikkeling. Binnen beide scholen wordt dit thema vormgegeven door leerteams. Deze teams bestaan uit enthousiaste collega's die, vanuit hun expertise, gezamenlijk werken aan onderwijsontwikkeling en kwaliteitsverbetering. De ambities en speerpunten worden jaarlijks door een leerteam vertaald naar een jaarplan met concrete doelstellingen en activiteiten. **Thema 2: Ontdek, groei en bloei** Dit thema benadrukt het unieke aanbod dat onze scholen kenmerkt en waarin we ons onderscheiden. We bieden leerlingen kansen om te ontdekken, te groeien en te bloeien in diverse domeinen, van Wetenschap & Techniek tot muziek en bewegingsonderwijs. Dit brede aanbod stimuleert niet alleen cognitieve ontwikkeling, maar bevordert ook persoonlijke groei en talentontwikkeling. We zorgen voor passende begeleiding voor leerlingen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Of het nu gaat om extra ondersteuning of uitdaging in plus- en kansklassen, we creëren een inclusieve leeromgeving waarin elke leerling zich gezien, gehoord en ondersteund voelt. Als opleidingsschool voor de PABO versterken we onze onderwijspraktijk met toekomstige leerkrachten. Hun frisse inzichten dragen bij aan de vernieuwing van onze onderwijsaanpak, wat zowel onze school als de bredere onderwijsgemeenschap ten goede komt. **Thema 3: Een sterke basis voor onderwijs** De cultuur en samenwerking binnen een school vormen de basis voor effectief onderwijs. Dit omvat zowel de professionele samenwerking tussen onderwijsprofessionals als de verwachtingen die we koesteren ten aanzien van onze leerlingen. Een goed functionerende schoolorganisatie en een onderwijsaanbod dat aansluit bij de behoeften van alle leerlingen zijn hierbij essentieel. Uitdagingen zoals personeelstekorten en de toenemende diversiteit van leerlingen vereisen een gezamenlijke, doordachte aanpak. We streven naar een omgeving waarin reflectie en samenwerking centraal staan, en waarin gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs wordt genomen. Dit vraagt om duidelijke verwachtingen, zowel van onszelf als van de leerlingen, en een gedeeld besef van onze bijdrage aan het leerklimaat. Daarnaast faciliteren we een omgeving waarin onderwijsprofessionals de ruimte krijgen om excellent onderwijs te bieden, binnen heldere kaders. We zetten zowel vakinhoudelijke samenwerking als digitale middelen in om effectief in te spelen op leerlingbehoeften, en bouwen zo aan een betekenisvol onderwijs voor de toekomst. **Thema 4: Samen maken we het verschil** Dit thema focust op samenwerking met onze omgeving. Onderwijs vindt niet alleen binnen de schoolmuren plaats; wij zien onszelf als een actieve schakel in de bredere gemeenschap. Dit bereiken we door nauwe samenwerking met ouders, onderwijsprofessionals en ketenpartners, en door onze school te positioneren als een verbindende factor in de wijk. Samenwerking met externe partners, zoals peuteropvang, kinderdagverblijven en de bibliotheek, verrijkt ons onderwijsaanbod. Naast verrijkingsactiviteiten binnen schooltijd, organiseren we ook naschoolse activiteiten en lessen in co-creatie met onze partners. Zo bereiden we leerlingen optimaal voor op de maatschappij. Als BLICK-scholen nemen we onze maatschappelijke rol serieus. We werken actief samen met onze omgeving om het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen. Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting vormen de kern van deze samenwerking, en we dragen deze waarden uit in al onze interacties. Door deze samenwerking versterken we de ontwikkeling van onze leerlingen en zorgen we ervoor dat onze school een duurzame, ondernemende plek is. We streven ernaar ons leerlingaantal te behouden of te laten groeien, wat onze sterke positie in de wijk verstevigt.

Hoe realiseert OBS West de gestelde doelen?

Het schoolplan 2025-2028 biedt een strategisch kader voor vier jaar. Jaarlijks vertalen we de ambities en speerpunten uit dit plan naar een gedetailleerd jaarplan. Dit jaarplan fungeert als een praktische uitwerking van zowel het schoolplan van OBS West als het strategisch beleidsplan van BLICK. Het jaarplan dient als leidraad voor het gehele team van OBS West gedurende het schooljaar. Diverse functiegroepen zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van specifieke activiteiten, en het team draagt gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor het succesvolle implementeren van het plan. Op deze manier werken we continu aan een eigentijds en effectief onderwijsaanbod, afgestemd op de behoeften van onze leerlingen en de laatste inzichten in goed onderwijs. Elk kwartaal evalueren de directie en alle betrokkenen de voortgang. We reflecteren op uitgevoerde activiteiten en het proces, en passen waar nodig de activiteiten voor het volgende kwartaal aan. Deze evaluaties worden gedeeld met het team en de medezeggenschapsraad, wat zorgt voor transparantie en gezamenlijke verbetering.

Downloaden

Optimale Voorbereiding op de Basisschool: Ons Aanbod voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Kindcentrum OBS West verwelkomt leerlingen uit alle wijken van Capelle aan den IJssel. Wij werken nauw samen met diverse kinderopvangpartners, waaronder kinderdagverblijf Beestenboel, peuteropvang en BSO Neverland, en BSO het Lachhotel. Deze samenwerking binnen Kindcentrum Gro-up - OBS West zorgt voor korte communicatielijnen en een naadloze aansluiting tussen kinderopvang en basisschool. Wij faciliteren een soepele overgang van peuter naar basisschool. Peuters die bijna vier jaar worden, krijgen de kans om onze kleuterklassen te bezoeken. Onze toegewijde medewerkers zorgen, met uw toestemming, voor een zorgvuldige mondelinge overdracht naar de toekomstige leerkracht. Dit garandeert een vertrouwde en veilige start in groep 1. Regelmatig organiseren we gezamenlijke activiteiten waarbij peuters van onze partners, zoals peuteropvang Neverland en de oudste peuters van Beestenboel, van harte welkom zijn op OBS West. Denk hierbij aan leuke voorstellingen of speciale vieringen, waardoor de kennismaking met de basisschool speels en positief verloopt. Daarnaast onderhouden we contacten met andere kinderopvangaanbieders in de regio. Hoewel deze samenwerkingen minder intensief zijn, zijn ze gebaseerd op een warme overdracht en actieve kennisuitwisseling, wat bijdraagt aan een breed ondersteuningsnetwerk voor jonge kinderen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft OBS West voor jonge kinderen ter voorbereiding op de basisschool?

Kindcentrum OBS West biedt een gevarieerd extra programma speciaal ontworpen voor de jongste kinderen. Dit programma, 'Abel de Avonturier', is erop gericht om peuters vanaf drie jaar spelenderwijs kennis te laten maken met de omgeving en activiteiten van de basisschool. Het bevordert de sociale vaardigheden en bereidt hen optimaal voor op de overgang naar de kleuterklas, wat zorgt voor een zelfverzekerde start.

Kindcentrum OBS West biedt een gevarieerd extra programma speciaal ontworpen voor de jongste kinderen. Dit programma, 'Abel de Avonturier', is erop gericht om peuters vanaf drie jaar spelenderwijs kennis te laten maken met de omgeving en activiteiten van de basisschool. Het bevordert de sociale vaardigheden en bereidt hen optimaal voor op de overgang naar de kleuterklas, wat zorgt voor een zelfverzekerde start.

Speciaal programma 'Abel de Avonturier' voor onze 0-groep, gericht op peuters vanaf 3 jaar.

Met welke partners werkt Kindcentrum OBS West samen voor het programma voor jonge kinderen?

Kindcentrum OBS West werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn Gro-up locatie Neverland, die zowel buitenschoolse opvang als peuteropvang aanbiedt. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een soepele overgang voor uw kind van de opvang naar onze basisschool.

Kindcentrum OBS West werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Onze belangrijkste samenwerkingspartners zijn Gro-up locatie Neverland, die zowel buitenschoolse opvang als peuteropvang aanbiedt. Deze samenwerking zorgt voor een consistente pedagogische aanpak en een soepele overgang voor uw kind van de opvang naar onze basisschool.

Team | Kindcentrum OBS West in Capelle aan den IJssel | [2025] Schoolregister