
Schoolweging
De schoolweging van De Kwakel is 24,19 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de inspectienorm van 85%. Deze score overstijgt zelfs het regionale gemiddelde (97,7%), wat de school positioneerd als kwaliteitsleider in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 58,9%. Dit reflecteert de effectiviteit van het adaptieve onderwijsmodel in het Jenaplanconcept, vooral sterk in taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
34,2% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (18,6%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (7,89%) en havo/vwo (15,79%) toont een sterke ambitie voor theoretische leerwegen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,01% vs. 5,52% regionaal voor vmbo-b), passend bij de lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kwakel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Een goede leerkracht volgt en evalueert de ontwikkeling van de leerlingen. Op basis van de resultaten worden vervolgstappen voor de leerling bepaald, zo mogelijk in overleg met de ouders en leerling. Evaluaties kunnen gaan over de resultaten, maar ook over het proces. Een veelgebruikte manier van evalueren is het gebruik van toetsen. Er zijn verschillende redenen waarom evalueren noodzakelijk is: Om overzicht te kunnen houden. Om anderen goed te kunnen informeren. Om goed voorbereid het gesprek in te gaan met ouders, de schoolleiding en de inspectie. Evalueren doe je dus voor het kind, jezelf, de ouders, collega’s, inspectie en anderen. Iedereen heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid. Wij toetsen om het ontwikkelingsproces van de kinderen te monitoren en te stimuleren om de ontwikkeling en voortgang in kaart te brengen, om een niveau vast te stellen of om te kunnen evalueren. De kinderen krijgen op basis van de toetsresultaten passende leerstof aangeboden. Toetsen en eindadvies. Naast observaties in de groep, gebruiken we voor het volgen van de leerlingen toetsen die bij de verschillende lesmethodes horen. Daarnaast gebruiken we vanaf groep 3 de toetsen uit het IEP leerlingvolgsysteem. In groep 8 maken de kinderen de doorstroomtoets basisonderwijs. Bij kinderen in groep 8 die in aanmerking komen voor een aangepaste leerweg nemen we een capaciteitentoets af. Dit geeft ons een goed beeld van de capaciteiten van het kind, met het oog op het advies naar het voortgezet onderwijs. Al deze toetsen geven ons de mogelijkheid uw kind te volgen, maar ook ons onderwijs kritisch te volgen. Eind groep 7 krijgt het kind een eerste indicatie voor het voortgezet onderwijs. Bij het startgesprek in groep 8 krijgt u een preadvies op papier. In februari krijgt een kind in groep 8 het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs, waarmee u uw kind kunt aanmelden. Als de eindtoets in april een hogere uitslag geeft dan het advies dat de school heeft gegeven, dan heroverwegen we ons advies en kunnen we dit eventueel bijstellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 37,1% hoger scoort dan geadviseerd. Dit extrapoleert de terughoudende adviseringstrategie die in het schoolplan wordt beleden. De cijfers onderstrepen tevens de goede aansluiting op het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Samen je eigen weg.
Aanspreken op gedrag
Geen discussie maar dialoog
Respectvol met elkaar omgaan
Wat is de werkwijze van Jenaplanschool De Kwakel voor sociale ontwikkeling?
Jenaplanschool De Kwakel gebruikt kringgesprekken om kinderen te leren reflecteren op hun ontwikkeling en met elkaar te praten over hun ontwikkeling. Kinderen zitten in stamgroepen waar ze elkaar helpen en voor elkaar zorgen. Wereldoriëntatie vormt de kern van het Jenaplanonderwijs en burgerschap speelt hierbij een grote rol. Het onderwijs omvat meer dan alleen kennis en vaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool De Kwakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplanschool De Kwakel gebruikt Kijk! en SCOL als registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool De Kwakel?
Jenaplanschool De Kwakel gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.