
Schoolweging
De schoolweging van Titus Brandsma Berg en Dal is 23,01 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 96,67% ruim behaald, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen. Vergelijkbare scholen scoren hier gemiddeld 98,03%, wat een minimaal verschil oplevert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (60,83%) ligt net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (61,9%). Dit suggereert dat de school zich richt op realistisch haalbare doelen, passend bij haar leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 72,10%, wat een verschil van 11,27%-punt laat zien.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op theoretische leerwegen: 25% vwo (vs. 18,61% regio) en 8,33% havo/vwo. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t/havo-advies (33,33%), wat mogelijk wijst op voorzichtige advisering. Praktijkonderwijs (0%) blijft onder het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Titus Brandsma Berg en Dal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerkracht volgt de leerlingen voortdurend. Naast de observatiegegevens gebruiken wij verschillende methodeonafhankelijke toetsen om de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen en te vergelijken met het landelijk gemiddelde. Met alle gegevens wordt vertrouwelijk omgegaan, conform de regeling op het gebied van gegevensbescherming (AVG). De ontwikkeling van elke leerling wordt vastgelegd in een (digitaal) leerlingendossier. In het leerlingendossier zitten alle persoonlijke gegevens, notities en observaties van de leerkrachten, onderzoeksgegevens en eventueel verslagen van externe instanties. Het dossier kan door ouders worden ingezien, u kunt hiervoor een afspraak maken. De voortgang van de kinderen op school wordt getoetst. Wij hanteren daarvoor een toetskalender die ouders op verzoek kunnen inzien. De toetsen worden gebruikt voor advisering en het volgen van de ontwikkeling van de kinderen. De tussenresultaten zijn een goede indicator voor de ontwikkeling van de groep en de individuele leerling. Zo weten we welke groepen relatief veel leerlingen hebben met andere ondersteuningsbehoeften en passen we ons onderwijsaanbod, inzet ambulant personeel en evt. extra ondersteuning in de groep aan. - Publicatie en verantwoording op de website en d.m.v. documenten als schoolplan, schoolgids, S.O.P., jaarplan en -verslag: de gepubliceerde documenten geven een beeld van de manier waarop, waaraan en waar vanuit de school werkt. - Interne audit, Bestuursbezoek, Inspectiebezoek: onderzoek binnen school om het functioneren en kwaliteit in beeld te krijgen Zicht op kwaliteit aan de hand van het inspectiekader. - Analyse tussen- en eindopbrengsten kernvakken: inzicht krijgen in de opbrengsten van de school aan de hand van een datamuur van (toets)resultaten van de kernvakken. - Groepsbezoeken: zicht op didactische en pedagogische vaardigheden van de leerkracht - Tevredenheidspeilingen, werkplezier, en sociale veiligheid, PSA-onderzoek medewerkers/ Risico inventarisatie en Evaluatie: zicht op tevredenheid, welbevinden en sociale veiligheid van leerlingen, ouders en medewerkers, zicht op knelpunten met betrekking tot energiebronnen in het werk. Zicht op risico’s ten aanzien van gezondheid en veiligheid op het werk. - Gesprekkencyclus Coaching startende leerkrachten en studenten: zicht op professionele ontwikkeling en welbevinden. - PLG-traject en teamdialoog schoolteam: zicht op communicatie- en werkprocessen in het professioneel samenwerken in het team
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,71% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat duidt op effectieve begeleiding. Het percentage onder advies (14,29%) is iets hoger dan gemiddeld (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging (5,71). De doorstroommonitoring beschreven in het schoolplan lijkt hier positief bij te dragen.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotioneel leren is het proces waarbij leerlingen noodzakelijke kennis, gedrag en vaardigheden verwerven en toepassen, waardoor ze beter kunnen omgaan met zichzelf en anderen. Het gaat daarbij niet alleen om het begrijpen van emoties, maar ook om het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zelfbewustzijn en het maken van morele keuzes. SEL werkt preventief. Door een positieve en veilige sfeer op school te creëren, kunnen bijvoorbeeld pesten en andere gedragsproblemen verminderen of worden voorkomen. Het bevordert het welzijn van leerlingen en draagt bij aan hun mentale veerkracht. Dit zien wij naast leerprestaties als een onderwijsopbrengst. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei (toekomstige) situaties op een prettige manier met anderen om te gaan en zo bij te dragen aan een fijne sfeer op school. Deze sociale vaardigheden zijn een voorwaarde om goed te kunnen functioneren binnen de samenleving (burgerschap). Onder deze vaardigheden verstaan wij samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. De sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. De volgende kernwaarden staan hierbij centraal: Zelfvertrouwen-Eigenaarschap-Verbinding-Betekenisvol-Veilig. LEES MINDER
Zelfvertrouwen - eigenaarschap
Betekenisvol
Verbinding - veilig
Wat is de werkwijze van Basisschool Titus Brandsma voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Titus Brandsma werkt op het gebied van Sociaal Emotioneel Leren (SEL) niet vanuit een specifieke methode, maar laat de handelingen over het algemeen sturen vanuit de positieve psychologie. Dit is een wetenschappelijke stroming die erop gericht is het beste uit jezelf en anderen te halen, welbevinden en veerkracht te bevorderen en een positieve leeromgeving te creëren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Titus Brandsma om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Titus Brandsma gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Cito leerling in beeld, groep 3 t/m 8.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Titus Brandsma?
Basisschool Titus Brandsma gebruikt de methode Positieve psychologie voor sociaal-emotioneel leren.