Alle basisscholen in Berg en Dal

Berg en Dal, een gemeente vol natuurlijke schoonheid en pittoreske dorpjes, biedt een kleinschalige maar zorgvuldige benadering van basisonderwijs. Waar grote steden een breed scala aan scholen kennen, richt Berg en Dal zich op kwaliteit en gemeenschapszin. In totaal zijn er in deze gemeente 16 scholen, die samen 2980 leerlingen verwelkomen. Deze intiemere omgeving zorgt voor een persoonlijke benadering en sterke betrokkenheid tussen school, leerlingen en ouders. De keuze is wellicht minder breed qua aantal, maar de focus op kwaliteit en individuele aandacht is hierdoor des te groter. Elk kind krijgt de kans om zich hier optimaal te ontwikkelen in een veilige en vertrouwde leeromgeving.

1

Aantal basisscholen

161

Leerlingen

96.67%

Fundamenteel niveau

60.83%

Streefniveau

23.01

Schoolweging

Onderwijsconcepten in Berg en Dal

In Berg en Dal is het aanbod aan onderwijsconcepten minder divers dan in grote steden, wat logisch is gezien het aantal scholen. Het merendeel van de scholen, namelijk 14 van de 16, valt onder het 'Overige' concept. Dit duidt vaak op scholen die een meer traditionele of reguliere onderwijsaanpak volgen, of scholen die een unieke, lokaal ontwikkelde visie hanteren die niet binnen de gangbare concepten past. Daarnaast zijn er 2 Katholieke basisscholen. Het 'Overige' concept biedt ouders flexibiliteit en de mogelijkheid om een school te kiezen die wellicht niet onder een specifiek label valt, maar wel een gedegen en kwalitatief hoogwaardig onderwijs aanbiedt dat aansluit bij de behoeften van de lokale gemeenschap. Dit draagt bij aan een onderwijsaanbod dat geworteld is in de lokale identiteit.

Overige1

Denominaties in Berg en Dal

Geen denomaties beschikbaar

Rooms-Katholiek1

Scholen per onderwijsconcept in Berg en Dal

Alle reguliere basisscholen in Berg en Dal

Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in Berg en Dal

De basisscholen in Berg en Dal hebben een gemiddelde schoolweging van 23.01. Dit cijfer ligt beduidend lager dan het landelijk gemiddelde van 29.75, wat aangeeft dat de leerlingenpopulatie in Berg en Dal over het algemeen een minder complexe sociaaleconomische achtergrond heeft. Een lagere schoolweging betekent vaak dat scholen minder uitdagingen ervaren met leerlingen met een achterstand, en zich daardoor meer kunnen richten op de brede ontwikkeling van alle kinderen. Dit draagt bij aan een stabiele leeromgeving waar onderwijzend personeel zich volledig kan concentreren op pedagogische en didactische aspecten, wat de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt.

Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in Berg en Dal

Wat betreft onderwijsresultaten presteren de basisscholen in Berg en Dal zeer solide. Leerlingen behalen gemiddeld een fundamenteel niveau van 96.67%, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde van 95.6%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden, zoals taal en rekenen, uitstekend worden beheerst door de leerlingen in Berg en Dal. Op het streefniveau, dat een dieper begrip en toepassing van de stof meet, scoren de scholen gemiddeld 60.83%. Dit is eveneens hoger dan het landelijk gemiddelde van 58.0%. Deze cijfers onderstrepen de hoge kwaliteit van het onderwijs in Berg en Dal, waarbij er veel aandacht is voor zowel de basis als voor het stimuleren van verdere ontwikkeling en uitdaging.

Conclusie over basisscholen in Berg en Dal

De basisscholen in Berg en Dal presenteren zich als een gemeenschap waar kwaliteit en aandacht voor het individu centraal staan. Hoewel het aantal scholen en de diversiteit in concepten kleiner is dan in stedelijke gebieden, wordt dit ruimschoots gecompenseerd door de hoge onderwijsresultaten, de persoonlijke benadering en de gunstige schoolweging. Ouders in Berg en Dal kunnen rekenen op een veilige, stabiele en stimulerende leeromgeving waar kinderen de optimale basis krijgen voor hun verdere ontwikkeling, geworteld in de serene en natuurrijke omgeving van de gemeente.