
Schoolweging
De schoolweging van Franciscus Babberich is 32,16 , met een spreiding van 4,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94,8%). Het onderstreept een stevig basisonderwijs, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41,2%. Dit toont aan dat de school ondanks complexe omstandigheden hogere doelen nastreeft. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%, wat wijst op uitdagingen in talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 21,4% vmbo-(g)t en 14,3% vwo, tegenover slechts 7,1% praktijkonderwijs. Dit reflecteert zowel ambitie als realiteitszin. Opvallend is het lagere percentage havo/vwo-advies (7,1%) ten opzichte van regionale peers (10,3%). De combinatie van Duitse instroom en schoolweging verklaart mogelijk deze verdeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Franciscus Babberich | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170 | 172.25 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1 en 2 gebruiken wij 'Leerlijnen van ParnasSys' als observatie leerlingvolgsysteem. Via dit systeem wordt de ontwikkeling van leerlingen via leerdoelen in kaart gebracht. N.a.v. deze leerdoelen stemmen wij ons onderwijs af. In de groepen 3 t/m 8 worden de toetsen, die bij de methodes die wij gebruiken, afgenomen. Naast de methode gebonden toetsen worden de leerlingen ook gevolgd met een onafhankelijk leerlingvolgsysteem van het CITO. Hiervoor gebruiken wij de DMT (woorden leestoets), AVI (verhaal leestoets), begrijpend lezen, rekenen en spelling. Daarnaast wordt in groep 8 de centrale eindtoets (de AMN toets) afgenomen. De sociale competenties van de leerlingen worden gevolgd door het invullen het Kanvas leerlingvolgsysteem. We kennen hierbij verschillende soorten vragenlijsten: Het Sociogram: vanaf groep 4 vullen de leerlingen 1x per jaar deze vragenlijst in. D.m.v. deze vragenlijst krijgt de leerkracht inzicht in de relaties in de klas op het gebied van samen spelen en samen werken. De leerlingvragenlijst: vanaf groep 6 vullen de leerlingen 1x per jaar deze vragenlijst in. Door middel van deze vragenlijst wordt de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling in kaart gebracht. De Sociale veiligheidslijst: vanaf groep 5 vullen de leerlingen 1x per jaar deze vragenlijst in. Deze vragenlijst gaat over de fysieke veiligheid, de sociale veiligheid, de psychische veiligheid en het welbevinden. De docentenvragenlijst: de leerkracht van groep 1 t/m 8 vult 1x per jaar deze vragenlijst in. De oudervragenlijst: deze vragenlijst zetten we naar behoefte in. Conclusies worden door de leerkrachten getrokken op leerling- en groepsniveau. Deze conclusies leiden tot acties op zowel leerling- als groepsniveau. Dit wordt vormgegeven in een onderwijsplan of individueel handelingsplan. In het midden en eind van het schooljaar wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de resultaten aan de hand van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem. Deze analyse wordt gemaakt voor de vakgebieden lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Het zijn brede analyses per vakgebied op school-, groeps- en individueel niveau. Aan de hand van de analyse (waarbij ook methode gebonden toetsen worden meegenomen) worden er voor de onderwijsplannen nieuwe doelen geformuleerd. Aan het eind van het schooljaar worden ook de toetsen geanalyseerd en maken de leerkrachten een overdracht per leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,8% van de leerlingen presteert onder advies, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (64,7% vs. 62,9% landelijk). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering, mogelijk versterkt door de cross-border samenwerking.
Sociale ontwikkeling
Een goed pedagogisch klimaat en in het bijzonder aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is een speerpunt van onze school. We willen een omgeving creëren waarin kinderen, ouders en collega’s zich veilig voelen, zich gewaardeerd en gerespecteerd weten. Onze school vindt het belangrijk, dat de leerlingen leren de verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen gedrag. Voor leerlingen betekent dit dat zij respect hebben voor leerkrachten, voor elkaar en elkaar waarderen. Voor leerkrachten betekent dit dat zij leerlingen en hun verschillen waarderen en accepteren en alert zijn op de sfeer tussen leerlingen onderling. Van ouders verwachten we een positief kritische houding met vertrouwen in de werkwijze en visie van de school. LEES MINDER
Veiligheid
Verbinding
Verantwoordelijkheid
Wat houdt de aanpak van IKC Franciscus in voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC Franciscus werkt met de Kanjertraining om een positief pedagogisch klimaat te creëren en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. De Kanjertraining leert kinderen op een goede manier met zichzelf en anderen om te gaan. Het team van IKC Franciscus vindt sociale vaardigheden erg belangrijk en zet de Kanjertraining in om pesten te voorkomen. Leerkrachten en andere medewerkers, zoals de intern begeleider, onderwijsassistent en pedagogisch medewerkers van de kinderopvang, zijn geschoold in de Kanjertraining. De pijlers van de Kanjertraining zijn: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier, we doen mee.
Hoe registreert IKC Franciscus de sociale opbrengsten van de leerlingen?
IKC Franciscus gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.
Welke methoden gebruikt IKC Franciscus voor sociaal-emotioneel leren?
IKC Franciscus maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.