
Schoolweging
De schoolweging van Voordeldonk is 28,68 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee consistent beter dan vergelijkbare scholen (96,4%), wat een stevig basisniveau reflecteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische richting: 26,8% vwo-advies (vs 18,6% regio) en 22% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs 1% regio), wat aansluit bij de hoge streefniveaus. De combinatievmbo-adviezen (vmbo-(g)t/havo: 12,2%) illustreren de gedifferentieerde aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Voordeldonk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.91 | 175.23 | 177.34 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We maken gebruik van methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Aan hand van methodegebonden toetsen krijgen we een beeld van mate van beheersing van de aangeboden doelen vanuit de methode gedurende een korte periode. Aan hand van de niet-methodegebonden toetsen meten we halfjaarlijks tot in hoeverre de leerlingen de aangeboden stof zelfstandig kunnen toepassen in een brede context. De uitkomsten van beide vormen van toetsen, aangevuld met observaties van de leerkracht, worden gebruikt om het onderwijsaanbod af te stemmen. In groep 1-2 maken we gebruik van het observatiesysteem 'Kijk registratie'. In groep 3 t/m 8 wordt voor de niet- methodegebonden toetsen het LOVS systeem van Cito ingezet. Ook op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling hebben we voor groep 3 t/m 8 een leerlingvolgsysteem, “KIJK! op Sociale Competentie”. In de groepen 5 t/m 8 wordt dit, naast de bevindingen van de leerkracht, ook gebaseerd op wat de kinderen ervaren. Handelingsgericht werken Wij werken handelingsgericht (HGW). Dit is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen of een (kleine) groep. Per vakgebied hebben we in een onderwijsplan beschreven hoe we in basis werken en wat we in basis aanbieden. Voor kinderen die iets anders of meer nodig hebben, dan beschreven staat in het onderwijsplan, wordt de aanpak weergegeven in een groepsoverzicht. Opbrengstgericht werken Opbrengstgericht werken is een vast onderdeel in onze zorgstructuur, de 1-zorgroute. Met opbrengstgericht werken bedoelen we dat we systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van prestaties. We stellen vooraf bij het opstellen van het groepsoverzicht vast welke doelen we willen bereiken en stemmen hierop het onderwijsaanbod af. De resultaten van de toetsen worden geanalyseerd en we stellen vast of de doelen zijn bereikt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 29,6% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Sociaal emotioneel leren (SEL) is het proces waarbij leerlingen noodzakelijke kennis, attituden en vaardigheden verwerven en toepassen, teneinde beter te worden in het omgaan met zichzelf en de ander. Het gaat bij SEL om levensvaardigheden waarmee we onszelf, onze vriendschappen en ons leven effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Deze levensvaardigheden omvatten o.a. - het herkennen van emoties bij jezelf en de ander - het managen van heftige emoties - voor anderen zorgen - verstandige beslissingen nemen - gezonde relaties aangaan met anderen - uitdagende situaties effectief oplossen De levensvaardigheden delen we in in 5 competentievaardigheden, die weer onderverdeeld zijn in 3 groepen van competenties IK-competenties (besef van jezelf en zelf-management) JIJ-competenties (besef van de ander en relaties kunnen hanteren WIJ-competenties (keuzes maken) Uit de opbrengsten van ons leerlingvolgsysteem 'KIJK! op Social Competentie' blijkt dat we onze aandacht moeten vestigen op de IK-competenties. Dit zien we vooral terug in vertrouwen hebben in je eigen kunnen en zelfstandigheid. LEES MINDER
veiligheid
vertrouwen
betrokkenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Voordeldonk voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Voordeldonk start ieder jaar met de Gouden Weken, gericht op groepsvorming en een positief pedagogisch klimaat. Na elke vakantie is er opnieuw aandacht voor het groepsproces. De school hecht veel waarde aan de driehoek leerkracht-leerling-ouder. In samenspraak met leerlingen, ouders en leerkrachten zijn 10 Voordeldonkse manieren (omgangsnormen) opgesteld en te vinden op de website. 'Kijk! op Sociale Competentie' wordt 2 keer per jaar afgenomen in groep 3 t/m 8, waarbij vanaf groep 5 ook leerlingen een leerlingendeel invullen. In de groepen 1-2 worden de leerlijnen sociaal-emotionele ontwikkeling van 'Kijk registratie' 2 keer per jaar ingevuld. De resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd en waar nodig wordt een plan van aanpak opgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Voordeldonk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Voordeldonk gebruikt 'Kijk!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Voordeldonk?
Basisschool Voordeldonk gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.