Openbare Basisschool Kloosterveen in Assen - Resultaten

Openbare Basisschool Kloosterveen
De Boomgaard 5
9408 JA Assen

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.27
Spreiding
5.72

De schoolweging van Kloosterveen is 27,27 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Dit toont aan dat de school basisvaardigheden consistent waarmaakt, zelfs met dalende leerlingaantallen.

Fundamenteel niveau

Score: 94.3434%

Streefniveau

60.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor de meer ambitieuze doelen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Streefniveau

Score: 60.808%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 24.5% vwo en 22.5% havo, aanzienlijk hoger dan regiopercentages (18.6% vwo, 16.1% havo). Praktijkonderwijs (4.1%) ligt boven het regionaal gemiddelde (1.0%), wat past bij de spreiding in schoolweging. Opvallend is de combinatie van hoge adviezen én aandacht voor praktische routes.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Groep 8 laat een groei van 3.1% zien op rekenen ten opzichte van groep 7, mede dankzij het ‘rekenatelier’ dat sinds 2021 wordt ingezet. De school presteert hiermee beter dan vergelijkbare scholen in de regio.

ToetsKloosterveenGemeente AmsterdamNederland
DOE305.2305.2297.47

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op school handelingsgericht gewerkt volgens een PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). a. Handelingsgericht werken volgens de 1-zorgroute De basis van het handelingsgericht werken is de handelings- en oplossingsgerichte houding waarbij we kijken naar de totale ontwikkeling van het kind. Volgens de PDCA-cyclus wordt op groeps-, school- en bovenschools niveau het onderwijs passend gemaakt aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. Hierin is proactief handelen het uitgangspunt. In de groep De cyclus van handelingsgericht werken wordt tenminste drie keer per jaar door de leerkracht doorlopen en kent de volgende stappen: 1. evalueren en verzamelen van gegevens; 2. signaleren van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften; 3. het benoemen van specifieke onderwijsbehoeften; 4. het clusteren van leerlingen met gelijksoortige specifieke onderwijsbehoeften; 5. werken met de onderwijsonderlegger Schoolniveau We hebben een ondersteunende structuur, waarbij de leerkracht ondersteund wordt bij het doorlopen van de cyclus van handelingsgericht werken. De intern begeleider is hierbij de coach van de leerkracht. Hiervoor heeft de intern begeleider drie ankerpunten in de begeleiding: de groepsbespreking; de leerlingbespreking; de klassenconsultatie. Leerlingen verschillen in onderwijsbehoeften. Deze verschillen worden gerespecteerd. In plaats van (curatief) de zorg op ‘uitvallers’ te richten, probeert de leerkracht vroegtijdig leerlingen te signaleren die extra aandacht nodig hebben en het ‘gewone’ onderwijsaanbod te intensiveren en af te stemmen naar deze leerlingen. Hierbij kijkt de leerkracht niet alleen achteruit, maar ook vooruit: welke cruciale leermomenten in de leerlijn komen de komende periode aan bod en welke leerlingen hebben hierbij extra instructie en begeleiding nodig? Hierbij wordt gekeken naar: De basisgroep Leerlingen met een ontwikkeling- of leerachterstand Leerlingen met een ontwikkelings- of leervoorsprong Leerlingen met eigen specifieke onderwijsbehoeften Werken met de onderwijsonderlegger De onderwijsbehoeften van de leerlingen vormen het uitgangspunt bij het opstellen van de onderwijsonderlegger. Hierin geeft de leerkracht aan op welke manier de leerstof in de komende periode aangeboden wordt. Van de leerkrachten wordt verwacht dat de leerstof op niet meer dan drie verschillende niveaus kan worden aangeboden. Het gedifferentieerde aanbod wordt gegeven aan de subgroepen: Instructieonafhankelijke leerlingen. Dit zijn de bovengemiddeld scorende leerlingen die vaak voldoende hebben aan een korte instructie. Instructiegevoelige leerlingen. Dit is de basisgroep, waartoe over het algemeen het merendeel van de leerlingen behoort. Zij ontvangen de basisinstructie. Instructieafhankelijke leerlingen. Dit zijn de leerlingen die meer instructie en begeleiding van de leerkracht nodig hebben. Zij ontvangen naast de basisinstructie verlengde instructie. Aanvullend zijn er nog twee subgroepen: De subgroep ‘individueel’ is voor leerlingen met een ontwikkelingsperspectief. Deze leerlingen hebben een eigen leerlijn voor één of meerdere vakgebieden en halen niet de einddoelen van eind groep 8. De subgroep ‘levelwerk’ ontstaat vanaf groep 5 In de onderbouw (groep 1 t/m 4) worden de leerlingen geobserveerd, gescreend en gevolgd om te kunnen beoordelen of hun onderwijsbehoefte mogelijk aanleiding geeft voor verrijkende leerstof. In groep 2 kunnen deze leerlingen werken met materialen met de spelmaterialen uit Levelspel. In groep 3 en 4 spreken we nog niet van Levelwerk. Het aanbod verrijkende leerstof is voor deze leerlingen breder dan alleen Levelwerk en wordt in deze jaargroepen is beschreven als ‘plus’ en ’plus extra’. Er zijn in totaliteit dus vijf subgroepen: Basis (groep 3 t/m 8) · Plus (groep 3 t/m 8) · Risico (groep 3 t/m 8) · Levelwerk (groep 5 t/m 8) · Individueel Voor de groepen 1 en 2 geldt een verdeling van geleid en uitdagend aanbod binnen DORR. De extra begeleiding is vormgegeven m.b.v. kleine kringen. Voor de groepen 3 t/m 8 gelden subgroepen voor de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Op het didactisch groepsoverzicht staan alle leerlingen van de groep. Het bevat behalve de gegevens van de methode-onafhankelijk (CITO)toetsen ook de resultaten van de methode gebonden toetsen. Daarnaast worden belemmerende, bevorderende factoren en de onderwijsbehoefte geformuleerd. Na iedere groepsplanperiode wordt het didactisch groepsoverzicht weer up-to-date gemaakt. Het didactisch groepsoverzicht is vervolgens de leidraad voor de onderwijsonderlegger. De kinderen met (bijna) dezelfde onderwijsbehoefte worden geclusterd. Per subgroep worden de doelen, de inhoud, de aanpak, de organisatie en de evaluatiewijze beschreven.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 5.95% presteert onder advies (landelijk: 11.81%), terwijl 36.9% boven verwachting presteert. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurigheid van de adviezen en de goede doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.