Kindcentrum De Boei (voor speciaal basisonderwijs)
Wethouder Bergerweg 2 A
9406 XP Assen

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus zien op praktijkgericht onderwijs: 33,3% praktijkonderwijs en 25,9% vso-advies (vs. 40,6% en 9,1% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel vmbo-b (25,9%) sluit aan bij het landelijk beeld, maar het lage percentage vmbo-(g)t (3,7%) benadrukt de doelgroep. De toename van vso-uitstroom sinds 2023-2024 (cluster 3 en 4) vraagt om blijvende aandacht, zoals vermeld in de schoolanalyse.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe BoeiGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het onderwijs (in technisch- en begrijpend lezen, spelling en rekenen/ wiskunde) organiseren we met behulp van groepsplannen. Hierbij passen we een handelingsgerichte aanpak toe, waarin we steeds de cirkel: planning-uitvoering-evaluatie-bijstelling doorlopen. Alleen in uitzonderingsgevallen wordt gewerkt met een individueel handelingsplan. Voor verschillende vakken (technisch- en begrijpend lezen, spelling en rekenen/wiskunde) zijn leerlijnen vastgesteld. Deze leerlijnen zijn te zien als 'routes' waarlangs het onderwijs loopt om een gegeven niveau te bereiken bij het einde van de basisschoolperiode. De meeste leerlingen ontwikkelen zich volgens één van deze lijnen. Wanneer dit niet het geval is, wordt voorzien in extra zorg, onderzoek en begeleiding. Naast de groepsplannen wordt er voor iedere leerling een individueel plan – een ontwikkelingsperspectief – opgesteld. Hierin worden kindfactoren beschreven (waaronder positieve en belemmerende factoren in het onderwijs en onderwijsbehoeften) en een passend onderwijsaanbod. Voor de basisvaardigheden wordt de leerling in een leerlijn geplaatst. Daarbij worden de tussen- en einddoelen aangegeven. Het uitstroomniveau (naar het Voortgezet Onderwijs) staat hierin genoemd. Ook deze plannen kennen de opbouw van het handelingsgericht werken. Het onderwijs wordt geëvalueerd door observatie en het volgen van de leerling tijdens de dagelijkse lessen, en ook door toetsing. Hiervoor gebruiken we zowel toetsen uit de methoden, als onafhankelijke toetsen. Deze laatste (de CITO-toetsen) nemen we twee keer per jaar af. Na iedere CITO-toetsperiode (dus 2 keer per jaar) worden alle groepen en individuele leerlingen doorgesproken door de leerkracht en KC-er (en eventueel andere zorgteambetrokkenen). Waar nodig vinden dan aanpassingen plaats in het ontwikkelingsperspectief en/ of in de groepsplannen. De bijgestelde plannen worden vervolgens met ouders besproken. De leerlingen krijgen tweemaal per jaar een rapport mee naar huis. Dit (kind)rapport wordt meegegeven vóór de kerst- en zomervakantie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

80% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 17,1% hoger ligt dan het vergelijkingsgemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (13,3%) is vergelijkbaar met andere scholen (±11,8%). De hoge ‘op-advies’-score past bij de uitgebreide monitoring van ontwikkelingsperspectieven en tussentijdse bijstellingen, zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Op De Boei werken we met de principes van PBS (Positive Behavior Support). Dit is een schoolbrede aanpak om kinderen door een positieve aanpak goed gedrag te leren. Centraal staat: 'Goed gedrag kun je leren!' Kinderen weten welk gedrag we van hen verwachten. Kinderen ontwikkelen zich het beste wanneer ze zich gewaardeerd en gezien voelen. Met PBS werken we structureel aan een positieve en veilige omgeving.

Respect

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Boei (voor speciaal basisonderwijs) voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Boei (voor speciaal basisonderwijs) gebruikt in alle ruimtes kaarten met PBS-afspraken. Deze afspraken worden in iedere groep besproken en herhaald. Door middel van PBS-lessen en een groepsbeloningssysteem oefenen de kinderen met de regels en afspraken. Dit draagt bij aan een positief groepsklimaat, waarbij kinderen leren respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Ouders en leerkrachten zoeken samen naar oplossingen bij problemen. Incidenten worden geregistreerd om de aanpak te verbeteren. Het observatiesysteem Scol wordt gebruikt om de sociale en emotionele ontwikkeling te volgen en handelingsadviezen in te zetten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Boei (voor speciaal basisonderwijs) om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Boei (voor speciaal basisonderwijs) gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Boei (voor speciaal basisonderwijs)?

Kindcentrum De Boei (voor speciaal basisonderwijs) gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.