
Schoolweging
De schoolweging van De Kringloop is 31,81 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,6% van de leerlingen op fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit toont een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsconcept, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische doorstroom: 27,6% vmbo-(g)t en 10,3% havo/vwo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging en ambitieuze doorstroomcultuur.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kringloop | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.86 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen uit de groepen 1 en 2 Om de ontwikkeling van de kinderen nauwlettend in de gaten te houden, hanteren we het “KIJK” observatie- en registratiemodel. De leerkracht observeert de kinderen dagelijks in hun spel en deelname aan kringactiviteiten. Met behulp van leerlijnen kan de leerkracht de individuele ontwikkeling van kinderen nauwgezet volgen. Leerlingen uit de groepen 3 tot en met 8 Om de ontwikkeling van de leerlingen goed in kaart te brengen, maken we gebruik van observaties van de groepsleerkrachten, verschillende onafhankelijke toetsen uit het CITO leerlingvolgsysteem primair onderwijs (Leerling in Beeld) en de toetsen uit de diverse methodes. In de groepen 3 tot en met 8 werken we met een leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld). De toetsen die we hierbij gebruiken zijn voornamelijk ontwikkeld door het CITO. Het CITO werkt met landelijk vastgestelde normen. De toetsen worden, afhankelijk van de aard van de toets, een- tot tweemaal per schooljaar afgenomen en zijn een extra middel om de vorderingen van de leerlingen te volgen. De uitslagen van deze toetsen, waarbij een vergelijking met het landelijk gemiddelde wordt gemaakt, geven redelijk objectieve gegevens over de leerprestaties van de leerlingen. Van deze gegevens maken wij met behulp van trendanalyses een schoolzelfevaluatie en een plan van aanpak als dat naar aanleiding van de resultaten gewenst is. De Citoscores worden uitgedrukt door middel van een I, II, III, IV en V score. De I-score is de hoogste score, de V-score is de laagste score. Dit ziet er als volgt uit: vaardigheidsniveau Interpretatie I 20% hoogst scorende leerlingen II 20% boven het landelijk gemiddeld III 20% landelijk gemiddeld IV 20% onder het landelijk gemiddeld V 20% laagst scorende leerlingen De leerkracht gebruikt de scores om onder andere te kijken of een leerling extra hulp nodig heeft bij een bepaald vak of vakonderdeel. De toetsgegevens worden digitaal verwerkt. Zo kunnen de verrichtingen van ieder kind afzonderlijk en die van de groep als geheel op de korte en langere termijn worden gevolgd. Ook het dagelijkse werk (oefenwerk) wordt regelmatig getoetst. Dit gebeurt door middel van methodegebonden toetsen. Deze worden afgenomen na iedere oefenperiode. De verwerking van de toetsen geschiedt door de groepsleerkracht. De resultaten hiervan vertellen ons hoe de leerlingen de aangeboden stof beheersen. Ze worden besproken tijdens onze zogenaamde kinderbesprekingen en bij een oudergesprek. De leerkracht en de kwaliteitscoördinator houden 3 keer per jaar een kinderbespreking. Bij de zogenaamde groepsplanbesprekingen zijn de leerkrachten van een bouw, de kwaliteitscoördinator , de bouwleider en de directeur aanwezig. Deze besprekingen vinden ook 3 keer per jaar plaats. In het groepsplan beschrijft de leerkracht de kenmerken en de ‘geschiedenis’ van de groep en benoemt zij/hij op welke ontwikkelingsgebieden of leergebieden de kinderen speciale zorg of aanpak nodig hebben. In deze bespreking wordt het groepsplan besproken en geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,1% van de oud-leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). 27,3% stroomt juist boven advies door, wat het hoge ambitieniveau van de school onderstreept. Deze cijfers passen bij het intensieve monitoring systeem zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Je veilig voelen op een school is een voorwaarde voor iedereen Op onze school wordt er niet alleen geleerd hoe je moet schrijven, rekenen en lezen. We vinden het ook belangrijk dat kinderen respectvol leren omgaan met elkaar. Kinderen hebben recht op bescherming, maar moeten ook leren voor zichzelf en voor elkaar op te komen. Kinderen moeten weten wat ze zelf waard zijn, maar ook leren dat je het niet alleen voor het zeggen hebt. We stimuleren het samen werken en samen spelen. Dat levert uiteraard wel eens wrijvingen op tussen kinderen. In plaats van scheidsrechter te spelen, proberen we de kinderen te helpen bij het samen oplossen van de problemen; Wat is er gebeurd, hoe zou dat gekomen kunnen zijn, hoe kan het opgelost worden en vooral hoe ga je er in de toekomst mee om? Naar elkaar luisteren en met elkaar overleggen is hierbij heel belangrijk. De leerkrachten volgen de leerlingen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van een zogenaamd leerlingvolgsysteem. Voor de kleutergroepen gebruiken wij het leerlingvolgsysteem KIJK en voor de leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 hanteren wij het leerlingvolgsysteem Scol. Deze worden jaarlijks uitgevoerd en besproken. Daarnaast nemen wij jaarlijks bij de leerlingen uit de groepen 6 t/m 8 het tevredenheidsonderzoek van Mijn Vensters af. Wij hanteren op de Kringloop drie basisregels die voor iedereen gelden: Problemen worden besproken soms na een korte “afkoelingsperiode” Probeer je te verplaatsen in een ander Wat is jouw rol? Ook bij ons op school ontkomen we er niet aan dat kinderen elkaar onderling wel eens plagen of pesten. Als team hebben we afspraken gemaakt over hoe hierbij te handelen. Zodra we signalen krijgen proberen we uit te zoeken wie het betreft en gaan we het gesprek aan met zowel de kinderen die plagen of pesten, als met de kinderen die daarvan het slachtoffer zijn. Pesten wordt bij ons niet getolereerd! Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren omgaan met gevoelens; Deze leren kennen, herkennen en kunnen sturen (beheersen). We hebben afspraken gemaakt om hier in alle groepen regelmatig aandacht aan te besteden. Tevens hebben we een methode (Kinderen en hun sociale talenten) als handreiking voor de leerkrachten. Op deze wijze komen zaken ook structureel aan bod. In ieder geval komen aspecten aan bod naar aanleiding van een voorval, actualiteit of catecheseproject. We praten dan binnen de groepen over onder meer kwaad zijn, uitgestoten worden, de baas spelen. We leven in een multiculturele maatschappij. Daarbij valt veel van elkaar te leren. In kringgesprekken praten we regelmatig over cultuurverschillen. Kinderen vertellen elkaar over gewoonten en gebruiken van thuis. Er wordt stilgestaan bij ‘anders zijn’, zonder daar oordelen aan te koppelen. De wereld is groter dan onze school. We proberen de kinderen dan ook te stimuleren over de grenzen heen te kijken naar kinderen in andere landen die onze hulp goed kunnen gebruiken. Het internet is ook een bron van informatie en maakt het makkelijker over die grenzen heen te kijken. We leren kinderen om op een goede manier (afspraken) met deze informatie om te gaan. LEES MINDER
veiligheid
meedoen
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Kringloop voor sociale ontwikkeling?
Voor de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Kringloop voor sociale ontwikkeling verwijzen we naar het anti-pestprotocol en het veiligheidsplan op de website www.dekringloop.nl.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Kringloop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Kringloop gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).