PCBO De Terebint
Rederijkershoeve 19
7326 TH Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
30.2
Spreiding
5.85

De schoolweging van De Terebint Apeldoorn is 30,20 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingspercentage (95.9%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47.1% en het vergelijkingspercentage van 57.8%. Dit toont aan dat de school ondanks complexe omstandigheden hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

PCBO De Terebint geeft opvallend vaak hoge adviezen: 21.4% vwo (vs. 18.6% regio) en 14.3% havo/vwo. Tegelijkertijd komt praktijkonderwijsadvies (7.1%) vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1.0%), wat past bij de complexere populatie. De combinatie van intensieve monitoring en maatwerk komt terug in deze brede adviesverdeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Terebint ApeldoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Observatielijst De vorderingen van de kleuters (groep 1 en 2) worden vastgelegd in een observatielijst. Wij gebruiken daarvoor het leerlingvolgsysteem van IEP. Als voorbeeld welke onderdelen wij observeren omtrent de motoriek: GROVE MOTORIEK: lopen; rennen; springen; hinkelen; huppelen; bal gooien/vangen. FIJNE MOTORIEK: potlood vasthouden; soepelheid van kleur/schrijfbeweging; knippen langs een rechte lijn; prikken langs een rechte lijn; figuur inkleuren, plakken. Portfolio Voor alle groepen is er een portfolio. Dit is de opvolger van het \"traditionele\" rapport. Het wordt tweemaal per jaar aan de leerlingen meegegeven. Het portfolio verschijnt steeds na het afnemen van de toetsen van IEP (voorheen het CITO-leerlingvolgsysteem). Na het meegeven van het portfolio in februari, volgt er een tienminutengesprek met de leerkracht. Na het portfolio in juni, kan je aangeven of je een tienminutengesprek met de leerkracht wilt inplannen. In sommige gevallen kan de groepsleerkracht het nodig vinden om ouders zelf uit te nodigen. Wanneer het tienminutengesprek te weinig ruimte biedt, kan een vervolggesprek gepland worden. Het portfolio bestaat uit een gedeelte dat beschrijft hoe de leerling zich gedraagt in relatie tot de groep, de leerkracht en het werk en een gedeelte waarin het doorlopen leerproces, wordt beschreven. Beide gedeeltes worden door zowel de leerling als de leerkracht ingevuld en er is ook ruimte voor de ouders/verzorgers om hun bevindingen te delen. De leerlingen formuleren bovendien de doelen waaraan ze de komende periode willen werken. Zo geven de leerlingen hun leerproces mede vorm en voelen zij zich eigenaar van hun leerproces. Toetsen Daarnaast is een uitdraai van de IEP toetsen opgenomen in het portfolio, de zogenoemde talentenkaart. De IEP toetsen worden jaarlijks op vaste momenten afgenomen. De toetsen brengen de prestaties van jouw kind in beeld vergeleken met zijn of haar prestaties van de vorige keer. Verder worden deze prestaties naast de leerlijn gelegd om te kijken of de leerling nog 'op koers' ligt. Ook gebruiken we methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die bij de methoden horen. Ze worden afgenomen na elke leerstofeenheid. De toetsen maken duidelijk in welke mate jouw kind de aangeboden leerstof beheerst. Iedere leerling (vanaf groep 3) krijgt bij de start van het schooljaar een blad waarop de behaalde resultaten voor de methodetoetsen bijgehouden worden. Dit overzicht zit (vanaf groep 4) in de leerlingmap en gaat in principe iedere dag mee naar huis en weer terug naar school. Doelgesprek Met alle leerlingen wordt aan het begin van het schooljaar een doelgesprek gehouden. Tijdens het doelgesprek gaat uw kind met de groepsleerkracht in gesprek over zijn/haar eigen leerproces. Dit kan over kennis en leren gaan of over de persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld omgaan met teleurstelling of samen spelen. Uit dit gesprek komt een doel naar voren dat uw kind wil bereiken. Vanaf groep 4 zijn ouders bij het gesprek aanwezig. In groep 1, 2 en 3 vinden de doelgesprekken spelenderwijs plaats in kleine groepjes onder schooltijd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

39.1% presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), wat de kwaliteit van advisering benadrukt. Het percentage onder advies (13.0%) ligt net boven het landelijk gemiddelde (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de leerlingenpopulatie. De school hanteert een 'doorlopende ontwikkelingslijn' met tussentijdse IEP-toetsen voor precisie.

Sociale ontwikkeling

Kanjertraining Alle leerkrachten hebben hun licentie behaald en volgen herhalingscursussen voor het geven van de Kanjertraining. Schoolbreed wordt de Kanjertraining gegeven en lossen we conflicten op met behulp van de Kanjertaal. Waarom de Kanjertraining: De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om opgenomen te worden in de groep. Door tijdens de training zelfvertrouwen te kweken leren zij grenzen te stellen. Wat is het doel van de Kanjertraining: pestproblemen lossen op; leerlingen durven zichzelf te zijn; leerlingen voelen zich veilig; leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken; leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen; leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen; de leerkracht wordt gerespecteerd. De school zet door middel van de Kanjerlessen in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is om elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben we plezier met elkaar en ben je (of blijf je) niet zielig. Als een conflict zich tussen kinderen afspeelt dan zal de school kiezen voor een oplossingsgerichte aanpak. Dat wil zeggen: de leerkracht zoekt samen met de leerling een oplossing die alle partijen (zo veel mogelijk) recht doet en borgt gemaakte afspraken. Uiteindelijk spreken we schoolbreed op De Terebint de Kanjertaal en wordt de Kanjertraining een attitude binnen onze school. Voor meer informatie zie www.kanjertraining.nl. Met vragen en/of opmerkingen over de Kanjertraining kunt u bij onze kanjercoördinator: Lisa de Graaf terecht. LEES MINDER

vertrouwen

samenwerken

respectvol met elkaar omgaan

Wat is de werkwijze van PCBO De Terebint voor sociale ontwikkeling?

Naast de Kanjertraining, vullen de kinderen (van groep 5-8) de vragenlijst van IEP Hart en Handen in. Zo krijgt de school een goed beeld van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Leerkrachten analyseren deze opbrengsten en kunnen aan de hand daarvan keuzes maken uit de lessen van de Kanjertraining, zodat de gebieden waar kinderen zich nog verder kunnen ontwikkelen in de lessen aan de orde komen. De kinderen van groep 7 en 8 vullen ook nog de vragenlijst via Vensters over de sociale veiligheid in. Deze resultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten en ook gedeeld met de inspectie.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCBO De Terebint om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCBO De Terebint gebruikt de IEP registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBO De Terebint?

PCBO De Terebint gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.