PCBO De Terebint in Apeldoorn

Het team van PCBO De Terebint in Apeldoorn

Current section: team
Rederijkershoeve 19
7326 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van PCBO De Terebint is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCBO De Terebint. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCBO De Terebint bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBO De Terebint bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCBO De Terebint zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.3%)
Man (7.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCBO De Terebint. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (7.7%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (38.5%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCBO De Terebint werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (91.7%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCBO De Terebint gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij PCBO De Terebint: Een Zorgeloze Aanpak

Bij PCBO De Terebint, onderdeel van de Stichting PCBO Apeldoorn, hechten we veel waarde aan continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we een eigen vervangingspool beschikbaar. Deze pool zetten we, indien mogelijk, direct in wanneer een van onze toegewijde leerkrachten verlof opneemt. Zo garanderen we dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerde professionals. Mochten we onverhoopt toch een leerkracht tekortkomen en de vervangingspool is niet toereikend, dan zoeken we creatieve oplossingen. Dit kan betekenen dat we de werkzaamheden van onze huidige leerkrachten tijdelijk uitbreiden of werkdagen herverdelen. Uw kind centraal: Wij verdelen leerlingen nooit over verschillende groepen, omdat dit de kwaliteit van het onderwijs voor alle kinderen zou verminderen. Het plaatsen van te veel kinderen in één lokaal is bovendien niet verantwoord. In uitzonderlijke situaties kan het voorkomen dat we een groep voor één dag naar huis moeten sturen. Ouders worden hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Indien u zelf geen opvang kunt regelen, staat de school klaar om hierin te voorzien.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Maat bij PCBO De Terebint

4

Taalontwikkeling, Rekenen en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor onderwijsondersteuning
Gespecialiseerde Rekenspecialist
Expert Hoogbegaafdheid en meerbegaafdheid
Logopedist voor taal- en spraakontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij PCBO De Terebint zetten wij proactief onze interne experts in om leerlingen optimaal te begeleiden. Onze gespecialiseerde teamleden werken nauw samen om een breed scala aan onderwijsbehoeften te adresseren. De rol van onze onderwijsspecialisten is veelzijdig. Zij dragen bij aan beleidsontwikkeling, bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke leeruitdagingen en versterken leerkrachten in het creëren van passend onderwijs. Door continue professionalisering en samenwerking binnen ons team, zorgen we voor een dynamische en effectieve leeromgeving. Indien specifieke expertise vereist is die buiten ons directe team valt, maken we gebruik van de rijke kennisbank van PCBO Apeldoorn of schakelen we externe specialisten in. Deze samenwerkingen worden zorgvuldig afgestemd op de behoeften uit ons meerjarenplan, zodat we altijd de meest geschikte ondersteuning kunnen bieden.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zetten wij waar nodig expertise in vanuit PCBO Apeldoorn of externe professionals. Deze samenwerkingen worden geïnitieerd op basis van de doelstellingen in ons meerjarenplan en de actuele behoeften binnen de school.

0

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ter bevordering van een positieve werkhouding en effectieve leerstrategieën, maken we gebruik van de expertise van PCBO Apeldoorn en geselecteerde externe specialisten. Wanneer thema's zoals gedrag of taakaanpak extra aandacht vereisen, zoals bij de implementatie van de Kanjertraining of weerbaarheidstrainingen, wordt passende ondersteuning ingezet.

2

Motorische en Fysieke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Deskundige Fysiotherapeut
Ervaren Logopedist

Toelichting van de school:

Onze school onderhoudt een waardevolle samenwerking met een logopediste en een fysiotherapeut. Deze professionals bieden tijdens schooluren gespecialiseerde begeleiding aan leerlingen, altijd in nauw overleg met zowel ouders als de betrokken leerkrachten.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ter waarborging van de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen, beschikken diverse leerkrachten over essentiële certificeringen zoals een BHV-diploma en een certificaat voor kinder-EHBO.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handvaardigheidslokaal
Werkhoeken

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op PCBO De Terebint

Ons Aanbod voor Passend Onderwijs in Apeldoorn

Op PCBO De Terebint zetten we ons in voor passend onderwijs voor alle leerlingen. We zijn aangesloten bij Samenwerkingsverband PO Apeldoorn, wat ons helpt om kinderen met speciale zorgbehoeften optimaal te begeleiden. Ons doel is om samen met u de beste onderwijsroute te vinden voor uw kind. Onze school telt twee interne begeleiders (ib-ers) die de zorgcoördinatie op zich nemen. Zij werken nauw samen met leerkrachten en ouders om de voortgang van leerlingen te monitoren en eventuele extra ondersteuning te bieden. Dit kan variëren van aanvullende toetsing tot persoonlijke gesprekken over de ontwikkeling van uw kind. Bij specifieke vragen schakelen we, via het samenwerkingsverband, externe experts in, zoals gedragswetenschappers. Alle extra onderzoeken gebeuren altijd in overleg met u als ouder of verzorger. De ib-ers en leerkrachten bewaken samen de lesinhoud en de leerresultaten. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, kunnen een eigen leerlijn volgen om op hun eigen tempo te werken. In uitzonderlijke gevallen, wanneer een leerling meer zorg nodig heeft dan wij kunnen bieden, zoeken we in samenspraak met alle betrokkenen naar een passende plek buiten onze school. Uw kind staat bij ons centraal in elke beslissing. **Zitten Blijven: Een Weloverwogen Keuze** Het besluit om een leerling te laten zitten, nemen we alleen na zorgvuldige overweging. Meestal komt dit voor in groep 3 en 4, waar we het belang zien van een solide basis. In groep 1 en 2 spreken we eerder van een verlengde kleuterperiode, gezien de flexibele instroommomenten. Alleen bij uitzonderlijke omstandigheden, zoals langdurige ziekte, kan een leerling in hogere groepen blijven zitten. Voordat we tot deze beslissing komen, is er altijd overleg met de groepsleerkracht, de intern begeleiders en u als ouders. Mocht er geen overeenstemming zijn, dan beslist de school. Een leerling mag gedurende de acht jaar basisonderwijs maximaal één keer blijven zitten. Leerlingen die deze route volgen en daarna speciaal onderwijs volgen, kunnen na groep 7 al de school verlaten, wat dan geldt als hun achtste jaar basisonderwijs. **Meer- en Hoogbegaafdheid: Het PCBO Plusprogramma** Ook voor meer- en hoogbegaafde kinderen bieden we op PCBO De Terebint op maat gemaakte begeleiding. Ons PCBO Plusprogramma is ontworpen om elk kind de aandacht en ondersteuning te geven die het verdient. Het programma rust op drie belangrijke pijlers: 1. **Ondersteuning Binnen de School** Uw kind krijgt op school de begeleiding die het nodig heeft. We beperken de reguliere leerstof tot de kern, vermijden overbodige herhaling en bieden verdiepende lesstof die aansluit bij het niveau van uw kind. Dit proces noemen we compacten en verrijken. We stimuleren ook dat uw kind leert met gelijkgestemde leeftijdsgenoten (peers). Onze interne Plusklas, het Leerplein, focust hierop en we hebben een gespecialiseerde HB-specialist. 2. **Bovenschoolse Plusklassen** Naast de ondersteuning op elke school, beschikt PCBO over drie bovenschoolse Plusklassen. Deze zijn speciaal ingericht voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid en een specifieke onderwijsbehoefte. Hier ontmoet uw kind andere leerlingen die vergelijkbare talenten en uitdagingen hebben. 3. **Plusbegeleiding en Kenniscentrum PCBO Apeldoorn** Om onze leerkrachten continu te voorzien van de nieuwste inzichten en vaardigheden op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, investeren we in onze Plusbegeleiding en het Kenniscentrum PCBO Apeldoorn. Meer informatie over deze pijlers vindt u op de website onder 'Meer- en Hoogbegaafdheid - PCBO Apeldoorn'. **Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning** Op De Terebint monitoren we de voortgang van al onze leerlingen nauwgezet om ons onderwijs continu te verbeteren. Elk halfjaar evalueren we de resultaten van toetsen en passen we ons aanbod aan op de behoeften van de groep. Voor het komende jaar ligt de focus extra op het versterken van ons reken- en taalonderwijs. We hebben een onderwijsassistent en een leerkrachtondersteuner die individueel of in kleine groepjes extra instructie geven. Dit kan ook voorbereidende instructie zijn, om leerlingen optimaal voor te bereiden op de lesstof in de klas.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelplan van PCBO De Terebint

Wat zijn de kerndoelen in ons schoolplan voor 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 focussen wij op diverse ontwikkelpunten om ons onderwijs continu te verbeteren. We hebben actieteams samengesteld voor de hoofdvakken, bestaande uit leerkrachten van verschillende jaargroepen. Deze teams analyseren kritisch ons leerstofaanbod en de behaalde resultaten. Ze ontwikkelen borgingsdocumenten en kwaliteitskaarten die onze werkwijze per vak beschrijven. Tevens overwegen we de aanschaf van nieuwe lesmethodes, met name voor taal en leesvaardigheden. Daarnaast willen we de betrokkenheid van ouders bij het leerproces van hun kinderen vergroten. We zullen onze visie uitdragen en de communicatie met ouders verbeteren. Een ouderpanel wordt opgericht om de samenwerking te versterken en te streven naar de realisatie van de 10 uitgangspunten van ouderbetrokkenheid 3.0. We onderzoeken nieuwe organisatiemodellen, zoals teamgericht onderwijs, om beter in te spelen op de veranderende behoeften van leerlingen. Hierbij is een mini-team verantwoordelijk voor een grotere groep kinderen, wat een betere benutting van individuele kwaliteiten mogelijk maakt. Op het gebied van ICT stellen we een leerlijn digitale geletterdheid vast, met ondersteuning van de ICT-afdeling van PCBO. We integreren Wetenschap & Techniek (W&T) in ons curriculum en gebruiken intern Microsoft Teams voor efficiënte samenwerking. Tot slot bevorderen we de integratie tussen onderwijs en opvang door de samenwerking met kinderopvang Partou te intensiveren. Dit zorgt voor een naadloze doorgaande lijn in de ontwikkeling van onze leerlingen.

Hoe waarborgt PCBO De Terebint de onderwijskwaliteit en hoe worden doelen bereikt?

Bij PCBO De Terebint evalueren we regelmatig onze onderwijsaanpak. Als team bespreken we of de gekozen leerstof en instructiemethoden effectief zijn, of de groepsindeling optimaal is, en welke uitdagingen we tegenkomen. We beoordelen ook of onze lesmethodes nog voldoen aan de eisen van deze tijd. We maken gebruik van het instrument 'Werken met kwaliteitskaarten' (WMK) om de kwaliteit van onze school periodiek te meten. Op basis van deze evaluaties identificeren we gewenste verbeteringen en bepalen we welke bijscholing nodig is voor ons team. Zo bewaken en verbeteren we continu de kwaliteit van ons onderwijs. Via een meerjarenplanning systematisch en effectief onze onderwijskwaliteit. Dit beleid is gekoppeld aan ons integraal personeelsbeleid, wat garandeert dat schoolontwikkeling en persoonlijke professionele ontwikkeling hand in hand gaan. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op ons meerjaren schoolplan. Het jaar wordt afgesloten met een jaarverslag waarin we verantwoording afleggen over de voortgang van onze verbeterdoelen en de behaalde resultaten. Beide documenten worden grondig besproken met de Medezeggenschapsraad (MR). De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling wordt nauwlettend gevolgd door de eigen leerkracht. Voor de kleuters gebruiken we het leerlingvolgsysteem van IEP. Leerkrachten van groep 3 tot en met 8 zetten zowel methodegebonden toetsen als IEP-toetsen in, waarbij de resultaten worden bijgehouden in Parnassys en individuele mappen. Bij zorgen over de voortgang van een leerling zoeken we direct contact met de ouders en de intern begeleider. Indien nodig stellen we een individueel begeleidingsplan op, dat periodiek wordt geëvalueerd. Als de resultaten onvoldoende zijn, betrekken we externe expertise. Na de trendanalysegesprekken stellen de intern begeleiders vast welke leerlingen of groepen extra ondersteuning nodig hebben. Deze ondersteuning wordt door de eigen leerkracht of een gespecialiseerde collega geboden, terwijl de rest van de groep wordt opgevangen.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen bij PCBO De Terebint

Toelichting van de school

PCBO De Terebint biedt een naadloze integratie van kinderopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar, waardoor het een Integraal Kindcentrum is waar uw kind de hele dag veilig en stimulerend kan opgroeien. Dit betekent geen gesleep meer tussen school en opvang; alles vindt plaats op één vertrouwde locatie. U kunt uw kinderen gemakkelijk tegelijkertijd brengen en ophalen, wat uw dagelijkse routine aanzienlijk vereenvoudigt. De opvang is geopend van 7.30 tot 18.30 uur, met een warme middagmaaltijd inbegrepen. Voor kinderen die de hele dag blijven, zijn er comfortabele slaap- en rustmogelijkheden, zonder extra kosten. Ons doordachte pedagogisch werkplan garandeert een gevarieerde dagbesteding met een optimale balans tussen leerzame activiteiten en welverdiende rustmomenten. Bij goed weer wordt er dagelijks buiten gespeeld, wat de motorische en sociale ontwikkeling stimuleert. Onze gekwalificeerde pedagogisch medewerkers begeleiden uw kind met spel en activiteiten, gericht op het vergroten van sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. De peutergroep werkt nauw samen met de kleuterklassen, wat zorgt voor een soepele overgang naar het basisonderwijs. Door gezamenlijke thema's en buitenactiviteiten raken de kinderen al vertrouwd met de schoolse omgeving. Het kennen van de routes en de school zelf, maakt de stap naar groep 1 een natuurlijke en stressvrije ervaring.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's biedt onze basisschool voor peuters en kleuters?

PCBO De Terebint biedt een uitgebreid programma voor de allerkleinsten, inclusief een doorlopende leerlijn van kinderopvang tot aan groep 1 van het basisonderwijs.

PCBO De Terebint biedt een uitgebreid programma voor de allerkleinsten, inclusief een doorlopende leerlijn van kinderopvang tot aan groep 1 van het basisonderwijs.

Uitgebreide kinderopvang en peuterprogramma's

Met welke betrouwbare partners werkt onze school samen voor kinderopvang?

Onze school werkt nauw samen met Partou kinderopvang om een hoogwaardige en vertrouwde omgeving te garanderen voor alle jonge kinderen.

Onze school werkt nauw samen met Partou kinderopvang om een hoogwaardige en vertrouwde omgeving te garanderen voor alle jonge kinderen.

Team | PCBO De Terebint in Apeldoorn | [2025] Schoolregister