Islamitische Basisschool Al Yaqoet (de Robijn)
Wildrijkstraat 2
1024 CL Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.8
Spreiding
5.46

De schoolweging van Al Yaqoet (de Robijn) is 35,80 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,6% behaalt bijna álle leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en 2,9% hoger dan vergelijkbare scholen. Dit onderstreept het succes van het intensieve maatwerkonderwijs voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau van 51,4% overtreft ruimschoots de signaleringswaarde (32,8%) en ligt 4,5% hoger dan bij vergelijkbare scholen. Dit reflecteert de effectieve focus op taal- en rekenvaardigheid zoals beschreven in het onderwijsconcept 'Leren met Ambitie'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerpaden: 26,9% vmbo-(g)t en 15,4% havo/vwo-advies, tegenover 16,5% en 10,9% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (3,9% vs. 18,6% regio), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het landelijk gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAl Yaqoet (de Robijn)Gemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces. Binnen de school zijn er afspraken gemaakt over de vaardigheidsscores die behaald dienen te worden. Als ondergrens hanteren wij de ondergrens van de inspectie. Als schoolnorm hanteren wij het landelijke gemiddelde. Voor de verschillende aanpakken: aanpak 1 laagste IV, aanpak II laagste II, aanpak laagste I. Deze tussenresultaten worden gerealiseerd door het geven van goed onderwijs op onze school en het evalueren van resultaten van methode toetsen. Onze school hanteert de norm dat de groep 80% of hoger moet scoren dit geldt ook voor de individuele leerlingen. Indien bovenstaande scores niet behaald worden, wordt er ingezet op groepshiaten of individuele hiaten. Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleidster.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend lage 5,6% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 44,4% boven het advies uitstroomt. Deze prestatie onderstreept het effect van de schoolaanpak 'Samen Sterk Stap voor Stap', met intensieve doorstroomgesprekken en ouderbetrokkenheid.

Sociale ontwikkeling

Actief burgerschap en sociale integratie Wij voeden onze kinderen op om te functioneren in een democratische samenleving, waaraan kinderen later moeten kunnen en willen deelnemen. Sociale en emotionele vaardigheden zijn belangrijk om te slagen in de maatschappij. Omgekeerd heeft de democratische samenleving behoefte aan actieve, betrokken en deelnemende burgers. Daar wil As-Siddieq Noord een bijdrage aan leveren in de vorm van actiefburgerschap en sociale cohesie. Burgerschapsvorming brengt kinderen de basiskennis, vaardigheden en houding bij die nodig zijn om waar gewenst een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving. Bij burgerschap gaat het om DOEN. Op onze school streven wij vooral naar een combinatie van het aanleren van kennis, vaardigheid en houding en de kinderen de gelegenheid geven om deze nieuw verworven competenties toe te passen in de praktijk van alledag in de klas en in de school. We zien onze school dan ook als oefenplaats voor burgerschap. De ontwikkelingen in de maatschappij vragen dat scholen actief burgerschap en sociale integratie bevorderen, niet als apart vak, maar als vanzelfsprekend onderdeel van het onderwijs. Onze school is een school waarin een vanzelfsprekend gezag is, maar een gezag dat wel samen gaat met een grote eigen verantwoordelijkheid van leerlingen, met model gedrag van leraren, en met leerlingen die een stem krijgen. We willen hieraan een invulling geven door het programma ‘De Vreedzame School’ en in het verlengde hiervan een doorlopend leerplan, van groep 1 tot en met groep 8, voor ‘Democratische burgerschapsvorming in het onderwijs’. Met dit ‘programma’ bereiden we onze leerlingen voor op het burgerschap in de samenleving. Als basis voor dit programma is het begrip ‘democratisch burgerschap’ geoperationaliseerd in vijfpijlers: 1. Overleg, mening- en besluitvorming; 2. Omgaan met conflicten; 3. Verantwoordelijkheid voor de gemeenschap; 4. Omgaan met diversiteit en 5. Democratische geletterdheid. LEES MINDER

Overleg/mening-/besluitvorming

Omgaan met conflicten

Omgaan met diversiteit

Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool Al Yaqoet (de Robijn) voor sociale ontwikkeling?

Islamitische Basisschool Al Yaqoet (de Robijn) werkt met het programma 'De Vreedzame School' (DVS), waarbij lessen worden gegeven en scholing wordt gevolgd. Groepsvergaderingen worden gebruikt voor democratisch overleg. De school heeft een sterke stuurgroep voor de implementatie van DVS. Het programma is uitgebreid met coöperatief leren, woordenschat onderwijs en mondelinge taalvaardigheid. Islamlessen en DVS-lessen zijn geïntegreerd. Ouders en overblijfkrachten zijn geschoold in DVS. De school streeft naar versterking van sociale competenties zoals conflicthantering, communicatieve vaardigheden, omgaan met gevoelens, diversiteit, democratische kennis en vaardigheden en risicogedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt Islamitische Basisschool Al Yaqoet (de Robijn) om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Islamitische Basisschool Al Yaqoet (de Robijn) gebruikt 'Kijk!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Islamitische Basisschool Al Yaqoet (de Robijn)?

Islamitische Basisschool Al Yaqoet (de Robijn) gebruikt Taakspel en de Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.