Basisschool De Mijlpaal
Westmallepad 11 A
1066 PP Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
30.95
Spreiding
6.9

De schoolweging van De Mijlpaal is 30,95 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit hoge percentage bevestigt de solide basiskwaliteit, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 63,9% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft De Mijlpaal zowel de eigen signaleringswaarde (45,5%) als het regionaal gemiddelde (57,3%). Deze score onderstreept de effectiviteit van hun adaptieve rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een academische focus: 36,5% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 23,1% havo/vwo-combinatie. Toch is er ook aandacht voor praktische routes met 7,7% vmbo-(g)t advies. Deze brede range weerspiegelt zowel de diversiteit in de populatie als het adaptieve adviesproces met LAT-toetsen in groep 7.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MijlpaalGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden vanaf schooljaar 2023-2024 gemeten met d.m.v. de DIA toetsen. Deze toetsen zijn digitaal en vanaf groep 3: DIA Taal (Taalverzorging) DIA Spel (Spelling) DIA Woord (Woordenschat) DIA Cijfer (Rekenen) De toetsgegevens worden gebruikt voor het opstellen van groepsplannen en worden via het ouderportal en met een uitdraai van de grafieken met ouders gedeeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% nationaal), terwijl 29% boven verwachting presteert. Deze cijfers onderbouwen het beleid van 'realistisch adviseren met groeiperspectief' zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Een goed pedagogisch klimaat ontstaat door rekening te houden met de psychologische basisbehoeften van de kinderen op school. Welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren ontstaat door te voldoen aan de behoefte aan relatie (‘anderen waarderen mij en willen met mij omgaan’), aan de behoefte aan autonomie (‘ik kan het zelf, hoewel niet altijd alleen’) en aan de behoefte aan competentie (‘ik geloof en heb plezier in mijn eigen kunnen’). Wij vinden het van groot belang om met elkaar preventief te werken aan een veilig schoolklimaat waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid heeft. Duidelijkheid en goede communicatie zijn daarbij erg belangrijk. Voor ouders zijn daarom op de website protocollen, afspraken en regelingen te vinden. De schoolregels van de school hangen op centrale plaatsen in de hallen en klassen, zodat ze zichtbaar zijn voor iedereen. Daarnaast wordt er in alle groepen met de methode KWINK gewerkt zodat aan alle doelen wordt gewerkt. LEES MINDER

Samenwerking

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Mijlpaal voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Mijlpaal werkt met schoolbrede gedragsregels om een prettige en veilige omgeving te creëren. Deze regels gelden voor leerlingen, leerkrachten en ouders en vormen de basis voor klassenafspraken. De regels omvatten onder andere respect, verantwoordelijkheid, vriendelijkheid, en het stoppen bij 'STOP'. Elke maand staat één regel centraal in de school. Binnen de groepen wordt gewerkt aan klassenafspraken, anti-pestbeleid en sociale vaardigheden. Leerlingen leren conflicten oplossen met een stappenplan. Interne contactpersonen stellen zich jaarlijks voor aan de groepen en leerlingen en ouders kunnen hen bereiken door een brief in de daarvoor bestemde brievenbussen te deponeren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Mijlpaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Mijlpaal gebruikt 'Kindkans' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Mijlpaal?

Basisschool De Mijlpaal gebruikt 'Taakspel' en 'KWINK' als methode(s) voor sociaal-emotioneel leren.