Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf
James Cookstraat 10
3814 XD Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus zien op praktisch onderwijs: 37.04% praktijkonderwijs tegenover 40.63% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel VMBO-adviezen is met 52% beduidend lager dan regionale normen (71.4%), wat past bij het speciaal onderwijsprofiel. Een klein percentage (3.7%) krijgt havo-advies, tegen 0.9% landelijk voor soortgelijke scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Werf AmersfoortGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de opbrengstgegevens van de DIA toetsen volgens een vaste procedure geanalyseerd. Dat gebeurt in de twee weken nadat de DIA toetsen zijn afgenomen. De leerkracht van iedere groep is zelf verantwoordelijk voor het analyseren van de gegevens, het stellen van doelen en het bedenken en uitvoeren van maatregelen. De leerkracht kan daarbij gebruik maken van de ondersteuning door de intern begeleider. De procedure wordt bewaakt door de directeur. De procedure verloopt samengevat als volgt: 1. De leerkracht verzamelt de gegevens van de groep, er wordt gekeken naar vaardigheidsscores en de historie van de groep. We maken hierbij gebruik van DIA toetsen. 2. De leerkracht neemt de tijd om de gegevens te bestuderen en er zichzelf vragen over te stellen zoals: ‘Wat zie ik?’, ‘Hoe komt het?’ en ‘Wat vind ik ervan?’ 3. De leerkracht trekt conclusies t.o.v. de vorige toetsperiode over de kwaliteit en het rendement van het onderwijs. Wat was het effect van genomen maatregelen, bv. extra ondersteuning. Zo nodig worden de maatregelen bijgesteld. 4. De leerkracht stelt nieuwe doelen en bedenkt wat er nodig is om de doelen te halen. 5. De leerkracht plant de vervolgactiviteiten, zowel maatregelen in als buiten de klas en zet dit in een persoonlijk actieplan waarin zo concreet mogelijk beschreven wordt wat er gaat gebeuren. 6. De leerkracht deelt de uitkomsten van dit denkproces met collega’s a.d.h.v. een afgesproken format. Dit kan in het team en/of cluster, hierbij zijn de directeur en intern begeleiders aanwezig. Er wordt ook een nieuwe evaluatiedatum gepland.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend veel leerlingen blijven op adviesniveau: 84.21% tegen 62.93% landelijk. Slechts 10.53% zit onder advies, wat lager is dan het nationale gemiddelde (11.81%). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering, passend bij de extra ondersteuningsbehoeften van leerlingen in het speciaal onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Wij stellen aan het pedagogische klimaat op De Werf bijzondere eisen. Het tot ontwikkeling brengen van gaven is mede afhankelijk van een goede afstemming van het aangeboden werk en de mogelijkheden van de individuele leerling. Zo kunnen leerlingen groeien in een omgeving waarin ze zich competent voelen. Dit zal plaatsvinden in een omgeving waarin men elkaar accepteert. De werkhouding van de leerling is belangrijk, want een positieve werkhouding is een kenmerk waarbij op reële wijze het zelfbeeld kan groeien. Binnen duidelijke kaders van orde en regelmaat, creëren we voor de kinderen een uitdagende omgeving. Wekelijks besteden we aandacht aan Sociale Vaardigheden. We doen dit aan de hand van de methode Leefstijl. We leren de kinderen vaardigheden aan en passen dit aan op de belevingswereld van de kinderen. Juist als het gaat om leerlingen met een begaafdheid die lager is dan gemiddeld en leerlingen met leren/of gedragsproblemen, is sprake van een hoge kwetsbaarheid. Belangrijk is dan de mogelijkheid en ruimte om op een evenwichtige wijze te ontwikkelen. Aandachtsgebieden zullen steeds zijn: - Het leren omgaan met eigen beperkingen - Het aanleren van adequaat gedrag - Het leren omgaan met elkaar Op deze wijze wordt eraan gewerkt zo sterk mogelijk de stap naar het voortgezet onderwijs te kunnen maken. LEES MINDER

vertrouwen

compassie

identiteit

Wat is de werkwijze van Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf voor sociale ontwikkeling?

Het bevorderen van de sociale en emotionele ontwikkeling richt zich op het aanleren van vaardigheden die het kind nodig heeft om met anderen om te gaan. Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf maakt gebruik van de methode KWINK. De lessen zijn erop gericht dat kinderen zichzelf en de ander leren begrijpen, respecteren en helpen. Leerlingen in groep 8 volgen een weerbaarheidstraining, het Marietje Kessels Project, ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

Welke registratievormen gebruikt Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM).

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf?

Christelijk Speciaal Basisonderwijs De Werf gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.