
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een specifiek profiel: 34.5% praktijkonderwijs (landelijk SBO-gemiddelde 40.6%) en 24.1% vmbo-basis. Opvallend is het percentage vso-adviezen (13.8%), bijna 1.5x hoger dan andere SBO-scholen. Deze focus op intensieve ondersteuningsroutes weerspiegelt de complexe populatie. De relatief lage vmbo-gt/havo-adviezen (3.45%) benadrukken de meervoudige ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Piramide Alkmaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 159.11 | 159.11 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Natuurlijk is de leerkracht degene die dagelijks de ontwikkeling van uw kind volgt. Daarnaast zijn er nog meerdere personen en instanties die de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. Deze worden in de schoolgids toegelicht. Wij gebruiken het Cito-leerlingvolgsysteem, met SBO toetsen, voor het volgen van de ontwikkelingen van de leerlingen. Iedere leerling wordt een aantal keer per jaar getoetst en/of geobserveerd, onder andere op de onderdelen werkhouding, rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen en woordenschat. De toetsen en observatielijsten zijn landelijk genormeerd en methode-overstijgend. Alle gegevens worden door ons opgeslagen in een leerlingendossier. Dit dossier is vertrouwelijk, maar uiteraard ter inzage voor de ouders/verzorgers. Het leerlingvolgsysteem gebruiken we om te signaleren, dat wil zeggen dat we uit de toetsresultaten kunnen afleiden of een kind bijvoorbeeld extra zorg of een ander leerstofaanbod nodig heeft. De resultaten voeren we in in Esis (ons digitale leerlingvolgsysteem). In Esis is voor iedere leerling een leerlijn uitgezet en er wordt na het invoeren van de toetsen gekeken of het kind de leerlijn goed blijft volgen. De groepsleerkracht houdt voor ieder kind een OPP (ontwikkelingsperspectief) bij. Dit OPP is er o.a. voor het algemene beeld van het kind, de sociaal emotionele ontwikkeling en voor de vakken begrijpend lezen, woordenschat, rekenen en wiskunde, spelling en technisch lezen. Hierin staan belemmerende en bevorderende factoren, onderwijsbehoefte en de evaluaties. Hierin beschrijven wij de doelen waaraan uw kind de komende periode vooral zal gaan werken. Dit zijn twee didactische en twee pedagogische doelen per periode. Deze doelen evalueren wij twee keer per jaar en we geven aan waarom een doel wel of niet behaald is en wat we gaan doen als de doelen niet behaald zijn. In de klassenmap staat hoe de aanpak en organisatie in de klas is. De vorderingen van de kinderen worden besproken tijdens de groepsbesprekingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
23.1% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk SBO: 11.8%), wat mogelijk verband houdt met de complexere ondersteuningsvragen. Desondanks blijft 69.2% op adviesniveau, wat aansluit bij het intensieve doorstroomprotocol van de school. Het percentage boven-advies (7.7%) is beperkt, typisch voor scholen met zwaardere profielen.
Sociale ontwikkeling
De kinderen op de Piramide hebben rust en veiligheid nodig om tot ontwikkeling te komen. Door empatisch met de kinderen om te gaan, hen vertrouwen te geven en daardoor een persoonlijke band op te bouwen. En ook vooral door duidelijk en voorspelbaar te zijn, wordt deze rust en veiligheid gewaarborgd. Het inrichten van de omgeving werkt daarbij ondersteunend: verzorgd en netjes. Medewerkers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor alle kinderen. Zij zijn in hun gedrag rolmodel voor de kinderen. Zij zijn er zich van bewust dat ze het goede voorbeeld moeten geven, zowel in houding, in taal als in gedrag. Het kunnen functioneren in de maatschappij van de toekomst vraagt om een aantal competenties: zelfredzaam zijn oplossingsgericht samenwerken kritisch denken omgaan met nieuwe media. Op de Piramide zitten kwetsbare kinderen. Zij krijgen, zo mogelijk tijdelijk, onderwijs dat afgestemd is op hun behoeftes. Het doel is om uit onze leerlingen te halen wat erin zit en ze te laten doorstromen naar het onderwijs dat het beste bij hen past. LEES MINDER
Aandacht
Uniek zijn
Samen
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide voor sociale ontwikkeling?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide besteedt veel aandacht aan de sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De school werkt met gedragsregels, de methode 'Leefstijl', 'Rots en Water trainingen' en de ondersteuning van een vakdocent SOVA (sociale vaardigheden). Er is specifieke aandacht voor waarden en normen en de ervaringen worden geïntegreerd in het dagelijks leven van de kinderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en KMPO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide gebruikt de methode Leefstijl en Rots en Water trainingen voor sociaal-emotioneel leren.