Openbare Basisschool De Vliegerdt
Achterweg ZZ 2c
3216 AB Abbenbroek

Schoolweging

Schoolweging
29.98
Spreiding
5.33

De schoolweging van De Vliegerdt is 29,98 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, vooral in een complexe leerlingenpopulatie met een spreiding van 5,33.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Hiermee overtreft De Vliegerdt zowel het eigen streefdoel (+12,8%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op middelbare en hogere niveaus: 33,3% vmbo-(g)t en 22,2% vwo (vs. 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegenover 1,01% regionaal. De combinatie van havo/vwo-adviezen (11,1%) en theoretische vmbo-richtingen benadrukt een academische oriëntatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe VliegerdtGemeente AmsterdamNederland
188.8199.71

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we opbrengstgericht (doelgericht). Daarbij richten we ons op de gemiddelde vaardigheidsscore van de Cito-toetsen. Per Cito-toets is een doel (een norm) vastgesteld.Het opbrengstgericht werken wordt ondersteund door ons leerlingvolgsysteem Esis. Bij de bespreking van de groep (leerlingen) wordt de uitslag van de toets (de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore) vergeleken met de norm (de gewenste gemiddelde vaardigheidsscore). Als de gewenste score structureel onder de gewenste score is, worden er door de IB'er en de leraar interventies afgesproken. Deze interventies kunnen zijn: Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied (roosteren) Instructie wijzigen en verbeteren: consequent directe instructie toepassen Meer automatiseren Methode-aanbod uitbreiden Differentiatie aanpassen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het regionale gemiddelde (62,9%). Opvallend is het lage percentage onderadvisering (11,1% vs. 11,8% landelijk), terwijl 22,2% bovenadvies presteert. Dit past bij het beleid van ‘opbrengstgericht werken’ zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken LEES MINDER

welbevinden

verantwoordelijkheid

samenwerken

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Vliegerdt voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Vliegerdt gebruikt momenteel de methode 'Goed gedaan', maar is op zoek naar een nieuwe methode. De sociale veiligheid van de leerlingen wordt jaarlijks gemonitord, waardoor de school goed inzicht heeft in de veiligheidsbeleving van de leerlingen. De school beschouwt zichzelf als een sociaal veilige school.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Vliegerdt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Vliegerdt gebruikt op dit moment geen systeem om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Vliegerdt?

Openbare Basisschool De Vliegerdt gebruikt de methode 'Goed gedaan' voor sociaal-emotioneel leren.