
Schoolweging
De schoolweging van De Campherbeek is 27,05 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijk verplichte 85%. Dit duidt op sterke basisvaardigheden. Het percentage ligt ook hoger dan het regionaal gemiddelde van 96.6%, wat aansluit bij de schoolvisie op 'gedegen taal- en rekenonderwijs'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 65.1% het streefniveau, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 53.8%. Dit overtreft ook het regionale gemiddelde van 63.97%. De combinatie van differentiatie en een leerlingvolgsysteem wordt in het schoolplan genoemd als succesfactor.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
70% van de leerlingen stroomt uit naar het theoretisch onderwijs (havo/vwo) waarbij 16.67% havo/vwo en 8.33% vwo-advies krijgt. Dit is hoger dan vergelijkbare scholen (HAVO/VWO: 10.93%, VWO: 18.61%). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0%) versus 1.01% regionaal. Wel scoort de school hoger op vmbo-k/-(g)t adviezen (totaal 33.34%), wat past bij de relatief brede populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Campherbeek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leraren op de Campherbeek volgen en analyseren de ontwikkeling van alle kinderen met als doel het onderwijs voor hen vorm en inhoud te geven op een zodanige wijze, dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. De leraren verzamelen voortdurend systematisch informatie over de ontwikkeling van hun kinderen. In de onderbouw volgen we de ontwikkeling op een systematische manier via het BOSOS kleuterobservatiesysteem. Op de kennisgebieden taal, rekenen en begrijpend lezen, doen we dit met behulp van genormeerde toetsen (Cito). De leraren gaan regelmatig na in welke mate de kinderen profiteren van het geboden onderwijs en hoe de ontwikkeling van kinderen verloopt ten opzichte van henzelf en van leeftijdgenoten. We doen dit door de uitkomsten van toetsen te analyseren en te vergelijken met opgestelde doelen en verwachtingen (vaardigheidsgroei). Deze toetsgegevens vullen we aan met observaties uit het dagelijks werk van kinderen en de observaties van de leraar(en) in de groep. Wanneer kinderen niet genoeg lijken te profiteren, gaat de school na waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. De analyses leiden tot conclusies voor de planning van het onderwijsaanbod en de afstemming daarbinnen op niveaus voor zowel groepen kinderen als individuele kinderen. De resultaten worden geanalyseerd en deze worden vertaald naar een specifieke (verbeter)aanpak. Succeservaringen bespreken we ook met elkaar, dit om van elkaar te leren en andere kinderen te laten profiteren van deze aanpak. Bij dit alles maken wij gebruik van een PDCA-aanpak. De PDCA cyclus is een model om de continue verbetering en vernieuwing in een organisatie te sturen. De vier letters staan voor Plan, Do, Check en Act. Het cyclisch karakter zorgt ervoor dat de kwaliteitsverbetering continu onder de aandacht is. De verantwoording vindt plaats op bestuursniveau door middel van periodieke rapportages. Om te weten of het gegeven onderwijs voldoet aan de verwachtingen, kijken we naar de resultaten die de kinderen op school behalen. Leren van resultaten en leren van data doen we niet slechts 2x per jaar. In de dagelijkse praktijk evalueren we ons onderwijs en de ontwikkeling van het individuele kind. Dat doen we aan de hand van Cito en de resultaten van de methodes, maar nog veel meer bieden de dagelijkse observaties van de leraar ons inzicht in de ontwikkeling van kinderen en bepalen mede de interventies en het handelen van de leraar in de dagelijkse praktijk. Bij de groepen 1-2 geven observaties (onder andere met behulp van BOSOS) ons input voor reflectie en richting in het handelen van onze leraren. BOSOS is een observatiesysteem voor diverse ontwikkelingsgebieden (visueel-motorische ontwikkeling, taaldenkontwikkeling, auditieve ontwikkeling, de ontwikkeling van de leesvoorwaarden en sociaalemotionele ontwikkeling) Twee keer per jaar bekijken we op school- en groepsniveau de kind-resultaten van Cito. We gebruiken de cijfers als input voor reflectie en voor het gesprek over ontwikkelingen op school. Deze gegevens worden besproken met de directie, met het hele team en met individuele leraren. Op basis hiervan worden interventies opgesteld en uitgevoerd. Naast didactische resultaten, worden ook de sociaal emotionele resultaten onder de loep genomen. Wij gebruiken hiervoor het programma ZIEN! in Parnassys. De leraarsignalering wordt 2x per jaar uitgevoerd (groep 5 t/m 8) en de kindvragenlijsten 1x per jaar. Door het analyseren van de resultaten en het gesprek met het team, de individuele leraren en kinderen worden interventies bepaald. Om ouders mee te nemen in de ontwikkeling van de resultaten van hun kinderen, kunnen zij altijd inloggen op het ouderportaal van Parnassys, waar de meest actuele informatie (toetsresultaten en gespreksverslagen) van hun kind(eren) is in te zien. De tussenresultaten worden vanzelfsprekend ook met ouders besproken. Alle kinderen in leerjaar 8 van de Campherbeek (behoudens wettelijke uitzonderingen) maakten de Cito-eindtoets. Vanaf schooljaar 2020-2021 nemen we de IEP eindtoets af in groep 8. Tijdens de schoolperiode maken de kinderen toetsen van het Cito-kindvolgsysteem, waarmee in elk geval de kennis en vaardigheden op het terrein van Nederlandse taal en rekenen en wiskunde worden gemeten. De leraren nemen de toetsen af conform de voorschriften. Ouders worden geïnformeerd over de vorderingen van de kinderen. Alle kinderen krijgen een advies voor het vervolgonderwijs dat in een gesprek met ouders wordt besproken. Daarnaast kunnen ouders ook via het leerlingvolgsysteem Parnassys meekijken. De toetsing en afsluiting verlopen volgens een omschreven procedure. Jaarlijks monitoren wij het vervolgsucces van onze kinderen in het voorgezet onderwijs. Hierbij baseren wij ons op het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Dit onderzoek geeft ons onder andere inzicht in de kwaliteit van onze schooladviezen. De uitkomsten worden gebruikt om ons onderwijs te verbeteren. Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten bij de school. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toets gegevens gaat, moet u het alleen laten weten als u bezwaar heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4.76% presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 76.19% op niveau functioneert. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering. De school beschrijft in haar beleid een 'warme overdracht' met VO-scholen, wat mogelijk bijdraagt aan dit succes. De 19.05% boven advies toont ruimte voor ambitieuze doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Op de Campherbeek staat de levenshouding van het kind centraal en ligt de focus meer op: Wie word je en hoe ga je om met jezelf en anderen? Centraal hierbij staan de woorden hoofd-hart en handen. We leren de kinderen om zelfbewust en zelfstandig in het leven te staan en stimuleren ze om over zichzelf en anderen na te denken. De afspraken bij ons op school zijn richtinggevend, de visie om een ontmoetingsschool te zijn draagt bij om respect te hebben voor verschillen, zelf ruimte in te nemen en die ook anderen te gunnen. We leren ze verantwoordelijkheid te nemen en hoe ze kunnen bijdragen aan het eigen geluk en dat van de wereld om hen heen. Er wordt gewerkt vanuit de positieve psychologie en de kracht van optimistisch zijn. Dit helpt om met uitdagingen en tegenslagen om te gaan en door te zetten. LEES MINDER
Vertrouwen
Positiviteit
Talentontwikkeling
Wat is de werkwijze van obs De Campherbeek voor sociale ontwikkeling?
Obs De Campherbeek werkt vanuit algemene lessen en een visie op leren waarin welbevinden centraal staat. Kringgesprekken, schoolafspraken en de methode Kwink! worden ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt obs De Campherbeek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Obs De Campherbeek gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Campherbeek?
Obs De Campherbeek gebruikt Kwink! voor sociaal-emotioneel leren.