De Zwanebloem
Noppenstraat 92 - 94
2136 AK Zwaanshoek

Schoolweging

Schoolweging
28.1
Spreiding
6.28

De schoolweging van De Zwanebloem is 28,10 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijk vereiste 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische stromen: 40% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 16% havo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan vergelijkbare scholen (1,01%). De hoge vwo-percentages sluiten aan bij de relatief gunstige schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZwanebloemGemeente AmsterdamNederland
LIB172.79176.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Er wordt op verschillende manieren het onderwijsproces geanalyseerd op IKC De Zwanebloem: Methode-onafhankelijk Twee keer per jaar toetsen wij de vorderingen van de kinderen met een methode-onafhankelijke toets. Dit vindt plaats in januari en juni met behulp van leerling in beeld Cito-toetsen, welke worden geregistreerd in ons leerlingvolgsysteem (Parnassys) en in leerling in beeld cito-toetsen geanalyseerd. Methode-afhankelijk Wij werken met Snappet voor begrijpend lezen, rekenen, spelling en taal. Snappet stelt de leerkrachten in staat om vooraf (voor elke les) goed in kaart te brengen welke leerling hulp nodig hebben. Zij werken aan hun lesdoelen of leerlijnen. Vervolgens wordt er bepaald aan welke (extra) leerdoelen verder gewerkt zal worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (34,5% vs. 11,8% landelijk). Dit kan wijzen op ambitieuze adviezen of uitdagingen in de aansluiting op het VO. Het percentage boven advies is met 3,5% beduidend lager dan elders (25,3%).

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Op school ben je niet alleen om te leren, maar ook om andere mensen te ontmoeten. Het kind gaat deel uitmaken van het grote geheel. Uw kind leert samenleven met kinderen en leerkrachten. Met elkaar vormen zij een gemeenschap, waarin wij ernaar streven dat een ieder zich veilig, geborgen en gewaardeerd zal voelen. Respect voor elkaar, elkaars eigendommen en elkaars ideeën zien wij als voorwaarden voor goed onderwijs. Deze voorwaarden zijn terug te vinden in onze kapstokregels. De vier kapstokregels In de klassen wordt expliciet aandacht gegeven aan het aanleren van de regels. Elke week staat een passende regel centraal. Per jaar kunnen zo veertig regels behandeld worden. Omdat een lange lijst met regels niet functioneel is gebleken, hebben wij gekozen voor vier kapstokregels. Elke van de veertig regels kan dan bij één van de kapstoktregels worden ondergebracht. Op deze wijze geven wij de kinderen meer inzicht in 'het waarom' van de regels en denken wij dat zij de regels gemakkelijker kunnen onthouden. Deze kapstokregels luiden: 1. Voor groot en klein zullen we aardig zijn 2. We doen binnen rustig aan, dan zal het zeker goed gaan 3. We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen 4. Bij het leren moeten wij ons kunnen concentreren. LEES MINDER

Veiligheid en vertrouwen

Respect

Samenwerken

Wat is de werkwijze van De Zwanebloem voor sociale ontwikkeling?

De Zwanebloem gebruikt het programma Leeruniek om de sociale behoeften van leerlingen in kaart te brengen. Voor interventies worden methodes als 'Taakspel', 'Sociale Talenten', 'Rots en Water', 'Meidenvenijn' ingezet en wordt er met kinderen gefilosofeerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Zwanebloem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Zwanebloem gebruikt LeerUniek om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zwanebloem?

De Zwanebloem gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, MeidenVenijn, Rots en Water, Faalangstreductie.