
Schoolweging
De schoolweging van De Wingerd Zwaag is 29,19 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is 1,6%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging van 29,19 die complexere onderwijssituaties aangeeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit duidt op effectieve differentiatie in een complexe leerlingenpopulatie. Toch blijft er een verschil van 3,7%-punt met vergelijkbare scholen (60,5%), mogelijk verklaard door de brede samenstelling van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen reflecteren ambitie: 28,6% vmbo-(g)t/havo en 6,1% vwo-advies. Opvallend is het hoge aandeel 'vmbo-(g)t'-adviezen (18,4% vs. 16,5% bij vergelijkbare scholen). Het percentage praktijkonderwijs (vso) van 2,0% ligt ruim boven het regionale gemiddelde van 0,1%, passend bij de inclusieve visie van het IKC.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wingerd Zwaag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 3 t/m 8 nemen we verschillende toetsen af van Cito Leerling in Beeld. Zo krijgen we helder zicht op de groei van leerlingen en kunnen wij ons onderwijsaanbod daarop afstemmen. Wij nemen 2 keer per jaar de volgende toetsen af: Rekenen en Wiskunde Taalverzorging Technisch lezen Begrijpend lezen Twee keer per jaar buigen alle leerkrachten zich tijdens een studiedag over de resultaten en gaan met elkaar in gesprek over de ontwikkeling van de groep. Hieruit komen nieuwe plannen voor de komende periode. Wij kijken vooral naar de kinderen en hoe ze zich ontwikkelen. De resultaten van de toetsen zijn hulpmiddelen, ze zijn niet leidend in onze aanpak maar wel ondersteunend. Alle methodes hebben een mogelijkheid tot toetsen die wij dan ook afnemen bij de kinderen. Alle belangrijke gegevens van de leerlingen leggen wij vast in het Leerling Volg Systeem (LVS) Parnassys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,7% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 34,0% bovenadviezers telt. Deze cijfers onderstrepen de kwaliteit van de advisering en aansluiting op het VO. De 'doorlopende ontwikkellijn' vanuit het IKC-concept, waarbij kinderopvang en onderwijs geïntegreerd werken, lijkt hieraan bij te dragen.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotioneel leren is het proces waarbij leerlingen noodzakelijke kennis, attituden en vaardigheden verwerven en toepassen, zodat ze beter kunnen omgaan met zichzelf en de ander. Wij vinden het van groot belang dat de kinderen binnen ons kindcentrum zich veilig voelen. Een veilige omgeving zorgt ervoor dat kinderen zich kunnen ontwikkelen. Daarnaast leren wij de kinderen om met respect met elkaar om te gaan waarbij de medewerkers zelf het voorbeeld zijn en met respect met elkaar en de kinderen omgaan. Betrokkenheid bij de ander en alle ontwikkelingen die zich daaromheen voortdoen is een belangrijk ingrediënt wanneer je met anderen te maken hebt. Binnen ons aanbod in levensbeschouwelijk burgerschap onderwijs is het sociaal emotioneel leren een belangrijk onderdeel. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Wij hebben de kernwaarden met het team bepaald en deze kernwaarden staan al jaren vast. Met het team zijn er keuzes gemaakt welke methode's wij hiervoor willen gebruiken. De combinatie van Vreedzame School, Breinhelden, Trefwoord, en Leskracht biedt een sterke, geïntegreerde aanpak voor het behalen van de SLO-doelen voor burgerschap. Elk van deze methoden vult elkaar aan, waarbij Vreedzame School de nadruk legt op sociale interacties en democratie, Breinhelden de zelfregulatie en executieve functies van leerlingen ondersteunt, Trefwoord de morele en levensbeschouwelijke basis biedt, en Leskracht zorgt voor voortdurende reflectie en verbetering door leraren. Samen zorgen deze methodieken voor een rijke leeromgeving waarin leerlingen worden gestimuleerd om uit te groeien tot verantwoordelijke, sociale en actieve burgers.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Welbie