Openbare Basisschool De Schuthoek

De resultaten van Openbare Basisschool De Schuthoek in Zuidlaarderveen

Current section: resultaten
Dorpsstraat 25
9474 PB Zuidlaarderveen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Schuthoek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Openbare Basisschool De Schuthoek

Schoolweging
28.97
Spreiding
5.86

De schoolweging van De Schuthoek Zuidlaarderveen is 28,97 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Schuthoek bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Schuthoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

89,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, boven de landelijke ondergrens van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (96,4%), toont het aan dat de school basisvaardigheden goed begeleidt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 61,1%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Schuthoek?

In 2021-2022 kregen leerlingen gevarieerde adviezen: 33% VMBO-B/K/HAVO en 67% VWO. Dit wijst op maatwerk, waarbij de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,97) hoge ambities koestert. Recente data toont een verschuiving naar 100% doorstroom naar het voortgezet onderwijs zonder uitval naar praktijkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2021-2022

ToetsDe Schuthoek ZuidlaarderveenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2021-2022

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd. Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, spelling) en rekenen. Daarnaast maken we voor de groepen 3 t/m 8 ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van de groepen 8 nemen ook deel aan de CITO Eindtoets. In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend. We maken hiervoor gebruik van de methode Schatkist. Hoe ziet de zorgstructuur eruit? De intern begeleider (ib-er) is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. De ib-er begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen. De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps– en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de ib-er en de groepsleerkracht aanwezig. Tijdens deze besprekingen, die twee keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen. Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een overdrachtsformulier. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overleg momenten in het managementteam als ook in bouwvergaderingen. Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp te vragen. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog van ons Baasis ondersteunings team (BOT).De zorgstructuur op onze school is niet alleen voor zorgleerlingen, maar voor alle leerlingen. In de bijlage (Schoolondersteuningsprofiel) vindt u een nadere uitleg.

Zitten de oud-leerlingen van Openbare Basisschool De Schuthoek in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen recente data beschikbaar, maar historisch blijkt uit doorstroomcijfers dat 75% van de leerlingen tussen 2017-2022 naar HAVO/VWO doorstroomde. Dit suggereert dat adviezen realistisch zijn afgestemd op de capaciteiten.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER

Samen leren

Veilig en vertrouwd

Je mag zijn wie je bent

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Schuthoek voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Schuthoek hanteert het principe 'Samen leren'. Elk kind heeft zijn eigen ontwikkelingslijn, maar juist door verschillen kunnen kinderen veel van elkaar leren. De school laat kinderen veel samenwerken en gebruikt daarbij de vormgevers vanuit het boeiend onderwijs van Jan Jutten. Om goed te kunnen samenwerken is een goed pedagogisch klimaat nodig. Hiervoor maakt de school gebruik van de sociaal-emotionele methode Kwink en de denkgewoonten van boeiend onderwijs. Dit leidt tot intelligenter gedrag en een groter probleemoplossend vermogen. Ook op teamniveau wordt samengewerkt: leerkrachten kennen ieder kind en helpen elkaar waar nodig. Er zijn collega's die veel weten over gedrag, over lezen, over meer- en hoogbegaafdheid, waardoor expertise gedeeld kan worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Schuthoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Schuthoek gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Schuthoek?

Openbare Basisschool De Schuthoek gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.