
Schoolweging
De schoolweging van Het Zwanenbos is 35,94 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 67.84% van de leerlingen op fundamenteel niveau blijft de school ruim onder de landelijke norm van 85%. Het verschil met vergelijkbare scholen is substantieel (-24.26%), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging en relatief veel leerlingen met ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Slechts 19.22% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 32%. Dit significante verschil (-40%) weerspiegelt de uitdagingen in een complexe leerlingenpopulatie. Ter contrast: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 45.39% op dit onderdeel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
66.67% van de adviezen valt in de praktische leerwegen (vso, praktijkonderwijs, vmbo-b/k), significant hoger dan regio (10.7%). Opvallend is het lage percentage havo/vwo-advies (10.71% vs. 27.27% landelijk). De combinatie van 21.43% praktijkonderwijs en 14.29% vso benadrukt de focus op praktische onderwijsvormen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Zwanenbos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.25 | 164.29 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 gebruiken wij het observatiesysteem Kleuter In Beeld om de ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren. Jaarlijks nemen we de Leerling in Beeld toetsen uit het CITO LOVS af (in de groepen 3 t/m 8). We gebruiken Kindbegrip van ParnasSys om de sociaal-emotionele ontwikkeling in de groepen 3 tm 8 te volgen. In groep 6 en 8 nemen wij de ADIT bij onze leerlingen af en in groep 5 de NSCCT. Dit zijn toetsen die iets vertellen over de capaciteiten van een leerling. Wij gebruiken de resultaten om de juiste hoge verwachtingen van kinderen te hebben bij het inrichten van ons onderwijs. Deze toetsen worden geanalyseerd en zijn uitgangspunt voor het opstellen/bijstellen van plannen van aanpak. Dit gebeurt op zowel groeps- als individueel niveau. Ook op schoolniveau worden de resultaten geanalyseerd. De resultaten en de daaruit voortvloeiende plannen van aanpak worden door de AOK'ers met de groepsleerkrachten besproken. De schoolbrede analyse wordt door de AOK'ers gemaakt en besproken binnen het team en met het College van Bestuur. Met betrekking tot zowel de tussenresultaten als de eindresultaten leggen wij verantwoording af aan zowel het bestuur als de onderwijsinspectie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend lage onderadvisering: 3.23% vs. 11.81% landelijk. 77.42% zit op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De combinatie van intensieve monitoring en het vroege pré-advies in groep 7 draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Onze leerlingen hebben het nodig om te leren hoe zij positief en waarderend met elkaar om kunnen gaan. Daarom leren wij hen: Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen; Constructief conflicten op te lossen; Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de gemeenschap; Een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen; Volgens welke principes onze democratie is ingericht. Wij zien onze school als oefenplaats om onze leerlingen de sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden bij te brengen die zij nodig hebben voor bovenstaande doelen. Het personeel van IKC Het Zwanenbos heeft een voorbeeldfunctie om deze vaardigheden en positief gedrag aan te leren. Op schoolniveau beogen we met onze vreedzame aanpak een positief sociaal en moreel klimaat te creëren, waarin: Iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat; De eigen kracht van kinderen benut wordt; Leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen en prettig werken; Handelingsverlegenheid bij de leerkrachten zoveel mogelijk voorkomen wordt. Voor onze school, ouders en leerlingen is het van belang dat we nog meer de samenwerking met elkaar en met externe partners in de wijk op te zoeken. Deze samenwerking is essentieel voor het creëren van een optimale leeromgeving voor onze leerlingen en om de veiligheid in en rond de school te waarborgen. Onze school staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een bredere gemeenschap. We werken doelgericht samen met verschillende organisaties in de wijk en Zoetermeer. Dit schooljaar zijn er twee brugfunctionarissen op school die deze samenwerking gaan versterken en uitbreiden. LEES MINDER
Veiligheid en welbevinden
Zelfstandigheid, gezamenlijke verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van IKC Het Zwanenbos voor sociale ontwikkeling?
IKC Het Zwanenbos rondt een implementatietraject af voor 'De Vreedzame School'. De sociale kernwaarden zijn samen met de kinderen bepaald en vastgelegd in een 'Grondwet', zichtbaar in de klassen en op de gangen. Er worden wekelijkse lessen 'Vreedzaam' gegeven en de opbrengsten, zoals klassenregels, worden op een 'Vreedzaam muur' getoond. De school neemt het Vreedzame gedachtegoed mee in de dagelijkse gang van zaken en activiteiten. Groep 8 SBO doet 'maatschappelijke stages'. Conflicten worden op een ‘vreedzame’ manier opgelost. Op termijn start de school met leerlingmediatie. Ook ouders worden meer betrokken middels de nieuwsbrief, Parro en themabijeenkomsten in de ouderkamer. Er is een democratisch gekozen leerlingenraad die de mening van alle leerlingen vertegenwoordigt en de school van advies voorziet.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Het Zwanenbos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Het Zwanenbos gebruikt Kindbegrip en de Sociale veiligheidsmonitor van Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.