IKC De Tjalk in Zoetermeer

Het team van IKC De Tjalk in Zoetermeer

Current section: team
Kadelaan 208
2725 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC De Tjalk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Tjalk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Tjalk bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Tjalk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Tjalk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72%)
Man (28%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Tjalk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (36%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (28%)
55-65 jaar (12%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Tjalk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Tjalk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Flexibele Leerkrachtvervanging op IKC De Tjalk

Bij IKC De Tjalk zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Of het nu gaat om ziekte, nascholing of andere persoonlijke omstandigheden, wij zetten alles op alles om uw kind les te laten krijgen. Het naar huis sturen van groepen is een uitzondering, we streven ernaar dit te allen tijde te voorkomen. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een stabiele leeromgeving. Daarom schakelen we eerst onze eigen pool van invallers in en benaderen we parttime collega's voor flexibele inzet. Als laatste redmiddel nemen collega's zonder directe groepsverantwoordelijkheid tijdelijk de zorg voor een groep op zich, waarbij we de werkdruk bewaken. Directie en intern begeleiders ondersteunen waar mogelijk, met name bij de eerste opvang of kortdurende afwezigheid. Soms kan dit betekenen dat leerkrachten tijdelijk een andere groep begeleiden, zodat de continuïteit gewaarborgd blijft. Flexibiliteit binnen ons team is hierbij essentieel. In het zeldzame geval dat er geen vervanging mogelijk is, adviseren we ouders om hun kind thuis te houden. Mochten ouders hun kind niet thuis kunnen opvangen, dan is uw kind altijd welkom op school. Het wordt dan opgevangen in een andere groep, zodat geen enkel kind zonder toezicht blijft. De school verplicht ouders nooit om hun kind thuis te houden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Aanbod

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Lichamelijke oefening
31.1%
Kleine groepsactiviteiten
19.4%
Taal
15.5%
Rekenen/wiskunde
13.6%
Bevordering sociale redzaamheid
7.8%
Creatieve vakken
7.8%
Engels
1.9%
Wereldorientatie
1.9%
Verkeer
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
22%
Taal
19.4%
Overig
18.8%
Rekenen/wiskunde
17.8%
Wereldoriëntatie
6.1%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6.1%
Bewegingsonderwijs
5.8%
Engelse taal
3.9%

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elke Leerbehoefte op IKC De Tjalk

4

Academische Groei: Taal en Rekenen Vooruitstrevend Onderwijs

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Ondersteuning
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze rekenspecialisten spelen een cruciale rol in het sturen van ons onderwijsbeleid en het bevorderen van innovatieve lesmethoden. Zij zorgen ervoor dat onze rekenvisie wordt uitgedragen en het onderwijs continu wordt versterkt, wat leidt tot optimale leerresultaten voor elke leerling. Deze specialisten werken nauw samen met leerkrachten om het onderwijs op het gebied van taal en rekenen te optimaliseren. Ze bieden gerichte ondersteuning en ontwikkelen lesmaterialen die aansluiten bij de nieuwste inzichten en de individuele behoeften van onze leerlingen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn

Toelichting van de school:

Wij streven ernaar dat elk kind met plezier naar school gaat. Een gevoel van veiligheid is essentieel voor een succesvol leerproces. Daarom hanteren we in heel IKC De Tjalk de bewezen methodiek van Positive Behavior Support (PBS). PBS bevordert een positief groepsklimaat en helpt bij het oplossen van uitdagingen zoals conflicten. Wanneer dit niet voldoende is, bieden we extra ondersteuning op groeps- of individueel niveau, zoals gerichte groepsinterventies of arrangementen. De gedragsspecialist en intern begeleiders ontwikkelen beleid voor sociaal-emotionele ontwikkeling en zorgen voor een veilige leeromgeving.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakgericht Leren: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsverbetering
Specialist voor Uitdagende Leertrajecten

Toelichting van de school:

De specialist meer- en hoogbegaafdheid coacht leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Dit gebeurt via verrijkingsaanbod en op maat gemaakte individuele begeleiding. Per schooljaar 2025-2026 wordt een vaste, prikkelarme onderwijsplek ingericht voor leerlingen die tijdelijk extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel, gedragsmatig of leergebied. Deze plek is gericht op herstel en ontwikkeling, met als doel terugkeer in de reguliere klas.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Bewegen

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt minimaal tweemaal per week een gevarieerd lesprogramma voor alle groepen, van peuters tot oudere leerlingen. Dit draagt bij aan de fysieke fitheid en het algemeen welzijn van de kinderen. Indien specifieke situaties daarom vragen, schakelt de school extra externe expertise in om de kwaliteit van het bewegingsonderwijs te waarborgen en te verrijken.

2

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Zorg: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverlening (BHV)
Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO)

Toelichting van de school:

IKC De Tjalk volgt het beleid van OPOZ met betrekking tot medische handelingen: geen voorbehouden of risicovolle medische handelingen door personeel. Ouders zijn primair verantwoordelijk voor medicatieverstrekking. We bieden wel faciliteiten voor ouders om medicatie tijdens schooltijd toe te dienen, zoals een geschikte ruimte. Voor structurele ondersteuning hanteren we een strikt medicatieprotocol, met vereiste schriftelijke toestemming en medicatieafgifte aan de leerkracht. Dit protocol waarborgt veilige medicatieverstrekking en open communicatie tussen school, ouders en medische professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Keuken
Muzieklokaal
Dramalokaal
Buitenlesplekken

Optimale Leerondersteuning voor Elk Kind bij IKC De Tjalk

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Ondersteuningsstructuur

Bij IKC De Tjalk geloven we in de kracht van passend onderwijs, waarbij elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Als school zijn wij uw primaire aanspreekpunt voor alle vragen rondom de leer- en ontwikkelingsbehoeften van uw kind. Wij zorgen ervoor dat uw kind de juiste hulp ontvangt, hetzij binnen onze vertrouwde schoolomgeving, hetzij op een andere passende locatie, conform onze zorgplicht passend onderwijs. Uw kind leert en groeit het best wanneer het zich veilig en ondersteund voelt. Daarom werken onze toegewijde leerkrachten nauw samen met gespecialiseerde collega's, zoals onze intern begeleider en schooldirecteur. Zij bieden de nodige expertise en begeleiding aan zowel leerlingen als ouders, om de meest effectieve ondersteuningsstrategieën te bepalen. Wanneer er verdere vragen zijn, staat ons samenwerkingsverband paraat. Passend Onderwijs en Samenwerkingsverband PO Zoetermeer: Een Gezamenlijke Aanpak Hoewel de meeste leerlingen hun basisschooltijd met succes doorlopen, erkennen we dat sommige kinderen extra begeleiding nodig hebben, of dit nu tijdelijk is of voor een langere periode. Passend onderwijs is het raamwerk dat deze specifieke ondersteuning organiseert. Scholen voor regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) bundelen hun krachten binnen een regio om dit te realiseren. Het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer, waartoe IKC De Tjalk behoort, werkt samen met scholen, schoolbesturen en ketenpartners om te garanderen dat elk kind de hulp krijgt die het verdient. Ouder- en Jeugdsteunpunt Zoetermeer: Uw Informatiebron Voor ouders en jongeren die specifieke informatie of advies wensen over passend onderwijs, is het Ouder- en Jeugdsteunpunt Zoetermeer een waardevolle bron. Zij bieden ondersteuning en denken met u mee wanneer u er met de school niet uitkomt. Het steunpunt is bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 09:00 en 12:00 uur via 079-7996733. Meer informatie is ook te vinden op hun website. Direct Contact met het Samenwerkingsverband Voor algemene vragen kunt u het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer bereiken via infopo@swvzoetermeer.nl. Onze schoolcoördinator passend onderwijs, Luzanne Boersma, is uw directe contactpersoon voor specifieke vragen. U kunt haar bereiken via lboersma@swvzoetermeer.nl of telefonisch op 06-82583075. Meer details over de werkwijze en de betrokken partijen vindt u op www.swvzoetermeer.nl. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning IKC De Tjalk zet zich voortdurend in voor verbetering. We streven ernaar onze leerkrachten optimaal toe te rusten om effectief te kunnen differentiëren, zowel op cognitief gebied als in de gedragsmatige ondersteuning van onze leerlingen. Dit omvat het versterken van hun vaardigheden om aan te sluiten bij de individuele behoeften van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie op Kindontwikkeling

Welke Kerncompetenties en Ontwikkelingsdoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij IKC De Tjalk geloven we in een onderwijsstructuur die nauwe samenwerking, flexibiliteit en zelfstandigheid bevordert. Onze basishoudingen – nieuwsgierig, open, zorgzaam, betrokken, ondernemend en reflectief – vormen de basis voor het gedrag dat we van onze leerlingen, collega's en ouders verwachten. Daarnaast stimuleren we een brede ontwikkeling die bijdraagt aan de talentontwikkeling van elk kind. Naast essentiële basisvaardigheden, besteden we structureel aandacht aan de ontwikkeling van creativiteit, kritisch denken en een onderzoekende houding. Dit omvat vaardigheden zoals presenteren, discussiëren en praktisch bezig zijn met techniek, muziek en drama. Burgerschapsonderwijs is een belangrijk onderdeel van ons curriculum. We focussen expliciet op vrijheid en gelijkheid, diversiteit en identiteit, om onze leerlingen voor te bereiden op een actieve rol in de samenleving. We monitoren de voortgang van onze leerlingen met behulp van diverse instrumenten, zoals observaties, leerlingvolgsystemen en veiligheidsenquêtes. Onze leerkrachten bieden effectieve en interactieve instructie van maximaal een half uur. Hierdoor hebben zowel leerkracht als leerling direct inzicht in de ontwikkelingsvoortgang. We werken ook groepsoverschrijdend, waarbij leerkrachten hun talenten en expertise benutten om het onderwijs te verrijken en kinderen nog beter te begeleiden.

Hoe Monitort en Verbetert IKC De Tjalk de Onderwijskwaliteit?

Bij IKC De Tjalk monitoren, evalueren en stellen we ons jaarplan continu bij op diverse momenten en in wisselende teamverbanden. We bevorderen een leercultuur waarin teamleden van en met elkaar leren door klassenbezoeken en gezamenlijke lesvoorbereidingen. Persoonlijke ontwikkeling staat centraal. Tijdens studiedagen en via start- en ontwikkelgesprekken leggen we de focus op de persoonlijke groei van teamleden in relatie tot onze schoolambities. Interne en externe coaching ondersteunen deze ontwikkeling op diverse thema's. Het leerlingvolgsysteem wordt het hele schooljaar door gemonitord en geactualiseerd door leerkrachten, intern begeleiders en het managementteam tijdens groepsbesprekingen en teamoverleggen. Jaarlijks voeren we een grondige schoolanalyse uit. De Medezeggenschapsraad (MR) houdt toezicht op de voortgang en onderwijskwaliteit tijdens hun vergaderingen. Via kwaliteitsgesprekken informeren we het College van Bestuur van OPOZ over de realisatie van onze gestelde doelen, wat bijdraagt aan een continue verbetercyclus.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC De Tjalk

Toelichting van de school

IKC De Tjalk in Zoetermeer is uw moderne centrum voor kinderopvang en basisonderwijs, waar ontwikkeling en vrije tijd samenkomen. Wij bieden een compleet pakket voor kinderen, van peuteropvang tot en met de basisschoolleeftijd. Onze dagelijkse samenwerking zorgt voor een warme en vertrouwde omgeving waar spelen en leren centraal staan. Met één gedeelde visie op kindontwikkeling creëren we een doorlopende leerlijn binnen ons kindcentrum. Betekenisvolle thema's verbinden alle leeractiviteiten en zorgen voor samenhang in de ontwikkeling van uw kind. De overgang van kinderopvang naar basisschool maken we naadloos met onze peuterplusgroep voor kinderen vanaf drieënhalf jaar en speciale wenmomenten. De nauwe band tussen pedagogisch professionals en leerkrachten van de onderbouw garandeert een soepele doorstroming. Junis Kinderopvang verzorgt ook de naschoolse opvang, wat zorgt voor continuïteit en vertrouwen gedurende de hele dag. Ontdek de voordelen van een integraal kindcentrum waar uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC De Tjalk voor jonge kinderen?

IKC De Tjalk biedt een rijk en afwisselend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en optimale ontwikkeling. Ons aanbod omvat professionele kinderopvang, een stimulerende peuterplusgroep en een geïntegreerde aanpak binnen ons kindcentrum.

IKC De Tjalk biedt een rijk en afwisselend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en optimale ontwikkeling. Ons aanbod omvat professionele kinderopvang, een stimulerende peuterplusgroep en een geïntegreerde aanpak binnen ons kindcentrum.

Professionele kinderopvang
Kindcentrum met doorlopende leerlijn
Peuter+ programma via Junis Kinderopvang

Met welke partners werkt IKC De Tjalk samen voor het jonge kind?

Voor het aanbod voor jonge kinderen werkt IKC De Tjalk nauw samen met Junis Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente aanpak in de ontwikkeling van uw kind.

Voor het aanbod voor jonge kinderen werkt IKC De Tjalk nauw samen met Junis Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een consistente aanpak in de ontwikkeling van uw kind.

Team | IKC De Tjalk in Zoetermeer | [2025] Schoolregister