IKC De Tjalk
Kadelaan 208
2725 BR Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
27.03
Spreiding
5.75

De schoolweging van De Tjalk Zoetermeer is 27,03 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94.9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit indrukwekkend is, ligt het percentage net onder het vergelijkingsgemiddelde (96.7%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.03).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 59.6% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert IKC De Tjalk boven de inspectienorm (51.8%) maar onder het vergelijkingsgemiddelde (63.3%). Dit reflecteert de ambitie om leerlingen tot hogere prestaties te stimuleren, maar laat ook ruimte voor verbetering in differentiatie voor cognitief sterke leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 15.5% vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 17.2% havo/vwo-combinaties. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t adviezen (24.1% vs. 16.5% regio), wat past bij het profiel van een school met diverse onderwijsbehoeften. Het praktijkonderwijspercentage (3.45% vmbo-b) blijft onder het stedelijk gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tjalk ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland
LIB175.03174.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten zijn zeer belangrijk omdat deze resultaten uitgangspunt zijn voor de afstemming van de instructie door de leerkracht. Dit geldt voor korte termijndoelen in de methode en voor de lange termijndoelen gemeten met Citotoetsen in januari en juni. Alle kinderen worden getoetst. Uitgangspunt is dat kinderen via de door de school gekozen methoden de leerlijnen van een betreffend jaar moeten kunnen behalen. Methodegebonden toetsen laten gedurende het schooljaar zien of kinderen de verschillende onderdelen hebben begrepen. De leerkracht stemt zijn/haar instructie af op deze resultaten voor een volgende les of periode. Met de Citotoetsen meten we of onze kinderen de landelijke (SLO) kerndoelen gaan behalen of onder of boven de norm scoren. De leerkrachten analyseren de gegevens van de (Cito)toetsen gezamenlijk onder leiding van de intern begeleider. De methodegebonden toetsen worden meerdere keren per jaar besproken door de leerkracht met de IB-er tijdens groepsbesprekingen. Doelstelling is om acties/ambities te formuleren voor de komende periode naar aanleiding van resultaten en trends.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 31.9% boven het advies uitstijgt. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding. De combinatie van vroege signalering (medio groep 7) en betrokkenheid van OAK-specialisten lijkt hier vrucht af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Wij leven in een snel veranderende tijd die vele uitdagingen met zich meebrengt. Het is onze opdracht het onderwijs aan te passen aan deze uitdagingen. Om het beter en passender te maken voor onze kinderen. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen naast goed kunnen lezen, schrijven en rekenen zich breder ontwikkelen met de juiste kennis, houding en vaardigheden. Basishoudingen Wij werken vanuit zes basishoudingen die eenieder nodig heeft om blijvend te leren en ontwikkelen. Open We communiceren open en eerlijk. We bekijken situaties vanuit verschillende perspectieven en we staan open voor wat anderen ervan vinden. We waarderen en zijn kritisch betreft onze persoonlijke ideeën en mening en verplaatsen ons in de ander. We zijn bereid om van gedachten te veranderen. Nieuwsgierig We ontwikkelen vaardigheden om de wereld om ons heen te verkennen, ontdekken en begrijpen. We hebben een actieve houding en zijn opzoek naar nieuwe ideeën. Reflectief Wij zijn ons bewust van wat we denken, voelen en doen. We nemen de tijd om te begrijpen hoe we reageren op verschillende situaties en hoe dit ons denken en gedrag beïnvloedt. We reflecteren op onze ervaringen en leren van onze successen en fouten. We durven onszelf uit te dagen en groeien daardoor. Betrokken We werken samen en dragen bij aan een positieve leeromgeving en sfeer. We delen kennis, ervaringen en middelen. We nemen onze verantwoordelijkheden serieus en tonen enthousiasme bij het leren. We moedigen onszelf en anderen aan bij het bereiken van onze doelen. Ondernemend We werken zowel alleen als samen om nieuwe ideeën te ontdekken. Wij nemen initiatief, denken slim en creatief na over oplossingen voor problemen. We zetten door bij tegenslagen en zijn klaar voor nieuwe uitdagingen. Door goed na te denken en te analyseren nemen we beslissingen en komen we in actie. Zorgzaam We tonen empathie, geven om het welzijn van anderen en de omgeving. We helpen als dat nodig is en nemen verantwoordelijkheid voor wat we doen en hoe dat anderen en de wereld beïnvloedt. LEES MINDER

Vertrouwen

Verbinding

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van IKC De Tjalk voor sociale ontwikkeling?

Binnen het IKC maken we gebruik van dezelfde methodiek Positive Behavior Support (PBS). PBS is een evidence based systeem dat zorgt voor een geïntegreerde schoolbrede aanpak, gericht op het bevorderen van gewenst gedrag van alle leerlingen binnen de school. Goed gedrag kun je leren! PBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is een positieve, sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. PBS is een ‘kapstok’ waaraan alle schoolinterventies en methoden die met gedrag te maken hebben in een school opgehangen kunnen worden. Wat al aanwezig is en goed werkt in de school wordt geïntegreerd in PBS. Daardoor wordt de werking van deze ‘losse’ programma’s en methodes versterkt. PBS richt zich op drie niveaus van de school: het primaire interventieniveau voor alle leerlingen in alle schoolsituaties (85-92%); het secundaire interventieniveau voor groepjes leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om gewenst gedrag te kunnen ontwikkelen (7-10%); en op enkele leerlingen die een intensieve zorg voor gedrag nodig hebben (3-5%). Naast de kapstok die PBS biedt maken we gebruik van de lesmethode Kwink. Kwink is een lesmethode voor sociaal emotioneel leren waarbij er aandacht is voor onder andere pesten, burgerschap en mediawijsheid. Op IKC De Tjalk maken we gebruik van de volgende registratievormen: Kleuter in Beeld, Sociaal-emotioneel functioneren Leerling in Beeld. Kleuter in Beeld is het systeem dat IKC De Tjalk gebruikt om de ontwikkeling van jonge kinderen te observeren, te registreren en te stimuleren op de basisschool. Het is een werkwijze waarmee professionals twee keer per jaar van elk kind een registratie maken. In de periode ervoor wordt geobserveerd, genoteerd en gereflecteerd. Het instrument Leerling in Beeld bestaat uit digitale vragenlijsten voor leerkrachten én leerlingen. Omdat zowel de leerling als de leerkracht vragenlijsten invullen, kunnen leerkrachten een gesprek aangaan over de signaleringen.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Tjalk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Tjalk gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Kleuter in Beeld, Leerling in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Tjalk?

IKC De Tjalk gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Kwink.