
De resultaten van IKC De Tjalk in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Tjalk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Tjalk bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Tjalk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op IKC De Tjalk
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets, een cruciale indicator voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat IKC De Tjalk streeft naar een resultaat van 85% of hoger, wat een standaard is voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Ambitie voor Onze Leerlingen
Het streefniveau op IKC De Tjalk is ambitieuzer dan het fundamenteel niveau en daagt onze leerlingen uit om hun talenten optimaal te ontwikkelen. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als leidraad om de prestaties van IKC De Tjalk te evalueren en waar nodig te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Tjalk?
Op IKC De Tjalk, gelegen in Zoetermeer, start de route naar een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs al in groep 7. We begeleiden leerlingen en ouders nauwgezet bij dit belangrijke proces, met aandacht voor de doorstroomtoets en ondersteuning bij de aanmelding. Onze school hanteert een gestructureerde aanpak om een zorgvuldig schooladvies op te stellen. Dit advies wordt bepaald door een deskundige adviescommissie, bestaande uit ervaren leerkrachten en onderwijsprofessionals. Zij kijken naar alle aspecten van de ontwikkeling van uw kind. De commissie beoordeelt diverse factoren zoals werkhouding, motivatie, zelfstandigheid en de resultaten van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen. Ook sociaal-emotionele ontwikkeling en eventuele belemmerende factoren worden meegenomen. Het doel is een kansrijk en passend advies dat de potentie van elk kind optimaal benut. In groep 7 nodigen we leerlingen en ouders uit voor een oriënterend gesprek over de uitstroomverwachting. In groep 8 bespreken we het voorlopige schooladvies en bieden we concrete begeleiding bij het kiezen van een school voor het voortgezet onderwijs. Het onderwijskundig rapport, dat inzicht geeft in de vorderingen en het advies, wordt gedeeld via Onderwijs Transparant. De doorstroomtoets, afgenomen in februari, speelt een cruciale rol. Bij een hogere score dan het voorlopige advies, heroverwegen we het advies na een persoonlijk gesprek. Het definitieve advies vormt de basis voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs, waarbij wij ondersteuning bieden met aanmeldformulieren en persoonlijke codes. Plaatsing wordt in mei bekend gemaakt, en bij uitloting zoeken we samen naar een passende vervolgplek.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op IKC De Tjalk
In onze dynamische samenleving staan we voor de uitdaging om onderwijs continu te vernieuwen en aan te passen aan de behoeften van onze leerlingen. Bij IKC De Tjalk geloven we dat een brede ontwikkeling essentieel is. Naast de kernvakken zoals lezen, schrijven en rekenen, leggen we sterk de nadruk op de ontwikkeling van de juiste kennis, houding en vaardigheden die onze kinderen nodig hebben om te excelleren. Onze zes kernwaarden vormen de basis voor levenslang leren en persoonlijke groei. Deze waarden helpen kinderen om zich sociaal en emotioneel optimaal te ontwikkelen. We moedigen een omgeving aan waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt, wat de basis legt voor succesvolle leerervaringen en positieve interacties. We hanteren zes basishoudingen die essentieel zijn voor continue groei en leren: openheid, nieuwsgierigheid, reflectie, betrokkenheid, ondernemerschap en zorgzaamheid. Deze principes bevorderen een positieve en ondersteunende leeromgeving waarin elk kind zich kan ontplooien. Openheid betekent dat we eerlijk communiceren, verschillende perspectieven waarderen en openstaan voor nieuwe ideeën. Nieuwsgierigheid stimuleert het verkennen en begrijpen van de wereld. Reflectie helpt ons bewust te worden van ons eigen denken en handelen, en ervan te leren. Betrokkenheid uit zich in samenwerking en een positieve bijdrage aan de schoolgemeenschap. Ondernemend zijn betekent initiatief nemen en creatieve oplossingen zoeken. Zorgzaamheid omvat empathie en respect voor anderen en de omgeving, wat leidt tot een verantwoordelijkheidsgevoel.
Vertrouwen en Veiligheid
Verbinding en Samenwerking
Verantwoordelijkheid en Groei
Hoe bevordert IKC De Tjalk de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC De Tjalk implementeert de evidence-based methodiek Positive Behavior Support (PBS) voor een geïntegreerde, schoolbrede aanpak gericht op het stimuleren van gewenst gedrag bij alle leerlingen. PBS versterkt positief gedrag en minimaliseert probleemgedrag, wat resulteert in een positieve leeromgeving. PBS fungeert als een overkoepelende structuur voor alle gedragsinterventies en methoden binnen de school. Bestaande succesvolle initiatieven worden geïntegreerd en versterkt binnen PBS. De aanpak richt zich op drie niveaus: primair voor alle leerlingen (85-92%), secundair voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (7-10%), en tertiair voor leerlingen met specifieke gedragsbehoeften (3-5%). Daarnaast gebruiken we de lesmethode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling, met aandacht voor thema's als pesten, burgerschap en mediawijsheid. Voor de registratie van de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen maken we gebruik van 'Kleuter in Beeld'. Dit systeem ondersteunt professionals bij het observeren, registreren en stimuleren van deze ontwikkeling. Voor oudere leerlingen is er 'Leerling in Beeld', een instrument met digitale vragenlijsten voor zowel leerlingen als leerkrachten. Dit faciliteert gesprekken over de gesignaleerde ontwikkelpunten en bevordert een dieper inzicht in het sociaal-emotioneel functioneren.
Welke registratievormen worden gebruikt voor sociale opbrengsten bij IKC De Tjalk?
IKC De Tjalk gebruikt specifieke registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen systematisch in kaart te brengen en te volgen:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Kleuter in Beeld voor de jongste leerlingen
- Leerling in Beeld voor alle leerlingen
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC De Tjalk?
Op IKC De Tjalk zetten we effectieve methoden in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als overkoepelende gedragsstrategie.
- Kwink, een lesmethode gericht op sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschap.
Onderwijsinspectie Rapport IKC De Tjalk: Kwaliteit en Ontwikkeling
IKC De Tjalk in Zoetermeer wordt jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie. Dit rapport geeft inzicht in de onderwijskwaliteit, de pedagogische aanpak en de schoolontwikkeling. Ontdek hoe onze school presteert op het gebied van leerresultaten, veiligheid en de tevredenheid van leerlingen en ouders. Wij streven constant naar verbetering en optimale ontwikkeling voor elk kind. Meer gedetailleerde informatie over de bevindingen van de inspectie kunt u vinden op de officiële website van de Onderwijsinspectie via de onderstaande link.