
Schoolweging
De schoolweging van De Oostwijzer is 28,56 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 28% havo/vwo en 12% vwo-advies (vergeleken met 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt het lage aandeel praktijkonderwijsadvies (0%) op, wat lager is dan het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie van vmbo-(g)t/havo (16%) en havo (8%) onderstreept een evenwichtige advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Oostwijzer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Oostwijzer werkt volgens het principe van Handelingsgericht Denken en Werken. Naast de zeven principes en het samenwerken met ouders, uit zich dit vooral in de manier waarop wij kijken naar kinderen en hun (onderwijs)behoeften. Het werk (en daarmee de resultaten op alle vakgebieden) van de kinderen wordt geanalyseerd na ieder blok (bij de kleuters na ieder thema), waarna wij voor het volgende blok nieuwe doelen stellen die de kinderen moeten behalen. De doelen kunnen voor ieder kind anders zijn waardoor wij ook ruimte over laten voor differentiëren, herhalen en uitdaging. Vanaf groep 5 zorgen wij ervoor dat, naast de standaarddoelen, de kinderen ook werken aan hun cadeauopdrachten (hun eigen persoonlijke doelen). In ons digitale systeem Parnassys houden wij de analyses op groepsniveau bij, echter doen wij dit dermate to-the-point dat een ouderwets uitgebreid groepsplan (zoals HGW voorheen voorschreef) niet noodzakelijk is (dit noemen wij groepsplanloos werken). Ouders kunnen transparant de gegevens en (toets)resultaten van de kinderen inzien middels het Ouderportaal van Parnassys. Halverwege en aan het eind van het schooljaar zijn er CITO toetsweken. Dit zijn onafhankelijke toetsen waarmee we de leerlingen van groep 2 tot en met 8 kunnen volgen tijdens hun schoolcarrière. In groep 8 wordt voor de advisering naar het middelbaar onderwijs gebruik gemaakt van: ons inzicht betreft gedrag en werkhouding, de NIO test, het CITO Leerlingsvolgsysteem en de IEP eindtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: slechts 2,33% tegen 11,81% landelijk. Tegelijkertijd stroomt 25,58% van de leerlingen door naar een hoger niveau dan geadviseerd. Dit reflecteert de zorgvuldige begeleiding zoals beschreven in het schoolbeleid, waarbij ‘doorgroeimogelijkheden’ centraal staan.
Sociale ontwikkeling
Bij ons is iedereen welkom! Dat warme gevoel krijgen leerlingen al bij binnenkomst. De leerkracht geeft hen een hand en ziet hen. Wij geloven dat goed presteren begint door het met plezier naar school te gaan. De leerkracht is geïnteresseerd in het kind en zijn omgeving. Vanuit deze betrokkenheid stimuleren wij de eigen verantwoordelijk van de leerling voor gedrag en werk. Wij tonen respect voor elkaars verschillen en zijn altijd op zoek naar de overeenkomsten! LEES MINDER
respect
welbevinden en betrokkenheid
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Oostwijzer, locatie Orion voor sociale ontwikkeling?
De school gebruikt de lesmethode 'Bikkels' om leerlingen te leren respectvol met elkaar om te gaan. De methode heeft een positieve insteek in het reguleren van gedrag. Dit komt terug in gedragstypering, leren reflecteren, groepsvorming, stress meten en relativeren, helpende gedachten, overgang naar middelbaar onderwijs en leren plannen. De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd met het observatiesysteem 'Kijk!', dat 17 ontwikkelingslijnen observeert en de basis legt bij betrokkenheid en algemene basiskenmerken. Vanaf groep 3 tot en met 8 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd met 'Zien'.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Oostwijzer, locatie Orion om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt 'Kijk!' en 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.