
Schoolweging
De schoolweging van ’t Reigerbos is 29,38 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.32% behaald fundamenteel niveau overtreft 't Reigerbos zowel de inspectienorm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95.88%). Deze consistent hoge score benadrukt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort boven verwachting voor het streefniveau: 68.97% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een signaalwaarde van 47.1%. Dit is ruim 11% hoger dan vergelijkbare scholen (57.79%), wat duidt op effectieve differentiatie in rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische routes: 38.03% havo/vwo- of vwo-advies (9.86% vwo alleen) tegenover 18.61% vwo-advies bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs blijft beperkt (2.82% vs. 1.01% landelijk). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (11.27%), wat wijst op zorgvuldige plaatsing.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Reigerbos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
BOSOS In groep 1 en 2 worden de leerlingen gevolgd door middel van het kleutervolgsysteem BOSOS. De leerlingen worden gevolgd op het gebied van visuele-motorische ontwikkeling, taal/denk-relaties, auditieve ontwikkeling, ontwikkeling rekenvoorwaarden, sociaal-emotionele ontwikkeling. In groep 1 wordt op leeftijdsmaanden geobserveerd om zo een duidelijk beeld te krijgen van de ontwikkeling van de leerling. Na de 4.3 jaar wordt om de drie maanden geobserveerd aan de hand van de tussendoelen van SLO. In groep 2 wordt eerst nog een observatie van 5.0 jaar uitgevoerd, als de leerling in groep 2 pas 5 jaar wordt, en daarna op vaste maanden oktober, januari, april (voor items die in januari nog niet volledig beheerst worden) en tenslotte eind groep 2. Aan de hand van de observatiegegevens plannen de leerkrachten hun beredeneerde aanbod middels een themaplanner. Hierin komen de doelen samen in een voor de leerlingen aansprekend thema. Wanneer bepaalde items niet geobserveerd worden bij een leerling, wordt hier niet meteen iets in het lesaanbod aangepast. Aangezien de ontwikkeling van kleuters sprongsgewijs verloopt, wordt de leerling eerst een periode nader gevolgd. Wanneer een belangrijk item de tweede periode nog steeds niet wordt geobserveerd, gaat de leerkracht het aanbod voor de leerling aanpassen, om te stimuleren dat de leerling de ontwikkeling in de groep laat zien. Handelings- en opbrengstgericht werken Vanaf groep 3 brengen wij de tussenresultaten van de vakken technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen (v.a. gr 4) in beeld met de niet-methodetoetsen van het IEP leerlingvolgsysteem (toetsen in januari en juni) en de toetsen van de lesmethodes. Twee keer per jaar (juni en januari) wordt er een uitgebreide analyse gemaakt van de groepsresultaten op de IEP-toetsen en individuele resultaten. De uitkomst van de analyse wordt gepresenteerd tijdens de Start-Koers-Eindgesprekken. Per vakgebied, per toets wordt de instructiebehoeften van de verschillende leerlingen begrepen en worden leerlingen ingedeeld in grofweg drie categorieën: veel instructie, gemiddelde instructie en weinig instructie. In november en april wordt er een tussenevaluatie gemaakt aan de hand van de resultaten op de methodetoetsen. Instructie onafhankelijk Binnen deze structuur vinden wij het van belang dat leerlingen die weinig instructiebehoefte hebben, deze instructie ook niet krijgen. Veelal maakt instructie deze leerlingen gemakzuchtig en afhankelijk van de leerkracht. Wellicht goed voor de toetsresultaten, maar minder goed voor het leren leren van de leerling. Deze leerlingen kunnen vaak na een korte (of geen) instructie aan de slag, waarna ze werken aan verrijkingswerk. Wanneer deze leerlingen onvoldoende (ten aanzien van de verwachting) scoren op een methodetoets wordt er geanalyseerd wat het probleem is: maakt slordigheidsfouten gebruikt een onhandige / onjuiste strategie heeft toch instructie nodig moet werken aan reflectief vermogen, leren leren, leren hulp vragen etc. Op basis van deze informatie kijkt de leerkracht, welke ondersteuning deze leerling moet krijgen om de volgende toetsen wel naar verwachting te maken. Instructie-afhankelijk Leerlingen die veel instructie nodig hebben, krijgen een zogeheten verlengde instructie. Hierbij wordt de stof herhaald met behulp van andere materialen of andere uitleg die beter past. Voor leerlingen die nog steeds moeite hebben met bepaalde stof kunnen we binnen de groep helpen, door lesaanbod in een subgroep. Dit is vaak op een ander moment, bijvoorbeeld tijdens lezen of zelfstandig werktijd. Hierbij wordt er in een korte periode doelgericht gewerkt aan een bepaalde vaardigheid. Methodetoetsen De methodetoetsen worden ook gebruikt om het lesaanbod te plannen. Op basis van de instructiebehoeften van de leerlingen uit het groepsplan, beslist de leerkracht aan welke doelen gewerkt moet worden en op welke manier. Er worden notities gemaakt van leerlingen die een bepaald onderdeel extra uitgelegd moeten krijgen en dit wordt opgenomen in de planning. Voor leerlingen die instructie-afhankelijk zijn, wordt ook gekeken wel materialen of oefeningen wellicht beter aansluiten bij de instructie en verwerking.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
12.96% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven landelijke 11.81%), terwijl 27.78% boven advies scoort. Deze verhouding past bij de relatief brede adviezen en onderstreept de realistische inschatting door leraren. De hoge 'op-advies'-score (59.26%) sluit aan bij het beschreven monitoringbeleid.
Sociale ontwikkeling
Kinderen komen tot leren, wanneer zij zich fijn voelen op school. Een veilig klimaat is dus een voorwaarde voor een gezonde ontwikkeling. Op 't Reigerbos werken we aan een veilige en uitdagende leeromgeving, waar kinderen geprikkeld worden stappen te maken op alle gebieden. Niet alleen de cognitieve vakken zijn belangrijk, maar ook sociale en creatieve vaardigheden. Wij brengen de kinderen normen en waarden bij, gebaseerd op respect en onderling vertrouwen. In de school heerst een goede sfeer die orde, rust en discipline uitstraalt. Vriendelijke, spontane en correcte omgangsvormen tussen kinderen, ouders en leerkrachten vinden wij van groot belang. Wij maken heldere afspraken met kinderen over wat wel en wat niet mag en leggen hen uit waarom dat zo is. Wij vinden het belangrijk dat alle leerlingen respectvol naar elkaar zijn en met elkaar kunnen werken. Samenwerking moet niet afhankelijk zijn van vriendschap. LEES MINDER
samenwerken en verbinden
veiligheid en respect
betrokkenheid en eigenaarschap
Wat is de werkwijze van 't Reigerbos voor sociale ontwikkeling?
't Reigerbos besteedt veel aandacht aan groepsvorming in de groepen. In de eerste weken van het schooljaar wordt er tijd besteed aan het leren kennen van elkaar en het vormen van een positieve groep. Gedurende het jaar wordt hier, met name na vakanties, weer aandacht aan besteed. Het IEP LVS geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van de leerling. Belangrijke aspecten die terugkomen in het profiel van de leerling zijn het beeld dat de leerling van zichzelf heeft, de manier waarop de leerling daarmee omgaat en de rol die de leerling aanneemt in sociale situaties. Ook het omgaan met en inleven in de gevoelens van jezelf en de ander wordt in beeld gebracht. Dit heet binnen IEP LVS hart en handen, op basis van deze input analyseren wij wat er nodig is voor uw zoon/dochter binnen de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt 't Reigerbos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
't Reigerbos gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien, BOSOS, Sociogram.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 't Reigerbos?
't Reigerbos gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel, KWINK.