
Schoolweging
De schoolweging van De Zevenster Zevenhuizen is 29,47 , met een spreiding van 5,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (95,9%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 52,7% behaalt de school het streefniveau, ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1% maar wel 5% lager dan het vergelijkingsgemiddelde. Deze score weerspiegelt de ambitie om talentoptimisatie te combineren met een diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
64% van de adviezen ligt op havo-niveau of hoger (havo:24%, havo/vwo:24%, vwo:12%), wat boven het regionaal gemiddelde uitstijgt. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (totaal 12% voor vmbo-k en -k/gt), vergeleken met 14% bij referentiescholen. De combinatie van theoretische focus én maatwerk komt terug in deze verdeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zevenster Zevenhuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken gebruik van toetsen die bij de methodes horen en van onafhankelijke toetsen. Daarvoor gebruiken we de onafhankelijke toetsen van IEP. Ook gebruiken we in groep acht de eindtoets primair onderwijs van IEP. Deze toets wordt gebruikt als ondersteuning voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. De tussentijdse resultaten worden in het leerkrachtenteam besproken door de intern begeleider. Ook worden de resultaten met ouders gedeeld in de zogenaamde tienminutengesprekken; bij deze gesprekken nodigen we de ouders/verzorgers met hun kind uit. Wanneer de ontwikkeling van een kind vraagt om meer gesprekken voeren we deze in een cyclus van zes weken. De tussenopbrengsten hebben een belangrijke plek in ons onderwijsleerproces. Aan de hand van de tussenopbrengsten analyseert het leerkrachtenteam de ontwikkeling op kind- en groepsniveau en stelt nieuwe doelen en nieuwe plannen op volgens het principe van data - duiden - doelen - doen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Doelen Kinderen voelen zich veilig op school (sociaal, psychisch en fysiek) Kinderen, leerkrachten, directie, Kanjercoördinator en ouders/verzorgers weten wat ze kunnen doen ter preventie van onveilige situaties en hoe te handelen als het toch onveilig wordt De uitgangspunten School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als kinderen zich er veilig voelen. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen samen met het Werkconcept Critical Skills het uitgangspunt voor ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. We willen te vertrouwen zijn De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Zo willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent; zoals je bent is het goed. Daarmee ben je te vertrouwen. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van het fatsoen We zijn samen verantwoordelijk voor de opvoeding van kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. We geven het goede voorbeeld De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven: We gaan respectvol met elkaar om We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media Indien zich een probleem voordoet of we ons zorgen maken, overleggen we samen; we zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie LEES MINDER
Ontwikkelen
Groeien
Stralen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Zevenster voor sociale ontwikkeling?
In alle groepen wordt gewerkt met de Kanjertraining. In de school hangen zichtbaar de vier gouden schoolregels waar gedurende het schooljaar geregeld extra aandacht voor is. Jaarlijks vullen leerkrachten de lijsten in voor KanVas. Vanaf groep 5 vullen de leerlingen ook de leerlingvragenlijsten in. Dit geeft een beeld van de sociale opbrengsten van Kindcentrum De Zevenster. Vanuit de lijsten die leerkrachten en leerlingen invullen, komen suggesties voor interventies naar voren. Deze worden met de Kanjercoördinator besproken en vervolgens verwerkt in individuele of groepsplannen. Het team hanteert goed voorbeeldgedrag, is voorspelbaar en leert de kinderen kijken naar hun eigen handelen en de effecten van hun gedrag op de ander.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Zevenster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Zevenster gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.