
Schoolweging
De schoolweging van De Zeijer Hoogte is 26,12 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 100% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruim de inspectienorm van 85%. Dit consistent hoge niveau wordt bereikt dankzij vroegtijdige signalering en het 'handelingsgericht werken' zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school haalt met 61,1% het streefniveau ruimschoots boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit duidt op effectieve differentiatie, gezien de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 26,12). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,13%, wat aangeeft dat De Zeijer Hoogte aansluit bij regionale trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke gerichtheid op vmbo: 40% vmbo-k en 40% vmbo-(g)t. Slechts 0% havo/vwo-advies tegen 10,93% regionaal gemiddeld. Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Wel scoort de school hoger op doorstroom naar theoretische leerwegen dan vergelijkbare scholen (40% vs 16,45% vmbo-(g)t).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zeijer Hoogte | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.38 | 176.59 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in onze school Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem, Parnaassys. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd. Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methode gebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de lesmethodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch– en begrijpend lezen, spelling) en rekenen. Vanaf groep 5-6 worden ook toetsen voor aardrijkskunde, geschiedenis en biologie afgenomen. Daarnaast maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van de groepen 8 nemen respectievelijk deel aan de CITO doorstroomtoets. In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht aan de hand van de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend. Hoe ziet de zorgstructuur eruit? De intern begeleider (IB'er) is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. De IB'er begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen. De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps– en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de coördinator passend onderwijs en de groepsleerkracht aanwezig. Tijdens deze besprekingen, die drie keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen. Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een overdrachtsformulier. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overleg momenten in het managementteam als ook in bouwvergaderingen. Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp te vragen. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog van onze schoolbegeleidingsdienst Timpaan en/of van de ambulante begeleiding vanuit het SBO (speciale scholen voor basisonderwijs). De zorgstructuur op onze school is niet alleen voor zorgleerlingen, maar voor alle leerlingen. Daartoe worden vier niveaus van zorg onderscheiden. In de bijlage (Schoolondersteuningsprofiel) vindt u een nadere uitleg.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,43% stroomt door op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (14,29%) ligt iets hoger dan landelijk (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de relatief zwakke score op het streefniveau. De school zet volgens het jaarverslag in op betere overdracht naar het VO via warme overdrachtsgesprekken.
Sociale ontwikkeling
De Kanjertraining De Kanjermethode is een krachtige lessenserie die zich richt op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Door verhalen en oefeningen krijgen kinderen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen. Alle leerkrachten worden geschoold om de kanjerlessen te geven. In iedere groep worden wekelijks lessen van de Kanjertraining gegeven. We willen zorgen voor een goed pedagogisch klimaat op school en richten ons op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van onze kinderen. LEES MINDER
Wij vertrouwen elkaar
We helpen elkaar/werken samen
We hebben plezier en doen mee
Wat is de werkwijze van obs De Zeijer Hoogte voor sociale ontwikkeling?
obs De Zeijer Hoogte besteedt aandacht aan sociale ontwikkeling door samenwerking te stimuleren tijdens lessen en projecten. Tijdens de Kanjerlessen wordt aandacht besteed aan weerbaarheid en verantwoordelijkheidsgevoel, om pesten tegen te gaan en het onderlinge vertrouwen en respect in de groep te bevorderen. Kinderen, leerkrachten en ouders worden hierbij betrokken. Er is een anti-pestprotocol aanwezig op school.
Welke registratievormen gebruikt obs De Zeijer Hoogte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
obs De Zeijer Hoogte gebruikt Kanvas en Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs De Zeijer Hoogte?
obs De Zeijer Hoogte gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.