School met de Bijbel
Nieuwstraat 9
3474 JL Zegveld

Schoolweging

Schoolweging
31.23
Spreiding
6.26

De schoolweging van Jorai is 31,23 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit overtreft ook het vergelijkingsgemiddelde van 95,2%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 55,4% en benadrukt de effectiviteit van het onderwijs op maat.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus zien op theoretische leerwegen: 36,4% vmbo-(g)t en 18,2% vwo-advies, tegenover respectievelijk 16,5% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJoraiGemeente AmsterdamNederland
LIB177.5181.3175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode gebonden toetsen, zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen, in een betreffend vak, in kaart brengen. Door middel van het leerlingvolgsysteem van CITO (Leerling in Beeld) volgen wij de leerlingen vanaf groep 3 op de gebieden van rekenen, taalverzorging, technisch- en begrijpend lezen. Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen en geanalyseerd door de leerkrachten. Vervolgens worden deze opbrengsten besproken met het team en worden vervolgstappen vastgesteld en beschreven. Ook wordt n.a.v. de analyses bepaald wie er in een klein groepje of individueel pre-teaching of re-teaching nodig heeft. De leerkrachten zorgen, samen met de RT-ers voor de uitvoering van deze plannen. In weekplanners staan doelen vanuit de methode (of LiB) beschreven waar een deel van de leerlingen of de groep aan moet werken. Vorderingen worden bijgehouden en bijgeschaafd. De werkplanners zijn volop in ontwikkeling om steeds zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In groep 1 en 2 worden de kinderen gevolgd met het observatie instrument \"leerlijnen het jonge kind\". We volgen de kinderen op het gebied van rekenen, taal, spel, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. In deze groepen worden weekplanners en placemats gebruikt om steeds zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

38,9% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3% ligt. Opvallend is dat geen enkele leerling onder het advies presteert (tegen 11,8% landelijk), wat wijst op accurate advisering en goede doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van een gemeenschap. En dat ze leren dat ze zelf hierin een actieve rol hebben. Kinderen leren en ontwikkelen daarom op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van het kind. Wij willen graag dat ieder kind zich thuis voelt op school en dat ze zich emotioneel veilig voelen. We vinden het daarom belangrijk de kinderen goed te volgen in hun sociaal emotionele ontwikkeling en tijdig in te grijpen als deze ontwikkeling stagneert. Leerkrachten scheppen hiertoe in hun groep een klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De eerste weken van een nieuw schooljaar (gouden weken) wordt hierop met nadruk ingezet! Relatie, competentie en autonomie zijn belangrijke bouwstenen in een goed klassenklimaat. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij / zij voor zich heeft en probeert het kind "te zien". Een goed sociaal klimaat is een voorwaarde om te ontwikkelen! LEES MINDER

samen

respect

verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van School met de Bijbel voor sociale ontwikkeling bij leerlingen?

School met de Bijbel monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen met behulp van de vragenlijsten van Kindbegrip. Jaarlijks vullen de leerkrachten (in november) deze lijst in voor alle groepen. De groepen 6, 7 en 8 vullen in het voorjaar een individuele vragenlijst in. Naar aanleiding van eigen waarnemingen en analyses van de leerkrachten worden, indien nodig, vervolgacties gepland. De methode voor sociale en fysieke veiligheid \"Kwink\" werkt preventief, maar geeft ook handreikingen voor vervolgactiviteiten. Kinderen kunnen individueel, via het samenwerkingsverband of de GGD, een weerbaarheidstraining volgen. De school kan een groepstraining aanvragen om het sociaal pedagogisch klimaat te bevorderen. Hiervoor wordt contact onderhouden met het Samenwerkingsverband Passenderwijs en praktijk Pracht uit Breukelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt School met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School met de Bijbel gebruikt Kindbegrip als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School met de Bijbel?

School met de Bijbel gebruikt Kwink (Kwintenssens) en Goed Gedrag (voor een veilige school) van Kwintenssens als methoden voor sociaal-emotioneel leren.