Openbare Basisschool De Dijk
Adriaan Roggestraat 14
1507 BE Zaandam

Schoolweging

Schoolweging
29.13
Spreiding
7.3

De schoolweging van De Dijk Zaandam is 29,13 , met een spreiding van 7,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95.75% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overtreft de school de landelijke norm (85%) aanzienlijk. Deze score benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs op De Dijk, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 53.27% een score ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47.1% voor het streefniveau. Dit geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere referentieniveau voor rekenen en taal bereikt, een prestatie die aansluit bij het relatief hoge percentage vwo-adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 18.75% vwo-advies (iets boven regio 18.61%) naast 6.25% vmbo-b. Opvallend is een sterke vertegenwoordiging van tussenniveaus met 15.62% voor zowel vmbo-(g)t als vmbo-k/-(g)t. Vergeleken met omringende scholen geeft De Dijk vaker gecombineerde adviezen (31.24% combinatieadviezen vs. 25.91% regio), wat wijst op maatwerk bij doorstroombegeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Dijk ZaandamGemeente AmsterdamNederland
LIB172.79173.73175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse toetsen In groep 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de kinderen door de leerkrachten gevolgd door middel van observaties. Deze worden in kaart gebracht in het digitaal ontwikkelingsvolgsysteem Looqin. Op basis van de bevindingen wordt een passend aanbod geboden wat vervolgens weer gemonitord wordt. Bij alle scholen van Zaan Primair staat de ontwikkeling van het jonge kind centraal. Dit betekent concreet dat bij elke leerling wordt gekeken naar de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied en op de verschillende ontwikkelingsniveaus. Om de vorderingen van de leerlingen uit groep 3 t/m 8 te kunnen volgen, worden er geregeld toetsen afgenomen. Hiervoor worden met name methodegebonden toetsen gebruikt. Binnen ons leerlingvolgsysteem worden er twee keer per jaar (januari en juni) methode onafhankelijke toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld-LIB). Deze toetsen bieden ons waardevolle inzichten in de voortgang van onze leerlingen en zijn een essentieel onderdeel van ons leerlingvolgsysteem. De resultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en besproken met de leerkracht en de intern begeleider. Zonodig kan een specialist aansluiten. Wij kijken naar successen en zorgsignalen. Wij vragen ons dan af wat de oorzaken zijn van de successen en de zorgsignalen. Op basis van de analyse stellen wij een plan van aanpak op. Na het afnemen van de methode-onafhankelijke toetsen plannen wij twee leer per jaar een schoolbrede analyse in. Samen met het team vullen wij een visgraatanalyse in. Een visgraatanalyse, ook wel bekend als een 'Ishikawa-diagram' of 'oorzaak-en-gevolgdiagram', is een hulpmiddel om problemen te analyseren door de oorzaken ervan te identificeren. We stellen de vraag "Waarom?" herhaaldelijk om tot de kernoorzaken van het probleem te komen. Hierdoor kunnen we schoolbreed gericht werken aan oplossingen. Samen met de leerkrachten bespreken ze deze resultaten grondig. Hierbij richten we ons niet alleen op het vaststellen van successen, maar ook op het identificeren van zorgsignalen. Plan van aanpak: De diepgaande analyses stellen ons in staat om de oorzaken van zowel de successen als de zorgsignalen te begrijpen. Op basis van onze analyses stellen we een plan van aanpak op. Dit plan is doelgericht en ontworpen om de specifieke behoeften van elke leerling aan te pakken. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden individuele onderwijsplannen opgesteld om hun voortgang nog beter te kunnen sturen. Ondersteuning voor leerlingen: Om ervoor te zorgen dat elke leerling de benodigde ondersteuning krijgt, passen we differentiatie toe in onze klaslokalen. Hiermee zorgen we ervoor dat leerlingen op hun eigen niveau worden uitgedaagd en ondersteund. Voor degenen die extra hulp nodig hebben, bieden we specifieke interventies aan (zie hoofdstuk extra ondersteuning voor leerlingen). Reflectie en ouderbetrokkenheid: Het proces van meten en ondersteunen gaat hand in hand met reflectie. We houden regelmatig (team)overleg om de voortgang van elke leerling te bespreken en passen onze onderwijspraktijken aan op basis van onze bevindingen. Ouders worden actief betrokken en op de hoogte gehouden van de voortgang van hun kinderen, en ze worden bij het proces betrokken om te zorgen voor een gedeelde verantwoordelijkheid voor het succes van de leerlingen. Dit zorgvuldige proces van meten, ondersteunen, en reflecteren is een integraal onderdeel van onze inzet voor het bereiken van optimale leerresultaten voor al onze leerlingen op onze school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21.62% van de leerlingen presteert onder advies, een significant hoger percentage dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.13). Tegelijkertijd scoort 27.03% boven advies, wat de kwaliteit van doorstroomondersteuning onderstreept zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat ieder kind lekker in zijn vel zit en zich veilig en vertrouwd voelt op school. Dit zijn basisvoorwaarden om te mogen zijn wie je bent en om te kunnen komen tot leren. Vanuit autonomie, relatie en competentie creëren wij mogelijkheden en geven wij kinderen handvatten om zich te kunnen ontwikkelen in onze maatschappij. Wij willen een school zijn waar elk kind zich naar eigen kunnen maximaal kan ontwikkelen. We bieden ondersteuning waar het moet, en laten kinderen zelfstandig zijn waar het kan. We bieden ruimte in tijd, voor aandacht en voor groei. Groei in kennis, leervormen én in sociaal-emotionele ontwikkeling. De focus van ons onderwijs ligt niet langer alleen op kennisoverdracht. De maatschappij vraagt meer van ons en onze kinderen. Eigen verantwoordelijkheid nemen, probleemoplossend vermogen, samenwerken en doelgericht kunnen werken zijn eigenschappen die een kind nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Wij willen dat elk kind in staat is om de leiding over het eigen handelen en leren te nemen. Bouwstenen van ons Onderwijs 1. Portfolio: Elk kind heeft een eigen portfolio waarin het zijn of haar leerproces documenteert. Het rapport, ingevuld door de leerkracht, wordt ook in het portfolio opgenomen. Daarnaast helpt het portfolio kinderen inzicht te krijgen in hun sociale ontwikkeling door middel van het onderdeel "Zo werk ik," dat zowel door de leerling als de leerkracht wordt ingevuld. Op deze manier leren de kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. 2. Missiestatuut: Samen met de kinderen stellen we een missiestatuut op. Dit missiestatuut geeft richting en motiveert de kinderen om gericht te werken aan hun persoonlijke groei en ontwikkeling. 3. Groepsafspraken: In de klas maken we gezamenlijke afspraken over hoe we met elkaar omgaan en samenwerken. Deze afspraken zorgen voor een veilige en positieve leeromgeving, waarin iedereen zich gerespecteerd en gehoord voelt. 4. Leerlingenraad: In de leerlingenraad leren kinderen verantwoordelijkheid nemen voor hun schoolomgeving en ontwikkelen ze leiderschapsvaardigheden. Ze oefenen effectief communiceren, samenwerken en hun mening constructief uiten, wat hun zelfvertrouwen en betrokkenheid bij de school vergroot. 5. Oudergesprekken met en door leerlingen: Tijdens oudergesprekken door de leerlingen zelf gevoerd, reflecteren kinderen op hun prestaties en stellen ze doelen. Dit bevordert zelfbewustzijn, verantwoordelijkheid en communicatieve vaardigheden, waardoor ze beter in staat zijn zelfstandig te leren en te groeien. We richten ons op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele intelligentie door de kinderen te leren hoe ze effectief kunnen communiceren, samenwerken en conflicten op een constructieve manier kunnen oplossen. We willen dat elk kind leert om te luisteren, te begrijpen en te respecteren, zowel binnen als buiten de klas. Door deze bouwstenen en onze focus op eigenaarschap en sociale opbrengsten, streven we ernaar dat onze leerlingen niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel groeien. We bereiden hen voor op een toekomst waarin ze zelfstandig, verantwoordelijk en betrokken leden van de samenleving kunnen zijn. LEES MINDER

Eigenaarschap

Respect & Veiligheid

Behulpzaam & Zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Dijk voor sociale ontwikkeling?

Elk schooljaar start Openbare Basisschool De Dijk met groepsvormende activiteiten, genaamd de gouden weken. Ook na vakanties wordt er aandacht besteed aan de omgang binnen de groep. De leerkracht is hierin een voorbeeld. De sociaal-emotionele ontwikkeling van alle kinderen wordt gevolgd. De school observeert de ontwikkeling in de bovenbouw met SCOLL! en in de groepen 1 t/m 4 met Looqin. Er wordt een gedragsprotocol gehanteerd. Tijdens de SEL-lessen observeren de leerkrachten de leerlingen. Als er een verschil is tussen de beleving van het kind en de observaties van de leerkracht, wordt er een zorgbehoefte gesignaleerd en worden de benodigde interventies gepland. In de kleutergroepen wordt gewerkt met de ‘ontwikkeldriehoek’ om de (sociaal-emotionele) vaardigheden te monitoren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Dijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Dijk gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Dijk?

Openbare Basisschool De Dijk is een methode voor sociaal-emotioneel leren in ontwikkeling en deze zal begin schooljaar 2024-2025 in gebruik worden genomen.