
Schoolweging
De schoolweging van De Torenberg is 30,18 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 45,5% ligt. Hoewel dit lager is dan het regionale gemiddelde (57,3%), toont het de effectiviteit van de focus op maatwerk, zoals beschreven in hun zorgvuldige adviesproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een sterke theoretische oriëntatie: 29,4% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 23,5% havo-advies. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,01% registreren. De combinatie van vmbo-k (23,5%) en vwo laat zien dat de school breed differentieert binnen haar populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Torenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.44 | 174.02 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsing en pedagogisch klimaat. In onze school volgen de leerkrachten systematisch de ontwikkeling van met name de basisvaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling en signaleren problemen hierin tijdig. Tweemaal per jaar -na de afname van de CITO M en E toetsen- worden de gegevens van de kinderen geanalyseerd door de leerkrachten. Samen met de intern begeleider stelt de leerkracht dan acties op om het onderwijs aan de behoeften van de leerlingen aan te passen. In de weekplanningen worden daarna de doelen per vakgebied en per niveau geclusterd en worden er acties aan gekoppeld. Die acties bestaan bijvoorbeeld uit aanpassingen in de klas of buiten de klas, zoals verlengde instructie of extra oefenstof. Daarnaast zijn er acties mogelijk op het gebied van aandacht of op sociaal emotioneel gebied. Een goed pedagogisch klimaat is de basis voor leren en resultaten. Een positieve en ontspannen sfeer zorgt voor veiligheid en rust. Wij stemmen het onderwijs af op individuele mogelijkheden en interesses van kinderen, waardoor ze intrinsiek gemotiveerd zijn om te leren, zich ontwikkelen en optimale resultaten behalen. Door het stellen van doelen en deze zichtbaar te maken, dagen we onze leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen. We maken kinderen steeds meer eigenaar van hun eigen leerproces. In ons Ondersteuningsplan, staat onze zorg uitgebreid omschreven. Doublures en kleutergroepverlenging Op CBS de Torenberg kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Waar nodig stellen we hier een OPP op in overleg met de ouders. Dan werken ze op een ander niveau dan hun jaargroep. Op onze school blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer wij overtuigd zijn dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Ouders worden betrokken tijdens een procedure voor een doublure, de uiteindelijke beslissing ligt bij de school. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30,8% van de leerlingen zit onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan wijzen op een voorzichtige adviespraktijk, waarbij de school mogelijk bewust kiest voor lagere adviezen om onderadvisering te voorkomen. De 7,7% die boven advies presteert, sluit aan bij de beschreven ‘zorgvuldige afweging’ in het adviesproces.
Sociale ontwikkeling
Een school is een leer- en leefgemeenschap. Kinderen krijgen er ruimte om zich te ontwikkelen, kennis op te doen, anderen te ontmoeten, zichzelf te leren kennen en hun plaats in de samenleving te verstaan. De school als oefenplaats voor het leven! Op de Torenberg doen we dat vanuit het principe: SAMEN LEREN LEVEN De kernwaarden die voor ons horen bij het sociale aspect van 'Samen Leren Leven' zijn: respect, samenwerken, betrokkenheid en vertrouwen. Deze waarden bepalen het gedrag van de medewerkers in relatie tot de omgang met en tussen de kinderen. Ieder kind is uniek en van waarde. Het is onze pedagogische opdracht om kinderen in hun ontwikkeling uit te dagen en te ondersteunen. Leerkrachten hebben pedagogisch contact met de kinderen. Het gaat voor ons om zien en gezien worden. LEES MINDER
Respect
Samenwerken
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Torenberg voor sociale ontwikkeling?
Het team werkt bewust met Pedagogisch Tact, bespreekt onderwijsbehoeften van de kinderen, gebruikt groepsvorming en stelt groepsregels op vanuit de methode KWINK. Bij de start van het schooljaar is er een groepsopstelling in de bovenbouwgroepen. De bovenbouw krijgt lessen weerbaarheid vanuit de gemeente. Er is een leerlingenraad en een protocol sociale veiligheid. De school voert gesprekken met kinderen, begroet kinderen persoonlijk en neemt een positieve houding aan naar elkaar en naar de kinderen. Gewenst gedrag wordt benoemd en beloond. Het doel is dat elk kind zich gehoord, gezien, gekend en niet buitengesloten voelt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Torenberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Torenberg gebruikt Kijk!, Zien en de tevredenheidsmeting van PO-Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Torenberg?
Basisschool De Torenberg gebruikt KWINK, Klasbouwers en Schooljudo voor sociaal-emotioneel leren.