Openbare Basisschool De Eendragt
Zandweg 15
1531 AJ Wormer

Schoolweging

Schoolweging
31.39
Spreiding
6.85

De schoolweging van De Eendragt Wormer is 31,39 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Toch scoort de school hiermee iets lager dan vergelijkbare instellingen (95,2%). De focus op basisvaardigheden blijkt effectief, maar er is ruimte voor verbetering in de doorstroom naar hogere niveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 43,5%. Desondanks ligt dit percentage 7,6 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55,4%). De school zet in op differentiatie, maar de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,39) vraagt blijvende aandacht voor kansengelijkheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een breed spectrum: 15,4% vmbo-b en 11,5% vwo. Het aandeel praktijkonderwijs (1,9%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,0%). Opvallend is het hoge percentage combinatieadviezen (38,5% van de adviezen zijn gecombineerde schooltypes), wat past bij de diverse leerlingenpopulatie. De school slaagt erin om 26,9% van de leerlingen een havo/vwo-advies te geven, tegen 18,6% landelijk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Eendragt WormerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Groep 1 / 2 De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt sprongsgewijs. Dat betekent dat de ontwikkeling soms wat sneller verloopt en soms wat langzamer. Het verloop van deze verschillende ontwikkelingen van uw kind wordt door de leerkrachten goed gevolgd en in kaart gebracht. Dit gebeurt met behulp van de methode KIJK! Ontwikkelingslijnen zijn: sociaal-emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling, taakgerichtheid en zelfstandigheid, zintuiglijke ontwikkeling, motoriek en tekenontwikkeling, oriëntatie op lichaam/tijd/ruimte, de taalontwikkeling en rekenontwikkeling. KIJK! geeft ons als leerkrachten en u als ouders/verzorgers zicht op welke ontwikkelingslijnen extra aandacht nodig hebben en op welke ontwikkelingslijnen het kind meer uitdaging aankan. Groep 3 t/m 8 De vorderingen van de leerlingen worden structureel gevolgd met het afnemen van de methodegebonden toetsen van de lees-, taal- en rekenenmethodes. Daarnaast maken we gebruik van methode-onafhankelijke toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem: AVI (tekstlezen), DMT (woordlezen), begrijpend lezen, spelling, rekenen en woordenschat. Deze toetsen worden in het midden en aan het eind van het jaar afgenomen. De resultaten van de CITO-toetsen worden afgezet tegen een landelijk gemiddelde. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerling kan hiermee tijdens de gehele schoolperiode gevolgd worden. Leerlingendossier De groepsgegevens van bovenstaande toetsresultaten worden in een groepsmap bewaard. De mappen worden beheerd door de groepsleerkracht. Individuele gegevens, rapportgegevens en speciale onderzoeken worden in het leerlingendossier bewaard. U kunt desgewenst de gegevens op school inzien.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20,8% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit zou kunnen samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijkertijd scoort 25% boven advies, wat wijst op zorgvuldige begeleiding en potentieonafhankelijke advisering. De school hanteert een intensief follow-upsysteem zoals beschreven in hun ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze school heeft een pedagogische opdracht: kinderen waarden en normen bijbrengen, leren respect te hebben voor anderen en voor het anders zijn. We zijn een Vreedzame School. Dit betekent dat wij niet alleen lessen geven over hoe we met elkaar omgaan, maar ook werken aan een ‘vreedzame’ cultuur in klas en school.

Zelfstandigheid

Betrokkenheid

Burgerschap

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Eendragt voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Eendragt is een Vreedzame School en hanteert een doorlopende pedagogische lijn met lesblokken over: Onze klas, Conflicten oplossen, Communiceren, Gevoelens en Anders en toch samen. Kinderen uit groep 7 en 8 kunnen worden opgeleid tot mediator. De school hanteert de volgende afspraken: iedereen hoort erbij, we luisteren naar elkaar, we helpen elkaar, we kunnen ongestoord werken en spelen, we vragen het als we spullen van anderen willen gebruiken, we zijn allemaal verantwoordelijk voor een goede sfeer in de klas, we waarderen dat we allemaal verschillend zijn, we behandelen elkaar zoals we zelf graag behandeld willen worden, we zijn tegen pesten, we doen elkaar geen pijn, we lossen conflicten en ruzies met woorden op, en we praten erover als we zelf gepest worden of als anderen worden gepest.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Eendragt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Eendragt gebruikt Kijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Eendragt?

Openbare Basisschool De Eendragt gebruikt Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.