Bs Stefanus in Wijnandsrade

Het team van Bs Stefanus in Wijnandsrade

Current section: team
Panhuysstraat 3
6363 Wijnandsrade

Zie hier hoe het team van Bs Stefanus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Bs Stefanus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Bs Stefanus bij jullie?

Ontdek hoe goed Bs Stefanus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Bs Stefanus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Bs Stefanus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Bs Stefanus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Bs Stefanus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimalisatie Personeelsvervanging op Basisschool Stefanus

Op Basisschool Stefanus zetten we ons in voor een continue en kwalitatieve leeromgeving voor alle leerlingen. Wanneer een leerkracht door ziekte of specifieke verlofsituaties, zoals een uitvaart, niet aanwezig kan zijn, streven we ernaar dit intern op te vangen met ons toegewijde vaste team. Momenteel is de beschikbaarheid van externe invallers beperkt, wat ons ertoe aanzet om creatieve en effectieve oplossingen te implementeren. Mocht er onverhoopt toch geen directe vervanging door een vaste leerkracht mogelijk zijn, dan hanteren we een zorgvuldig afgestemd protocol. Dit protocol omvat diverse maatregelen om de impact op het leerproces te minimaliseren. Zo kan een collega uit ons vaste team tijdelijk de zorg voor de betreffende groep op zich nemen. Een andere optie is het samenvoegen van klassen, waarbij we het lesprogramma aanpassen aan de nieuwe groepsdynamiek. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden voor samenwerking met andere scholen in de regio. Door leerkrachten te verdelen, kunnen we flexibel inspelen op personeelstekorten. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kunnen ouders gevraagd worden om hun kinderen tijdelijk thuis op te vangen. Voor Basisschool Stefanus betekent dit concreet: Op de eerste dag van een onverwachte afwezigheid van een leerkracht, ontvangen de leerlingen van de betreffende groep een vooraankondiging voor thuis. Hierin informeren we de ouders dat er momenteel geen vervanger is gevonden en dat er op school nog een dag creatief met de situatie wordt omgegaan. Op de tweede dag van de afwezigheid wordt er aan het einde van de schooldag opnieuw een bericht meegegeven. Dit bericht informeert de ouders dat de leerlingen van de betreffende groep de daaropvolgende dag (de derde dag zonder vervanger) niet naar school hoeven te komen. We verwachten de leerlingen uiteraard weer op de vierde dag, wanneer de situatie hopelijk is opgelost.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Basisschool Stefanus werkt voornamelijk in een systeem van gecombineerde groepen waarbij we de groepssamenstelling (homogeen of heterogeen) aanpassen aan de inhoud van ons onderwijs. Kinderen van verschillende leeftijden en met verschillende talenten en eigenschappen werken samen en leren van elkaar. Ook leerkrachten én onderwijsassistenten werken nauw samen om het onderwijs aan de gecombineerde groepen vorm te geven.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Stefanus

0

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen gespecialiseerde leerkrachten aangewezen voor extra taal- en rekenondersteuning. Wij zetten ons in om alle leerlingen de basisvaardigheden bij te brengen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Stefanus geloven we sterk in de holistische ontwikkeling van elk kind. We streven ernaar dat leerlingen niet alleen academisch groeien, maar zich ook sociaal en emotioneel stevig ontwikkelen. Onze visie is om kinderen wegwijs te maken in de wereld en hen te vormen tot kritische, open en veerkrachtige individuen. We willen hen helpen hun plek te vinden in een voortdurend veranderende samenleving. Daarom bieden we gerichte ondersteuning aan. Dit doen we door middel van groepsactiviteiten die de groepsdynamiek versterken, zoals sociale lessen en rollenspellen. Voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben, bieden we individuele gesprekken met onze intern begeleider of schoolmaatschappelijk werker. Preventie staat centraal; we volgen de ontwikkeling nauwlettend en werken samen met ouders en externe professionals.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Stefanus biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, ook wel executieve functies genoemd. Ons doel is om leerlingen te helpen hun potentieel volledig te benutten en hun leerdoelen te bereiken. We hanteren consequente, schoolbrede afspraken over regels en structuur, toegepast in alle groepen. Leerlingen worden actief betrokken bij deze afspraken, wat hun bewustzijn van hun eigen werkhouding en gedrag vergroot. Onze specialisten, waaronder een gedragsspecialist, intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid, werken nauw samen om een optimale leeromgeving te creëren die aansluit bij de behoeften van elke leerling.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Specialist Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Stefanus stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van een gevarieerd bewegingsprogramma. De vakleerkracht bewegingsonderwijs van RiskCare verzorgt wekelijks een gymles. In de onderbouw focussen we op basisbewegingen en spel, terwijl we in de bovenbouw werken aan sporttechnieken, coördinatie en uithoudingsvermogen. Naast de lessen van de vakleerkracht, wordt het dagelijkse beweegmoment aan het begin van de schooldag door de reguliere leerkracht gegeven. We beschikken over een moderne gymzaal voor de groepen 3 tot en met 8 en een veilige speelzaal voor de jongste leerlingen van groep 1 en 2.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen gediplomeerde specialisten aanwezig die ondersteuning bieden op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging. Wij volgen de richtlijnen voor veilige zorg.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
De gymzaal voor groep 3 t/m 8 is op loopafstand
Het schoolplein is ingedeeld in groep OB en BB
Buitenschoolse opvang De Berenkuil (SKN)
Peuterspeelzaal de Kijkdoos (naast de school)

Leerlingondersteuning op Maat: Uw Kind Centraal

Ons Passend Onderwijs Beleid Verklaard

BS Stefanus in Wijnandsrade biedt passend primair onderwijs dichtbij huis, met een inclusieve benadering voor al onze 105 leerlingen. Wij werken nauw samen met andere scholen en samenwerkingsverbanden in Zuid-Limburg om een dekkend en hoogwaardig onderwijsaanbod te garanderen. Ons team zet zich dagelijks in om elke leerling de ondersteuning te bieden die nodig is. Dit varieert van basisinterventies binnen de groep tot gespecialiseerde hulp door interne en externe experts. Wij geloven in het maximaliseren van het potentieel van elk kind, ongeacht hun individuele behoeften. Passend Onderwijs in Zuid-Limburg De drie samenwerkingsverbanden in Zuid-Limburg – Westelijke Mijnstreek, Maastricht-Heuvelland en Parkstad – zorgen voor een gestructureerd en toegankelijk ondersteuningssysteem. BS Stefanus is onderdeel van dit netwerk, wat betekent dat we toegang hebben tot een breed scala aan expertise en middelen om onze leerlingen optimaal te begeleiden. Ouder- en Jeugdsteunpunt en Ondersteuningsprofiel Voor ouders en leerlingen die behoefte hebben aan extra informatie of begeleiding, is er een speciaal Ouder- en Jeugdsteunpunt. Dit punt is te bereiken via de website van het samenwerkingsverband. Elk school heeft een eigen ondersteuningsprofiel, waarin gedetailleerd staat beschreven welk aanbod de school kan bieden. Dit profiel is terug te vinden in onze schoolgids en op onze website. Vijf Niveaus van Ondersteuning Wij werken met een gestructureerd systeem van vijf ondersteuningsniveaus. Van basisondersteuning in de klas (niveau 1-2) tot intensieve hulp met externe specialisten (niveau 4) en speciaal (basis)onderwijs (niveau 5). BS Stefanus biedt de basisondersteuning (niveau 1 t/m 4) zelfstandig of met hulp van onze netwerkpartners. Bij specifieke, intensievere ondersteuningsbehoeften, zoals beschreven in niveau 5, is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband vereist. Gemeentelijke en Zorgondersteuning Naast onderwijsondersteuning vallen ook jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Deze voorzieningen kunnen, indien nodig, aanvullend op het onderwijsaanbod worden ingezet. Voor kinderen die langdurige zorg nodig hebben vanuit de Wet Langdurige Zorg of Zorgverzekeringswet, maken we duidelijke afspraken over de inzet tijdens schooltijd. Knooppunt en Aanmelding Indien de ondersteuningsbehoefte van een leerling de schoolcapaciteit overstijgt, organiseren we een 'knooppunt'. Hierin werken we samen met ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk en andere relevante partners om de beste oplossing te vinden. Aanmelding bij BS Stefanus verloopt schriftelijk, met een doorlooptijd van zes weken voor een beslissing. Bij een mogelijke plaatsing op speciaal (basis)onderwijs, wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via het samenwerkingsverband. Toekomstvisie en Ontwikkeling BS Stefanus investeert continu in de professionele ontwikkeling van ons team en de kwaliteit van ons onderwijs. We focussen op formatief handelen, het stimuleren van een groeimindset en het vergroten van de lees- en schrijfvaardigheid van onze leerlingen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan burgerschap en sociale vaardigheden, met thematische projecten die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. We streven ernaar ons aanbod verder uit te breiden met gespecialiseerde programma's voor sociaal-emotionele ontwikkeling en intensievere samenwerking met externe therapeuten. Onze ambitie is om een veilige, uitdagende en stimulerende leeromgeving te bieden waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Hierbij hanteren we hoge verwachtingen en moedigen we leerlingen aan om zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid te ontwikkelen. Grenzen van Ondersteuning Hoewel we streven naar optimale ondersteuning voor elk kind, zijn er situaties waarin de benodigde zorg de schoolcapaciteit overschrijdt. Dit kan het geval zijn bij ernstige gedragsproblemen die de veiligheid in de groep bedreigen, bij intensieve medische verzorging die de school niet kan bieden, of wanneer er structurele één-op-één begeleiding nodig is die wij niet kunnen garanderen. Ook wanneer de onderwijsbehoefte van één leerling een te grote claim legt op de tijd van de leerkracht, ten koste van de rest van de groep, of wanneer het aantal leerlingen met specifieke behoeften de schoolcapaciteit overschrijdt, kunnen we mogelijk niet de volledige ondersteuning bieden die wenselijk is. Het gebouw van BS Stefanus is toegankelijk voor kinderen met een lichamelijke beperking dankzij MIVA-faciliteiten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ambitieus Schoolplan van BS Stefanus

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Kwaliteitszorg op BS Stefanus betekent dat we onze keuzes onderbouwen, onze voortgang monitoren en successen vieren. We focussen op vijf essentiële pijlers van onderwijskwaliteit: veiligheid, pedagogisch-didactisch handelen, onderwijsresultaten, leerlingontwikkeling en een solide kwaliteitsbeleid. Door middel van een Plan-Do-Check-Act cyclus sturen we actief op kwaliteit, zowel lokaal als binnen het bestuur. Ons interne borgingssysteem zorgt ervoor dat afspraken actueel blijven, terwijl evaluaties van resultaten en processen leiden tot continue verbetering. Ons jaaroverzicht biedt een gedetailleerd inzicht in onze ambities per periode en bouwsteen. We betrekken hierbij actief onze omgeving, waaronder leerlingen, ouders en externe partners, om een breed gedragen kwaliteitsaanpak te garanderen. Schoolplan 2024-2028: Onze Ambities Formatief Leren met Hoge Verwachtingen: We hebben formatief handelen geïntegreerd in ons onderwijs, met specifieke kwaliteitskaarten voor rekenen en taal/lezen. Onze leerkrachten passen formatieve strategieën toe in de dagelijkse lespraktijk, gericht op het maximaliseren van leerresultaten en het stimuleren van hoge verwachtingen bij leerlingen. De leerkrachten van groep 1-2 stemmen formatieve taal- en rekenactiviteiten af op de behoeften van de leerlingen, gekoppeld aan de 'hard voor Taal' methode van Beekdaelen. Leerkrachten in groep 3-8 gebruiken formatief handelen in hun pedagogische en didactische keuzes, met directe feedback in de 'kleine lus'. Periodieke team- en unitoverleggen bespreken de voortgang van leerlingen op het gebied van basisvaardigheden, burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij de focus ligt op hoge verwachtingen en zichtbare resultaten. Leren Lezen, Lezend Leren & De Kritische Wereldburger: Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van kinderen, waarbij we taal vanaf groep 1 centraal stellen om de wereld te ontdekken. Door taaldomeinen samenhangend aan te bieden, ontwikkelen leerlingen zich tot taalvaardige burgers die zelfverzekerd hun plek in de veranderende wereld innemen. Kinderen leren betekenis te geven aan teksten, deze te waarderen en hun wereldbeeld te verbreden. De leerkracht speelt een cruciale rol in het lees- en luisteronderwijs, verankerd in onze kwaliteitskaart 'Door Lezen De Wereld Ontmoeten'. De komende jaren breiden we dit uit naar 'Door Taal de Wereld Ontmoeten', met een focus op kennis, vaardigheden en houding. Kennis, Vaardigheden en Houding in Taalontwikkeling: We versterken de schrijfvaardigheid van leerlingen, zowel gericht op het leren schrijven zelf als op schrijven om te leren. Creatief taalgebruik en de durf om te schrijven worden gestimuleerd, evenals reflectie op taalactiviteiten. De School als Oefenplaats voor Burgerschap: In samenwerking met de omgeving ontwikkelen we ons burgerschapsonderwijs. Onze visie op burgerschap is geformuleerd en de leerlingenpopulatie geactualiseerd. Het wereldoriëntatie-aanbod, verrijkt met de Blink-methode, is afgestemd op onze leerlingen. We richten ons op vier kerntaken van burgerschap: democratisch handelen, maatschappelijk verantwoord handelen, conflicthantering en omgaan met verschillen. Deze thema's worden uitgewerkt in jaarlijkse focusgebieden, zoals wereldgodsdiensten, respectvolle communicatie en democratische waarden.

Hoe waarborgt BS Stefanus de gestelde doelen?

Elke professional binnen BS Stefanus zet zich dagelijks in voor onderwijskwaliteit, met een focus op professionele ontwikkeling, formatieve benaderingen en flexibiliteit. Onze schoolstructuur en het schoolplan 2024-2028 zijn volledig afgestemd op deze kwaliteitsvisie. Bij het monitoren van onze voortgang stellen we vier cruciale kwaliteitsvragen centraal: Bieden we kwalitatief hoogstaand en passend onderwijs? Voelen leerlingen en professionals zich veilig en uitgedaagd? Leren onze leerlingen voldoende? Sturen we effectief op onderwijskwaliteit? De resultaten van onze schoolplanambities worden vastgelegd in kwaliteitskaarten en gekoppeld aan gespecialiseerde interne collega's. Ons borgingssysteem zorgt voor de actualiteit van afspraken, terwijl evaluaties leiden tot verdere procesoptimalisatie en ontwikkeling. BS Stefanus participeert actief in interne audits, waarbij collega's onder begeleiding van een auditteam ons onderwijs observeren. Deze dialoog helpt ons om eventuele 'blinde vlekken' te identificeren en onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren.

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Basisschool Stefanus in Wijnandsrade biedt een naadloze overgang van peuterspeelzaal naar basisschool. Wij zijn verheugd samen te werken met peuterspeelzaal De Kijkdoos van SKN, onze gewaardeerde partner. Onze samenwerking is vastgelegd in een gedetailleerd protocol, dat programmatische en organisatorische afspraken omvat, met speciale aandacht voor een 'warme overdracht'. Dit zorgt ervoor dat uw kind zich direct welkom en begrepen voelt. We streven naar gelijktijdige projecten en hanteren een uniform pedagogisch beleid. Dit bevordert een consistente en positieve leeromgeving voor alle jonge kinderen. De 'Warme Overdracht': Een Persoonlijke Kennismaking Een essentieel onderdeel van onze samenwerking is het warme overdrachtsgesprek. Hierin bespreken de pedagogisch medewerkers van de peuterspeelzaal en de leerkracht van groep 1-2 de individuele ontwikkeling van uw kind. We focussen op de unieke kenmerken van uw kind, eventuele ondersteuningsbehoeften en specifieke onderwijsleervragen. Dit stelt onze leerkrachten in staat om zich optimaal voor te bereiden op de aankomst van uw kind, zodat de start op de basisschool zo soepel en succesvol mogelijk verloopt.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt Basisschool Stefanus voor jonge kinderen?

Basisschool Stefanus biedt diverse extra programma's specifiek ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Hiermee leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière.

Basisschool Stefanus biedt diverse extra programma's specifiek ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Hiermee leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang: Ontdek onze uitgebreide programma's.

Met welke organisaties werkt Basisschool Stefanus samen voor programma's voor jonge kinderen?

Wij werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Nuth om de beste educatieve ervaringen voor uw kind te garanderen. Deze samenwerking waarborgt een consistente en hoge kwaliteit van zorg en onderwijs.

Wij werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Nuth om de beste educatieve ervaringen voor uw kind te garanderen. Deze samenwerking waarborgt een consistente en hoge kwaliteit van zorg en onderwijs.

Stichting Kinderopvang Nuth: Een betrouwbare partner in kinderopvang en educatie.
Team | Bs Stefanus in Wijnandsrade | [2025] Schoolregister