
Schoolweging
De schoolweging van Stefanus is 27,09 , met een spreiding van 5,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.8% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de landelijk vereiste 85%. Dit scoort ook hoger dan het regionaal gemiddelde van 96.7%, wat wijst op effectieve basisondersteuning, vooral bij taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
75.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51.8%. Dit overtreft ook het regionaal gemiddelde van 63.3%. De school toont hiermee een sterke focus op het maximaliseren van kansen, passend bij de onderwijsvisie die uitgaat van de mogelijkheden van elk kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bs Stefanus geeft relatief hoge adviezen: 50% havo en 12.5% vwo. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen adviseren slechts 16.1% havo en 18.6% vwo. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen (0% vs. 1.01% regionaal). Deze focus op theoretische routes sluit aan bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Stefanus | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de leerjaren 1 en 2 maken wij gebruik van het DigiKeuzebord. Met dit kind-volgsysteem kunnen wij aan vier ontwikkelingsgebieden werken: taal, rekenen, motoriek, spel en sociaal-emotioneel. Wij koppelen hiermee lessen aan ontwikkelingsdoelen en leerlijnen. Kinderen van groep 1 en 2 kiezen met het DigiKeuzebord activiteiten en leerkrachten volgen hun ontwikkeling op de specifieke doelen. In groep 3 t/m 8 wordt op basis van de tussenresultaten van CITO, de methodegebondentoetsen, de observaties van leerkrachten en gesprekken met leerlingen besloten voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht nodig heeft. Dit wordt verwerkt in een analyse, waarbij de leerkracht volgt welke doelen behaald zijn en zodoende weet wanneer de groep of een specifieke leerling bepaalde leerstof, leertijd en instructie nodig heeft. De toetsresultaten en observaties worden tijdens een groepsbespreking met de intern begeleider besproken. Daar waar nodig volgt een interventie voor de gehele groep, een groepje leerlingen of een individuele leerling. Op grond van de kenmerken van onze leerling-populatie zijn geen aannemelijke verklaringen te benoemen voor het uitzonderlijk hoog of laag presteren op getoetste onderdelen. Wel is het zo dat we steeds te maken hebben met relatief kleine jaargroepen. Dit betekent dat het resultaat van een individuele leerling een groter effect zal hebben op het groepsgemiddelde. Resultaten op groepsniveau dienen dan ook met voorzichtigheid te worden geïnterpreteerd. Er wordt al snel geanalyseerd op kindniveau waar het een groep minder dan 15 leerlingen betreft. Binnen de schoolontwikkeling kunnen we een onderwerp aanwijzen, waarvan we direct verband met opbrengsten kunnen verwachten, namelijk de scholing ‘opbrengst- en handelingsgericht werken’ (met het LOVS), waarbij (streef)doelen op groepsniveau worden gesteld en gezocht wordt naar een passende registratievorm om afstemming goed in beeld te brengen. Daarbij willen wij goed voor ogen houden dat de leerstofoverstijgende doelen een eenheid vormen met kwantitatieve en kwalitatieve doelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
We willen als school structureel werken aan sociale competenties van kinderen (naast "leren leren" ook "leren leven".....) Sociale competenties vormen het vermogen om adequaat te handelen in sociale situaties. Dit handelen kan gericht zijn op jezelf (bijvoorbeeld een taak afmaken) en de ander (bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen). Dit laatste wordt burgerschap genoemd. Als school willen we leerlingen laten kennismaken met hun toekomstige rol als burger, door hen te leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde normen en waarden. Een voorbeeld hiervan is dat er gedurende de hele schooldag aandacht is voor het tegengaan van scheldpartijen en pesterijen, maar daarnaast is het heel effectief om binnen aparte lessen leerlingen te leren waarom uitschelden of pesten niet getolereerd worden. Hierdoor ontstaat op school een eenduidige aanpak en ervaren kinderen dat je sociaal gedrag positief en opbouwend kunt benaderen. LEES MINDER
Veiligheid
Verbinding
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Bs Stefanus voor sociale ontwikkeling?
Bs Stefanus heeft een gedragsspecialist die samen met collega's de sociale opbrengsten monitort en de schoolafspraken onder de aandacht brengt. Elk schooljaar starten ze met 'De Gouden Weken', gevolgd door 'De Zilveren Weken' na de kerstvakantie, waarbij groepsvorming centraal staat. De leerkracht brengt met behulp van CITO Viseon de sociale competenties in de groep in beeld. De intern begeleider begeleidt en ondersteunt bij de benodigde interventies. Meer informatie over actief burgerschap en sociale cohesie is te vinden op https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html
Welke registratievorm(en) gebruikt Bs Stefanus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Bs Stefanus gebruikt 'Sociaal emotioneel functioneren Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Bs Stefanus?
Bs Stefanus gebruikt verschillende elementen uit diverse methodes voor sociaal-emotioneel leren.