Op de 10 Bunder
Tienbundersweg 1
6321 CP Wijlre

Schoolweging

Schoolweging
28.42
Spreiding
6.67

De schoolweging van Op de 10 Bunder is 28,42 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,8% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat benadrukt de sterke basiskwaliteit, mede dankzij de verwerkingsruimte en aanvullende ondersteuning zoals genoemd in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 60,2% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit onderstreept de effectiviteit van de focus op maatwerk, zoals beschreven in het protocol POVO. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (60,5%) presteert de school nagenoeg gelijk, ondanks een complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 26,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 31,6% vmbo-(g)t. Het percentage praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan het regionaal gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij het beleid om ontwikkelkansen maximaal te benutten. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Gulpen-WittemGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende het gehele schooljaar maken de kinderen methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar wordt de ontwikkeling van kinderen in kaart gebracht m.b.v. LIB (Leerling in Beeld van Cito), dit is een methode onafhankelijke toetsing. Met deze toetsen kan de ontwikkeling van een kind over langere termijn worden gevolgd en vergeleken worden met landelijke normen. De resultaten van de afnames worden door de leerkracht geanalyseerd en samen met de IB'er besproken. De conclusies en eventuele interventies worden vastgelegd in groepsplannen. Soms kan er een individueel ontwikkelplan voor een enkele leerling uit voortkomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

onbekend

Sociale ontwikkeling

Onze school heeft een gemiddelde schoolweging en een gemiddelde schoolpopulatie. Dit betekent dat wij in ons aanbod van de sociaal-emotionele ontwikkeling onze leerlingen zo breed mogelijk willen bedienen. Naast onze methode Kwink, die we structureel in ons curriculum hebben opgenomen, besteden wij extra aandacht aan de Gouden Weken en participeren wij in lokale projecten. Vanuit Burgerschap zoeken wij de samenwerking op met maatschappelijke instanties zoals bijvoorbeeld het adoptieproject Alzheimer. De maatschappij verandert voortdurend en daarmee ook de omgeving van onze leerlingen. We willen daarom onze leerlingen voorbereiden op het wereldburgerschap. Of, zoals Biesta (Nederlands (onderwijs)pedagoog aangeeft, "Socialisatie gaat over de manier waarop we kinderen en jongeren wegwijs maken in de wereld. Daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat je duidelijk maakt welke regels en plichten horen bij het burgerschap in de Nederlandse samenleving. En dat je uitlegt waar die regels vandaan komen en of ze redelijk zijn. Socialisatie is de wereld openen voor de nieuwe generatie." Daarnaast spreekt Biesta ook nog over: "Subjectificatie is kinderen uitdagen en aanmoedigen een volwassene in de wereld te willen zijn" en "Kwalificatie is het verwerven van kennis, vaardigheden en houdingen om iets te doen". Dit drieluik proberen wij zo goed mogelijk in ons curriculum te verweven. Hier gaan wij de komende jaren de verdieping in om dit te borgen. Want we willen dat onze leerlingen uitgroeien tot zelfbewuste wereldburgers, die eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen. We stimuleren leerlingen tot samenwerken en hebben we bewust oog voor elkaar - voor onze omgeving, onze klasgenoten, de leerkracht én ouders. Door te zien, te raken en te luisteren zijn we in harmonie. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Op de 10 Bunder voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Op de 10 Bunder vormen de basis voor de gedeelde visie op onderwijs. Zonder deze waarden kunnen leerlingen zich niet ontplooien tot wereldburgers. De school maakt gebruik van de sociaal-emotionele methode Kwink, die geïntegreerd is met Burgerschap en Mediawijsheid. Daarnaast worden gastlessen verzorgd door bureau Halt en werkt de school samen met het Adoptieproject Alzheimer en In Harmony. De focus ligt vooral op het toepassen en in praktijk brengen van de sociale vaardigheden die leerlingen ontwikkelen. De school is een maatschappij in het klein waar afspraken, regels en disciplines gelden. De leerlingenraad is hier een onderdeel van. De voortgang van de leerlingen wordt geregistreerd in het leerlingvolgsysteem (LIB), en leerlingen van groep 6 t/m 8 reflecteren op hun eigen sociale vaardigheden. Verder creëert Op de 10 bunder situaties waarin leerlingen kunnen laten zien hoe sociaal vaardig ze zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Op de 10 Bunder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Op de 10 Bunder gebruikt Kijk! en LIB (Leerling in Beeld van CITO) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Op de 10 Bunder?

Op de 10 Bunder gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.