Paulusschool
Roerdompstraat 76
6601 DL Wijchen

Schoolweging

Schoolweging
33.2
Spreiding
5.95

De schoolweging van Paulusschool Wijchen is 33,20 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,19% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend: +1,3%-punt boven het landelijk gemiddelde (93,89%) en ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Paulusschool behaalt een streefniveau van 55,19%, ruim boven de inspectienorm van 38,7% en het vergelijkingsgemiddelde van 50,17%. Dit reflecteert een effectieve aanpak in het uitdagen van leerlingen, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op gemengde/theoretische leerwegen: 26,32% vmbo-(g)t/havo en 15,79% vwo (tegenover 10,34% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (5,26% vmbo-b tegenover 5,52% landelijk), wat aansluit bij de relatief hoge schoolweging en theoretische ambities. De combinatie van zorgvuldige advisering (ziekenhuis-ouders) en doorlopende monitoring verklaart deze verdeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPaulusschool WijchenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten De tussenresultaten zijn belangrijk voor ons, omdat ze laten zien hoe de kinderen zich ontwikkelen en hoe de groepen als geheel vooruitgaan. Ze geven ook aan of we onze doelen hebben bereikt. In februari analyseren de leerkrachten de resultaten en trekken ze conclusies. Als het nodig is, worden er plannen gemaakt om te verbeteren. Dit kan zijn voor een groep, een deelgroep of voor een kind dat iets extra’s vraagt. Rapporten groepen 3 t/m 8 Het is belangrijk dat kinderen kunnen zien hoe ze zich ontwikkelen. Dit helpt hen om verantwoordelijkheid te nemen en gemotiveerd aan doelen te werken. Ook voor ouders is het belangrijk om te weten hoe hun kind zich ontwikkelt. Daarom gebruiken we op de Paulusschool rapporten waarin we de voortgang op verschillende gebieden beschrijven. Rapporten kleuters In maart krijgen alle kleuters uit groep 1 en groep 2 een rapport. Kleuters die na 1 oktober in groep 1 zijn begonnen, krijgen in plaats van een rapport een kindverslag. Aan het eind van het schooljaar krijgen alle kleuters uit groep 1 en 2 een rapport. Kleuters die na 1 januari in groep 1 zijn gestart, ontvangen een kindverslag in plaats van een rapport.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

72,22% van de leerlingen presteert op adviesniveau (+9,3%-punt boven vergelijkingsscholen), terwijl 11,11% onder advies presteert (-0,7%-punt). De lage onderadvisering benadrukt de precisie van het adviesproces. De focus op ontwikkelingsgericht volgen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

We geven ons onderwijs vorm in een brede school die midden in de samenleving staat. De school brengt verschillende denkbeelden bij elkaar en laat kinderen er op basis van gelijkwaardigheid over praten. Kinderen leren zien hoe verschillende achtergronden tot anders denken en handelen kunnen leiden. De school helpt hen om vanuit dat inzicht hun eigen opvattingen te ontwikkelen. Je kunt beter met elkaar samenleven als je weet wat anderen beweegt. Het programma van de Vreedzame School helpt ons om achtergronden en waarnemingen bespreekbaar te maken. Het leert kinderen gedrag aan dat bijdraagt aan hun sociale ontwikkeling en onderwijsbehoeften op dit gebied. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Verbinding

Samen, veilig, vertrouwen, verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Paulusschool voor sociale ontwikkeling?

De Paulusschool gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotionele vorming. Daarnaast wordt het sociaal-emotionele functioneren van leerlingen twee keer per jaar gevolgd met Leerling in Beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Paulusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Paulusschool gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Paulusschool?

De Paulusschool gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.